Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe camera: DSLR-like

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe camera: DSLR-like

Hallo mensen,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe camera aan te schaffen. Ik wil ieder geval een DSLR-like camera, en heb mijn oog laten vallen op verschillende camera’s in de prijsklasse van € 250 - € 350. De camera wil ik gaan gebruiken voor normale fotografie (natuur, macro, enz.), maar ik wil de camera ook eventueel monteren op mijn telescoop.

Inmiddels heb ik al vele camera’s gezocht en gevonden, waaruit deze camera’s de het beste naar voren kwamen op verschillende sites:

Fujifilm Finepix S6000fd, € 357,- (review)
    - 6.3 MP pixels
    - ISO 100 t/m 3200
    - Max. 30 sec belichten
    - 10.7x optische zoom

Panasonic DMC-FZ7, € 276,- (review)
    - 6.3 MP pixels
    - ISO 80 t/m 1600
    - Max. 60 sec belichten
    - 12x optische zoom

Sony H2, € 295,- (review)
    - 6 MP pixels
    - ISO 80 t/m 1000
    - Nergens te vinden?
    - 12x optische zoom

De tweede lijkt mij het interessantst, maar bij lage ISO-waarden geeft deze camera veel ruis volgens reviews.

Ik kan ook meteen overstappen naar een DSLR, maar daar koop ik liever een nieuwe kijker voor. Door de vele mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er ervaring met één van deze camera’s en/of kan mij advies geven? Alvast bedankt!

Freek, 2e hands 300D? Heb je meteen wat aan bij astrofotografie!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi Freek,

Heeft de FZ-7 handmatige scherpstelling? Ikzelf heb de FZ-5 en ben daar heel erg tevreden mee, behalve dat ik `m niet kan gebruiken voor astrofotografie vanwege de automatische focus (niet manueel mogelijk).

[EDIT] Ik lees net de review die je erbij hebt gezet: "New joystick control for manual focus and exposure operations". Gaat dus wel en lijkt me dan een prima camera!

Ervaring wel, maar ik kan je verder niet adviseren over ruis, want de FZ-5 gaat maar tot 400 iso en kan max. 8 sec. belichten. De Leica lens is werkelijk geweldig en de camera komt vaak als zeer goed uit een test. Ik heb er alle foto`s mee gemaakt welke ik op dit forum heb geplaatst.

Succes met je keuze,
      Ram6

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        Freek, 2e hands 300D? Heb je meteen wat aan bij astrofotografie!
        Dan zit je toch al ruim in de 400 euro met lens.

Commentaar

Voor astro-werk zeer zeker van belang (en ook al in die andere nieuwe-camera-draad aangekaart): welke van deze cameras kunnen raw bestandjes produceren? Dat scheelt massa's wat betreft nabewerking.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
            Voor astro-werk zeer zeker van belang (en ook al in die andere nieuwe-camera-draad aangekaart): welke van deze cameras kunnen raw bestandjes produceren? Dat scheelt massa's wat betreft nabewerking.

,xtG
            .tsooJ
            De Fujifilm Finepix S6000fd is de enige camera met RAW-mode. Maar kijk, ik wil deze camera voor 80% gebruiken voor normale fotografie, als ik echt serieus aan astrofotografie wil gaan doen dan zou het een 400D of D80 worden.

Commentaar

Ook voor "normale" fotografie heeft het raw-formaat zo zijn voordelen.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Ik zou voor de finepix S6500 gaan. (De S6000 is hetzelfde maar dan Amerikaans dus laat je niet verwarren.)

Ik heb sindskort een S5600 en ben daar zeer tevreden over. Aangezien de S6500 een nog betere versie is zou dat mijn keuze zijn.

Zie hier: http://www.pixmania.nl/nl/nl/382527/...-s6500fd.html#
                Bresser Galaxia
                ------------------
                Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Hoi Freek

De finepix heeft grotere ccd chip dan de andere 2.
                  Hij heeft manuele focus - en zoomrings op de lens.
                  Hij kan in RAW schieten
                  Hij heeft een EVF die veel beter is dan de ander 2. LCD scherm met 235 000 pixels!
                  face detectie technologie

Ik noem maar een paar dingen waar de finepix beter is dan de rest. Het enigste wat de camera mist is de IS. Als hij dat had, dan was die onverslaanbaar.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                    Hoi Freek

De finepix heeft grotere ccd chip dan de andere 2.
                    Hij heeft manuele focus - en zoomrings op de lens.
                    Hij kan in RAW schieten
                    Hij heeft een EVF die veel beter is dan de ander 2. LCD scherm met 235 000 pixels!
                    face detectie technologie

Ik noem maar een paar dingen waar de finepix beter is dan de rest. Het enigste wat de camera mist is de IS. Als hij dat had, dan was die onverslaanbaar.
                    Maar vraag ik me af: is het de moeite waard om er 80 euro meer aan uit te geven?

Commentaar

Ik zou alleen al voor de zoom- en focusrings 80 euro meer betalen. Eenmaal ermee gewerkt, wil je nooit meer terug naar knopjes.

Dit is naar mijn mening de beste camera voor je geld, alhoewel sony h5 ook een hele goede concurent is.
                      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                      - EQ3, aandrijving + poolzoker
                      - Bresser 10x50
                      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Die focusring is inderdaad erg goed op de finepix! Die hadden ze op de FZ7 moeten zetten ipv dat joystickje...

Een item welke ikzelf ook erg belangrijk vond voor aanschaf, was de mogelijkheid om op accu`s (li-ion) te schieten. Via mijn- en mijn vrouw haar werk hebben we verschillende camera`s kunnen testen voordat we er eentje hebben aangeschaft. Op mijn vrouw haar werk hebben ze een finepix waar alleen maar (oplaadbare)batterijen in kunnen. WAT EEN RAMP!
                        Om de 25/30 foto`s konden we de batterijen verwisselen. Aangezien ik toen ook veel op `t circuit foto`s maakte was dat echt geen doen. Je kon een familiepak batterijen meenemen en da`s toch ook niet gratis!
                        Bij de FZ-5 hebben we gelijk 2 li-ion accus gekocht en we kunnen de camera zo`n beetje de gehele dag aan laten staan zonder dat `ie dan steeds leeg is als je `m wilt gebruiken.

Commentaar

Origineel geplaatst door Osiris
                          Een item welke ikzelf ook erg belangrijk vond voor aanschaf, was de mogelijkheid om op accu`s (li-ion) te schieten. Via mijn- en mijn vrouw haar werk hebben we verschillende camera`s kunnen testen voordat we er eentje hebben aangeschaft. Op mijn vrouw haar werk hebben ze een finepix waar alleen maar (oplaadbare)batterijen in kunnen. WAT EEN RAMP!
                          Om de 25/30 foto`s konden we de batterijen verwisselen. Aangezien ik toen ook veel op `t circuit foto`s maakte was dat echt geen doen. Je kon een familiepak batterijen meenemen en da`s toch ook niet gratis!
                          Bij de FZ-5 hebben we gelijk 2 li-ion accus gekocht en we kunnen de camera zo`n beetje de gehele dag aan laten staan zonder dat `ie dan steeds leeg is als je `m wilt gebruiken.
                          Hm, mijn ervaringen zijn precies andersom: ik beschouw AA's als een voordeel boven een "proprietary" Li-Ion accu. Mijn Canon S1 loopt makkelijk een dag of twee, drie op een setje (4) NiMH AA's, en AA's hebben het voordeel dat ze werkelijk o-ver-al te krijgen zijn. Mocht je dus met lege batterijen en geen direkte mogelijkheid tot opladen komen te staan, vlug even een setje Duracells en je kunt weer schieten tot je je accu's hebt opgeladen.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Hmm, moeilijk zeg. Ook omdat de Panasonic 60 sec kan belichten, en de andere twee maar 30 sec. Ja, alle details tellen mee

Commentaar

Freek! Hou er wel rekening mee dat je bij deze camera's de lens niet kan verwijderen. Prime focus is dan onmogelijk. De grote lens voor je oculair houden is ook niet te doen (vignetting). Ik heb zelf ook een een vergelijkbare camera (Olympus SP 500 UZ) maar zoiets is een ramp voor astrofotografie. Wat heb je nou aan 30 (of 60) seconden piggybacken...

Met je huidige camera zal je betere planeetfoto's maken.

Ik zou ook zeggen, ga voor een tweedehands spiegelreflexcamera!
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                              X