Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opname met digitale video camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opname met digitale video camera

Heeft iemand ervaring met het maken van images met een diitale video camera zoals bijvoorbeeld besproken word op de site van Sky & Telescope:
    http://skytonight.com/howto/astropho...y/3437996.html

Lijkt me wel wat
    Bynolyt Bynostar SPN130-900
    2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Sinds kort ben ik wat gaan experimenteren met het maken van een opname door het oculair met mijn digitale camcorder.
    Ervaring heb ik er echter nog niet mee.
    Het weer werkt helaas op het moment niet mee, daarom ben ik alleen nog maar binnen bezig geweest.
    De camcorder bevestig ik op een Steadypix camerahouder die weer op het oculair wordt vastgeklemd.
    De camcorder zet ik dan met de lens tegen het oculair aan, met de telescoop stel ik scherp en de camcorder zet ik op handbediening v.w.b. scherpstellen en diafragma.
    Met de afstandbediening kan ik dan de camcorder starten en stoppen en in- en uitzoomen.
    De opname heb ik om 16.30 uur gemaakt door het venster gemaakt dus al te goed gaat dat niet door dubbel glas.
    De beelden zijn gestacked in Registax (moet ik ook nog uitvogelen hoe dat het beste werkt).
    Mijn camcorder is zo te zien precies dezelfde als die uit het artikel in Sky and Telescope (Sony TRV33E met 1.1 megapixel).
    Mijn teleskoop is een Celestron C8 met starbright/XLT coating met een 25 mm E-lux oculair op een EQ5 montering.
    Als het weer wat beter wordt ga ik hier weer wat verder mee experimenteren en hoop de resultaten dan te laten zien.

Dit is overigens mijn eerste bericht op het forum, je moet toch een keer beginnen nietwaar?

Gerard
    Celestron C8 met XLT coating op EQ5
    Webcam SPC900NC

Commentaar

Toch al knap gedaan eigenlijk! Misschien dat je in de toekomst er nog meer uit kan halen?

Commentaar

Ik heb wel eens de videocamera achter het oculair gehouden.
        Het werkt verrassend goed. Ook de autofocus zorgt er meestal voor dat het beeld goed scherp is:
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wauw Harro! Bij venus zie ik zelfs het contrastverschil tussen planeet en het donkere achtergrond.

Heb je gewoon een normale camera gebruikt?
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Doet me er aan denken, ik heb toen bij Copernicus met mijn Sony DSC60 ook nog door je Dob gefilmd Harro.

Jupiter met twee maantjes

Detail van de maan

De camera heeft een baggerfocus en het was moeilijk stilhouden met die hoge vergroting (uit de hand), maar het waren toen voor mij wel de eerste nachtelijke hemelobjecten die ik op de gevoelige plaat heb gezet.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Roel heeft in Turkije de eclips van vorig jaar ook gefilmd. Met een analoge videocamera! Zag er erg goed uit, vooral de automatische belichtingsregeling werkte verrassend netjes.

Toch, Roel?
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dat staat er inderdaad niet verkeerd op.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                  Wauw Harro! Bij venus zie ik zelfs het contrastverschil tussen planeet en het donkere achtergrond.
                  Heb je gewoon een normale camera gebruikt?
                  Goed gezien Eradj.
                  Tot mijn eigen verbazing was Sharpie (onze videocamera) in staat om het zwakke licht van de oplichtende Venusatmosfeer vast te leggen. Dat is op de losse frames bijna niet te zien. maar wel als je de film afspeelt. Ik zou de film eens moeten stacken

Het is een gewone digitale videocamera van 7 jaar oud : Sharp vlpd-30.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik ben echt onder de indruk Harro! Was het atmosfeer ook visueel te zien?
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                    X