Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tip voor Lidl LXD75 bezitters.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tip voor Lidl LXD75 bezitters.

Zojuist even bij de vriendelijke fotospeciaalzaak om de hoek binnengewandeld, en daar voor het lieve bedragje van €31.40 een Hama EOS-T2 adapter besteld (voor wie snel wil bestellen: Hama bestelnummer 30745). Bij de LXD wordt een verloopring van 2" focusseerbuis (49 mm filterdraad(?)) naar T2-draad (M42) meegeleverd, dus een verloopring van de juiste objectiefbajonet naar T2, een zeer standaard stukje metaal, is voldoende om je camera prime-focus op deze telescoop aan te sluiten. Nu maar hopen dat e.e.a. ondanks de feestdagen een beetje spoedig geleverd kan worden, en dat het ook een beetje helder wordt in de komende dagen.

Wordt (hopelijk spoedig) vervolgd.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

ik had helemaal geen idee waar je het over had.. even een plaatje gezocht :

en nu snap ik het nog niet :P

heb je zo'n ring nodig om er een camera aan tehangen ofzo ?

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Juist BaN .
      Langs de ene kant koppelt die aan de camera en aan de andere kant aan alles wat maar P of M42 draad heeft . (niet te verwarren met de orion nevel hé )
      Joost , toen ik op zoek op zoek was naar zo'n adapter hier in de fotozaak keek die vrouw alsof ik geld kwam schooien .
      Toen vroeg ze me of het om de verrekijker op een statief te plaatsen was .
      Maar da's alweer lang geleden .

Commentaar

Ja, het verdient de aanbeveling om naar een écht goede fotozaak te gaan voor zulks. En dan nog, de leuke dame bij "mijn" fotowinkel was enigszins verward van mijn vragen, maar de Grote Baas wist wel van wanten. Jammer, ik wordt liever door de leuke dame geholpen…

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

hoi Alien,

aangezien ik nu opzoek ben naar een nieuw fototoestel vroeg ik mij af of jij jou Canon EOS 350D met behulp van die verloop ring recht op je telescoop kan aansluiten dus met lens en al

ik heb namelijk gehoord dat je alleen spiegelreflex camera's rechtstreeks op de telescoop kan aansluiten omdat daar de lens vanaf gehaald kan worden (dus zonder lens op je telescoop)

ik wil namelijk wel een camera kopen die makkelijk op mijn telescoop kan
          en ik voel er niet erg veel voor om door een oculair tegaanzitten schieten met mijn camera

-BaN-
          Meade LXD75 6"
          Samsung GX-1L 18-55
          Orion Shory Plus 2x Barlow
          Plossl series 500 4mm , 6.5mm
          Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

@ Joost:

Post je de images? ben super benieuwd!!!

[edit] niet die van die dame en of baas .... [/edit]
            Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door bananiel
              aangezien ik nu opzoek ben naar een nieuw fototoestel vroeg ik mij af of jij jou Canon EOS 350D met behulp van die verloop ring recht op je telescoop kan aansluiten dus met lens en al
              Nee, met een T2 ring sluit je je (reflex)camera aan zonder lens. De telescoop is dan de lens. "Prime focus" astrofotografie, heet dat.
              ik heb namelijk gehoord dat je alleen spiegelreflex camera's rechtstreeks op de telescoop kan aansluiten omdat daar de lens vanaf gehaald kan worden (dus zonder lens op je telescoop)
              Klopt. Hoewel het ook van nog steeds mogelijk is om ofwel met een oculair (middels een oculairprojectie-adapter) te fotograferen, of afocaal, door de camera met een objectief voor je oculair te hangen.

Overigens kun je ook veel cameras die geen verwisselbare objectieven gebruiken "direkt" aan je telescoop koppelen, ofwel met een klem die 'm op de juiste manier voor het oculair bevestigt, ofwel met een serie verloopringen, mits de camera voorzien is van een filterdraad. Mijn Canon PowerShot S1-IS, bijvoorbeeld, daar kan ik een 52mm verloopbajonet opzetten, die dan weer met een verloopring naar T2 draad kan worden geconverteerd.
              ik wil namelijk wel een camera kopen die makkelijk op mijn telescoop kan en ik voel er niet erg veel voor om door een oculair tegaanzitten schieten met mijn camera
              Toch is dat geen verkeerde manier om met astrofotografie te beginnen. Veel mensen hier op 't forum doen dat, en met vaak zeer bevredigende resultaten. Primaire focus astrofotografie is geen sinecure; focussen is bijvoorbeeld een zeer lastig en nauw luisterend karweitje.
              Origineel geplaatst door b@rry
              Post je de images? ben super benieuwd!!!
              Als ik de verloopring heb, zeker. Da's dan weer het nadeel als je alleen rond de feestdagen tijd hebt om te winkelen. Dan duurt dat alles wat langer dan gewoonlijk.
              [edit] niet die van die dame en of baas .... [/edit]
              Van de dame heb ik wel een leuke foto, maar die ga ik niet posten.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                (...), mits de camera voorzien is van een filterdraad. Mijn Canon PowerShot S1-IS, bijvoorbeeld, daar kan ik een 52mm verloopbajonet opzetten, die dan weer met een verloopring naar T2 draad kan worden geconverteerd.
                Hee dat klinkt grappig, heb je daar iets meer details van? Welke onderdelen en misschien een foto van de combi?

Ik heb heb zelf een Powershot Pro1 waar ik niet meer dan een 52mm filteradapter bij heb gekregen. Die gebruik ik nu slechts als adapter voor een 58mm UV filter maar ik kan me voor stellen dat er meer mee mogelijk is. Is er een manier om die voor of achter een oculair te krijgen?
                "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

De grootste gemene deler is bij dit soort dingen de T2 draad. Vrijwel alles is van en naar T2 te converteren, met de juiste verloopringen. Heb je de filterdraad op je camera eenmaal naar T2 omgezet, dan kom je terecht bij de telescoopadapters, voor zover nodig, die op een veelvoud aan diverse manieren je camera aan je telescoop koppelen.

Bijvoorbeeld van Telescope Service.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Origineel geplaatst door bananiel

ik wil namelijk wel een camera kopen die makkelijk op mijn telescoop kan
                    en ik voel er niet erg veel voor om door een oculair tegaanzitten schieten met mijn camera

-BaN-
                    Als je overweegt om een spiegelreflex camera te kopen zoals bv de 350D dan zou ik eerst eens testen of je wel tot focus kunt komen met zo'n camera. Bij veel reflectors heb je namelijk niet genoeg inwaartse ruimte. Dit is op te lossen door een nieuwe focuser te kopen met een laag profiel, wat echter weer een probleem kan opleveren omdat je dan waarschijnlijk niet genoeg uitwaartse ruimte hebt voor je oculairs.
                    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

De focusseerbuis van de Meade N6 is van zichzelf behoorlijk kort, er wordt dan ook een verlengstuk bijgeleverd dat met de oculairhouders dient te worden gebruikt. Dit doet mij vermoeden dat het met focusseren van een reflexcamera wel snor zit.

Let wel: dit is vooralsnog een vermoeden. Ik hoop daar binnenkort uitsluitsel over te kunnen geven.

Mocht dit toch niet het geval blijken, is er wat mij betreft nog geen man overboord: die brakke tandheugelfocusser van dat kreng is genomineerd om als eerste te worden vervangen door een dual-speed crayford modelletje.

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

De focusseerbuis van de Meade N6 is van zichzelf behoorlijk kort, er wordt dan ook een verlengstuk bijgeleverd dat met de oculairhouders dient te worden gebruikt. Dit doet mij vermoeden dat het met focusseren van een reflexcamera wel snor zit.

Let wel: dit is vooralsnog een vermoeden. Ik hoop daar binnenkort uitsluitsel over te kunnen geven.

Mocht dit toch niet het geval blijken, is er wat mij betreft nog geen man overboord: die brakke tandheugelfocusser van dat kreng is genomineerd om als eerste te worden vervangen door een dual-speed crayford modelletje.

,xtG
                        .tsooJ
                        Oke dat wist ik niet. Maar toch, een goede low-profile dual-speed crayford is niet goedkoop. Ben in ieder geval benieuwd of het je lukt.
                        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                          [...] een goede low-profile dual-speed crayford is niet goedkoop.
                          Zekers. maar ik heb de LXD gekocht voor de montering; de scoop die er gratis bijgeleverd werd zie ik als een leuke basis om een behoorlijke reflector van te bouwen. Nieuwe focusser, spiegel, zoeker, spider + vangspiegel...

Moet toch wat van de maken zijn.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Nieuwe focusser, spiegel, zoeker, spider + vangspiegel...

Moet toch wat van de maken zijn.

,xtG
                            .tsooJ
                            Kortom. De buis en de spiegelcellen zijn alles wat je nog overhoudt.. Mag ik dan oude spiegels hebben voor een Astroforum-vriendenprijsje, allerbeste forumcollega van me!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als ik er ooit aan toe kom, kun je ze wat mij betreft krijgen voor verzendkosten. Wees gewaarschuwd: mijn plannen laten weleens behoorlijk lang op uitvoering wachten!

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Werken...
                              X