Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Canon 30D

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Canon 30D

In het verleden had ik al eens nagedacht over een DSLR, maar vanwege het kostenplaatje zijn er gewoon andere dingen die voor gingen. Nu heb ik echter een kerstbonus waar je U tegen zegt, en daarvoor wil ik graag een DSLR gaan halen. Het word vrijwel zeker een Canon, maar nu twijfel ik nog tussen de 400D en de 30D. Omdat ik graag zoveel mogelijk aspecten mee wil nemen in mijn keuze ging ik dus op zoek naar wat informatie over de 30D binnen de astrofotografie wereld. Helaas vallen de zoekresultaten heel erg tegen, en ben ik dus vrijwel niks wijzer. Menig fora spuugt hier en daar wel eens een post uit waarin de poster vermeld dat hij de resultaten post zodra de camera binnen is en de foto's zijn gemaakt, maar dat is dan ook alles. Kortom, de camera lijkt nog iets te nieuw om veel over te vinden. Maar misschien zoek ik ook niet goed, en dus mijn vraag, wie weet wat af van de resultaten van de 30D in de astrofotgrafiewereld?

De voornaamste taak van de camera zal overigens 'gewone' fotografie worden, maar ik wil er ook mijn eerste stappen binnen de astrofotografie wereld mee gaan doen. Ook maar even een poll erbij met de vraag voor welke camera jullie zouden kiezen (maar ik gok dat de 30D dat wel gaat winnen).
    0
    400D
    0%
    0
    30D
    0%
    0
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Koop de 400D en investeer wat je overhoudt in een topkwaliteit (L) objectief.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Die kan ik altijd nog wel zelf halen natuurlijk. Ik wil graag weten hoe goed de 30D presteert bij astrofotografie. Gewoon om mee te nemen als - of + punt.
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja, maar om die te "halen" zal je toch centjes moeten hebben. Vergis je niet in de prijzen van kwaliteitsobjectieven. Je geeft al aan dat je je camera voornamelijk voor reguliere fotografie wilt gaan gebruiken. Goeie objectieven zijn dan zeker belangrijk. Belangrijker dan de camera zelf, welhaast. Zijn er dingen die voor jou de 30D de meerprijs t.o.v. de 400D absoluut waard maken? Dan lijkt me de keuze gemaakt.

Voor astrofotografie zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Zeker als je niets gaat modificeren.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Ok dat laatste is even van belang. Dat goede objectieven duur zijn wist ik al.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Heb je enige ervaring met 'echte' fotografie? Dus camera's met een spiegel. Zo niet zal ik je nu de grootste ezel noemen die er is om dan over een 30D te denken. Heb je wel ervaring, sorry dat ik je een ezel noemde . Maar waar het om gaat, ik heb de Nikon D50 (instapmodel) en ik gebruik niet alle mogelijkheden van de camera. Simpelweg omdat de foto's zelf al heel goed zijn, ik ben al wel druk bezig met oefenen op de geavanceerde instellingen. Ik heb deze camera een jaar, dus ik ken 'hem' al een tijdje. Nogmaals ik weet niets over je ervaringen, maar nu wil jij dus een semi-pro tot professionele camera gaan kopen? Ik had het niet gedaan als ik jou was! Ga dan maar voor de 400D omdat daar ook voldoende mogelijkheden mee zijn om prima foto's te schieten. Wil je echt een instapper hebben koop dan de Nikon D40. Als een prima allrounder kan je dan later overwegen om de Nikor 18-200 VR lens te kopen (of gelijk met het geld dat je bespaard op die 30D), een prima lens die Canon op het moment nog niet heeft.

Commentaar

Dat was ook een van de twijfelpunten. Het is wel direct een semi-professionele camera. Ik heb natuurlijk al wel ervaring met spiegelreflex camera's. Tijdens mijn opleiding heb ik zelfs nog met analoge spiegel reflex camera's gewerkt waarvan we de negatieven zelf gingen ontwikkelen in de donkere kamer. Heerlijk die lucht. Het jaar erop stapte we direct over naar digitaal, alhoewel de donkere kamer bleef, en nogsteeds bestaat (nostalgie). Dat waren Nikons, alhoewel ik niet meer weet welk type.
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                Als een prima allrounder kan je dan later overwegen om de Nikor 18-200 VR lens te kopen (of gelijk met het geld dat je bespaard op die 30D), een prima lens die Canon op het moment nog niet heeft.
                De Nikon-Canon discussie daargelaten (op een Canon kun je eventueel een Sigma schroeven met vergelijkbare specs), ben ik zelf niet zo gecharmeerd van dat soort alleskunners. Uiteindelijk moeten er toch ergens concessies gedaan worden om dat soort zoombereiken te realiseren. Lichtsterkte, scherpte, focusseersnelheid, het gaat allemaal ten koste van dat megabereik.

Als je een SLR koopt om er een 18-200 zoom op te zetten, moet je zeker gaan nadenken of je met een SLR-like megazoom compactcamera niet beter af was geweest.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Als ik tussen de 400D en 30D moest kiezen...werdt het de 400D. Dit omdat het je 1e spiegelreflex wordt, er in de beeldkwaliteit weinig verschil zal zijn en omdat er al meer dan genoeg opties op zitten. En omdat hij natuurlijk een stuk minder kost. Dat geld kan (zoals al zovaak gezegt) beter in lenzen en een batterygrip gestopt worden.

Commentaar

Ik zou ook voor de 400D gaan of anders wachten tot de 40D komt.
                    Zoals al gezegd is zit er niet ongelovelijk veel verschil in opties tussen beide camera's.

Dat geld dat je bespaard kun je dan spenderen in een goede lens.
                    Persoonlijk vind ik de 400D best degelijk aanvoelen.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Jongens alsjeblieft, mijn vraag is niet of ik geld over moet houden voor een lens maar of er mensen zijn die resultaten hebben van de 30D met betrekking tot astrofotografie. Die wil ik namelijk mee nemen in mijn eindconclusie, hoe licht dat aspect het ook telt. Misschien veroorzaakt de poll een beetje verwarring.
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien

Als je een SLR koopt om er een 18-200 zoom op te zetten, moet je zeker gaan nadenken of je met een SLR-like megazoom compactcamera niet beter af was geweest.

,xtG
                        .tsooJ
                        Nou nee, de nikon is vele malen beter dan de sigma 18-200 en die SLR look a likes kunnen er ook niet aan tippen.

Maar ik denk dat de 30D en de 400D qua astrofotografie niet zoveel verschillen. De 30D heeft alleen minder ruis dacht ik.

Commentaar

Werken...
                        X