Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Digitale camera voor astrofotografgie.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Digitale camera voor astrofotografgie.

Ik ben van plan een Canon Powershot A95 aan te schaffen voor astrofotografie. Maar ik weet niet of deze redelijk geschikt is daarvoor.

Wie heeft er misschien ervaring met deze camera, of wie weet er misschien nog wel een betere camera in dezelfde prijscategorie?

Niemand?

Commentaar

zou je graag willen helpen maar heb er echt de ballen verstand van.. ben pas net een scoopje aan het aanschaffen met een beetje goeie kwaliteit en de astrofotografie kant ben ik voorlopig nog niet... maar er zijn hier vast wel mensen die je kunnen helpen hoor.. overigens ziet ie er wel mooi uit

Commentaar

Ik ben van plan een Canon Powershot A95 aan te schaffen voor astrofotografie. Maar ik weet niet of deze redelijk geschikt is daarvoor.

Wie heeft er misschien ervaring met deze camera, of wie weet er misschien nog wel een betere camera in dezelfde prijscategorie?
        Met een digitale compactcamera is astrofotografie altijd lastig. Van de zon/maan kun je nog wel redelijke foto's maken, maar deep-sky kun je wel vergeten.

Als je in die prijsklasse (280 euro) iets wil kopen om aan astrofotografie te doen, zou ik je een webcam aan kunnen raden. Bijvoorbeeld de NexImage van Celestron. Voor deep-sky fotografie zul je dan kunnen kijken naar de DSI van Meade of de Atik camera's.
        Met al deze camera's kun je echter geen huis-tuin-en-keuken foto's maken.
        Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Ok, het probleem is dat ik weer een laptop nodig heb voor fotograferen met een webcam. Welke digitale camera's zijn dan zeker geschikt voor astrofotografie? (Ben er wel al achter gekomen dat ze in een iets hogere prijsklasse gelijk veel geschikter zijn.(Kwestie van doorsparen 8) ) ) Deze dan? Klik!

Commentaar

Het probleem met dergelijke camera's is dat er een vaste lens aan zit. Voor astrofotografie is een camera met verwisselbare lenzen een betere optie. Echter, deze camera's zijn een stuk duurder in aanschaf. Je kunt echter wel alle parameters (belichting, witbalans, ISO etc etc) naar eigen keuze instellen, dat is bij compactcamera's lang niet altijd het geval.

Goede dSLR's voor astrofotografie zijn:

Canon EOS 300D, 350D
            Nikon D50, D70, D70s
            Pentax ist D
            etc.

Echter, de prijzen van deze camera's zijn hoger als die van compactcamera's.
            Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

Als je nog tijd hebt, ben met een nieuw design bezig..

Als je bij de forum nieuwe Big CCD kijkt, kun je gelijk een foto zien. Bij deze camera komen ook normale lens adapters bij, zodat je gewoon met een 50 mm lens kan schieten. ( bijv. op een piggyback )
              En ook gewone dagfoto's kun je ermee maken...

Een highspeed webcam komt er ook aan, let op , 1280 x 1024 resolutie !

Zodra ik wat meer weet hoor je het a.s.a.p...

Groetjes
              Peter Hofman

Commentaar

Origineel geplaatst door Mick
                Als je nog tijd hebt, ben met een nieuw design bezig..

Als je bij de forum nieuwe Big CCD kijkt, kun je gelijk een foto zien. Bij deze camera komen ook normale lens adapters bij, zodat je gewoon met een 50 mm lens kan schieten. ( bijv. op een piggyback )
                En ook gewone dagfoto's kun je ermee maken...

Een highspeed webcam komt er ook aan, let op , 1280 x 1024 resolutie !

Zodra ik wat meer weet hoor je het a.s.a.p...

Groetjes

gewone dag foto's met een astrocamera, lijkt me lastig fotograveren met een laptop op schoot

de highspeed webcams zijn er al een tijdje ( usb 2.0--- firewire) Damien Peach gebruikt er 1
                http://www.damianpeach.com/best.htm
                zijn planeet opname's zijn 1 van de beste ter wereld

http://www.1394imaging.com/products/cameras/ http://www.astromeccanica.it/ccd_camera.htm

ze zijn niet goedkoop btw

Wil je echt een fotocamera. dan is alleen een dslr een oplossing voor astrofotografie. de gewone digi zou ik lekker laten staan daar heb je niet veel aan.

de Canon 20da doet het trouwens ook goed

Commentaar

Dat zekers mooie foto's met die highspeed webcam. Echt mooi.

Wat zijn eigenlijk de prijzen van zo'n webcam of ccd imager?

Commentaar

de high speed webcams kosten 7/800 euro veels te duur. voor wat je krijgt . en het blijft maar 640/480

Commentaar

Specificaties webcam high res.

HIGH SPEED CMOS USB 2.0
                      Resolutie: 1280*1024 color : 15fps 1280x1024,30fps 640x480
                      Ondersteuning lange belichting tot 1 minuut.
                      Gekoeld systeem, ventilator
                      Standaard WDM driver, ondersteuning AstroVIDEO, K3CCD en andere live videosoftware

Raw image output, zelf te selecteren.

Hier een foto prototype...

http://img6.imageshack.us/img6/1997/webcam5ib.jpg
                      Peter Hofman

Commentaar

dan moet je toch even vertellen waar de highspeed zit ? 30fps kan de toucam ook. de snelle webcams die ik eerder aangaf kunnen 60 fps zonder compressie.

Ook lijkt me een cmos niet echt geschikt toch ?

Commentaar

Nightsky, ik ben bezig om de informatie te verzamelen. Maar het lijkt er op dat het niet gaat lukken op deze forum. Probeer leuke ideeen neer te zetten voor betaalbare prijzen, elk argument gaat de brandstapel op...

Succes verder...
                          Peter Hofman

Commentaar

Dit was niet bedoeld om jou idee op de brandstapel te gooien . maar een vraag en een opmerking.
                            je moet toch zelf toegeven als je aan highspeed denkt dat 15fps dat niet is.

Het is me niet echt opgevallen dat je met iets nieuws op de markt wou komen,omdat je al een proto hebt gemaakt.
                            In dat geval kan ik alleen maar zeggen kijk naar de andere en probeer of het goedkoper kan met soort gelijke beelden

De 2 camera's die hier boven staan zijn toch wel erg goed. probeer of je er 1 kan bekijken, misschien is dat op een wat andere manier (ivm rechten enzo) toch goedkoper te bouwen.

zonder compressie is daarin zeker belangrijk.

Misschien is het ook een idee om de "bekende astrofotograven" hun idee te vragen b.v op dit forum hier zitten helegoede tussen http://groups.yahoo.com/group/werkgroepastrofotografie/

Dit blijft natuurlijk een Forum waar ieders mening anders kan zijn. je moet ook een beetje tegen kritiek kunnen als iemand het anders ziet als jou.

Gr

Commentaar

Okay Nightsky, zit wat in. Maar hier het volgende, ga straks deze webcam aanbieden onder de 350 euro.

gegroet..
                              Peter Hofman

Commentaar

Werken...
                              X