Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Toucam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toucam

Ik ben hier een nieuw onderwerp begonnen omdat het vorige eigenlijk niet meer kloptte. En ik moet nog iedereen bedanken voor de info.

Ik heb nog 3 vagen over de toucam.

Dus ik zou kiezen voor de toucam.

-Maar je hebt de toucam I & II. Deze zijn bijna edentiek, behalve het uitzicht. Maar bij de koepel heb ik een toucam III gezien. Is deze evengoed of is er iets beter aan? opgelost

Bij de site van ArieV: http://home.wanadoo.nl/adri.gerritsen/webcam.htm

Staat er in dat je voor planeten te bekijken een beter resultaat hebt met oculairprojectie. Omdat anders de brandpunt afstand te klein is. Ze doen dat met een: "soort van houder geplaatst waaraan zich een aantal stelschroeven bevindt." (deze dingen vind je onder oculairprojectie)

-Welk houdertje is dat dan en kan je je die webcam daar direct achterplaatsen of heb je nog een adapter nodig? Alternatief

Ook nog een vraag dat ik bijna vergeten was.
    - Ik heb een niewe laptop met Mac OS X, dus geen Windows. Zou dit gaan voor te instaleren? Nog mee bezig

Kan iemand me helpen?
    Galaxia 114/900EQ-SKY
    You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Ik heb de toucam pro 1. Deze voldoet ipv ook al omdat het een ccd sensor is. De 2 heeft een vriend van mij en deze is toch iets lichtsterker heb ik het idee, als ik webcamchat met hem dan heeft hij duidelijk beter beeld en meer frames per seconde in weinig verlichting. De toucam 3 is gewoon identiek aan de 2, alleen de behuizing is anders. Ik zou deze alleen kiezen als je de eivorm lastig vindt.

Commentaar

@ Nightfall

De 3 Toucam's waar het over gaat zijn: de Toucam 740 pro (het eitje), de Toucam 840 pro en de SPC900NC het zijn alle 3 dezelfde camera enkel dan in een ander jasje.
      Als je de 740 of de 840 wil hebben zal je op de tweedehands markt moeten gaan kijken deze worden namelijk niet meer gemaakt daarvoor is de spc900 reeks voor gekomen.
      Als je de 2 oude modelen kan krijgen zorg er voor dat het dan wel de "pro" versie is die zijn namelijk voorzien van een ccd ipv cmos, van de spc900 zou je dus de NC moeten hebben ook dat is een ccd.
      Alle drie de camera's zijn 1.2 mega pixels, dat wil zeggen dat je er foto's mee kan maken van 1280X960 pixels en video's van 640X480.
      Ik weet niet of het te installeren is op jou computer ik denk dat verwerkings programma's zoals Registack niet zullen werken.
      Ik heb ergens gelezen dat de adapters die gebruikt werden bij de 740 en de 840 niet werken met de spc verschillend schroefdraad.
      Oculair projectie zal wel gaan maar het is de vraag of het nodig is, de ccd is ongeveer 6mm dat betekent een vergroting van 150X als je telescoop een brandpunt heeft van 900mm, dit kan je dan nog aanpassen met een barlow of het tegenovergestelde een comressor.

Commentaar

Sydney.
        Ja het gaat over zo'n spc900nc. Maar bij de Koepel staat dat hij 1,3 mega pixels heeft. Dus deze is dus beter. Daar kan je hem kopen met een adapter, daar moet ik dus niet meer over denken.
        Dus ik denk wel dat ik ga gaan voor deze. Want 2de gans is verzeker niet zo vertrouwbaar.

En voor Registack gaat het verzeker geen probleem zijn, omdat we nog een computer staan hebben met Windows. Of moet Registack gebruikt worden terwijl je aan het filmen bent
        Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Ik weet niet of je vanuit Belgie ook bij de Kijkshop in Nederland kan bestellen, maar daar kost de Philips SPC 900NC maar 67,81 zie http://www.kijkshop-ict.nl/ (zoek op het type nummer) De adapter verkopen ze er alleen niet.

Commentaar

Ok Nightfall dan heb je geen problemen ik werk zelf al een tijdje met de Toucam 840 pro en naar volle tevredenheid, we bedoelen allebei dezelfde camera bij de een staat het ding als een 1.2 en bij de andere als 1.3 ik ben het met Sterrenkijker eens ga wel even shoppen omdat er inderdaad zo her en der een groot prijs verschil is.
            Ik ben alleen bang dat de camera niet op je laptop gaat passen, ik heb even op de Philips site gekeken en daar werden wel diverse Windows versies op genoemd maar geen Mac OS X.
            Registax heb je niet nodig om te filmen dit programma gebruik ja later pas.

Commentaar

Sterrenkijker,
              Jouw site gaat niet hoor, maar ik heb gezocht op http://www.kijkshop.nl
              En deze gaat wel. Maar daar zijn 8 webcams te koop maar de Philips SPC 900NC staat er niet in . Kan je een specifiekere site geven waar ik hem kan vinden

Origineel geplaatst door sidney
              Ik ben alleen bang dat de camera niet op je laptop gaat passen, ik heb even op de Philips site gekeken en daar werden wel diverse Windows versies op genoemd maar geen Mac OS X.
              Ik ga eens binnenkort naar de winkel waar ik men laptop gekocht hebt en vragen dat het mogelijk is. Meschien iets installeren, wie weet.
              Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Hij staat er toch echt op en je moet http://www.kijkshop-ict.nl/ hebben en niet http://www.kijkshop.nl Ik kan je helaas geen directe link geven omdat die klojo's van de kijkschop die niet in de adresbalk vermelden en als ik de link pak die in de eigenschappen dan de site staat wordt de juiste pagina niet geladen. Hij staat er echt goed zoeken !

Maar misschien kan je hem nog goedkoper krijgen zie hier Of als die winkels te vertrouwen zijn weet ik niet.

Commentaar

Gevonden in kijshop. Met men laptop ging de site niet.

En voor de adapter heb ik dat gevonden.
                  W900NC-MS
                  Fits a standard M12 0.5 Micro Lens mount camera to a 29.9mm Microscope focuser tube. Neck specifically designed for the Phillips SPC 900NC camera. Has a standard 1.25" filter thread on the end.

Dat in het vetgedrukt is toch de onderste diameter (zie foto) voor in de telescoop of in de barlow hé. Want er staat ook nog een van 23,2mm.
                  Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightfall
                    Gevonden in kijshop. Met men laptop ging de site niet.
                    Die kijkshop-site is naadje. Werkt niet in Safari. Sukkels. Weten ze dan niet dat Mac-gebruikers over het algemeen meer besteedbaar inkomen hebben? Die wil je als klant niet wegjagen!
                    En voor de adapter heb ik dat gevonden.
                    W900NC-MS
                    Fits a standard M12 0.5 Micro Lens mount camera to a 29.9mm Microscope focuser tube. Neck specifically designed for the Phillips SPC 900NC camera. Has a standard 1.25" filter thread on the end.

Dat in het vetgedrukt is toch de onderste diameter (zie foto) voor in de telescoop of in de barlow hé. Want er staat ook nog een van 23,2mm.
                    Klopt als een bus. Da's een 1.25" focusseerbuis. De filterdraad is overigens 29 mm, mocht je ooit standaard fotografiefilters in je oculairs of webcam willen gebruiken. Die 23 mm buis is de ouderwetse 0.96" focusseerbuis die je alleen nog op oudere speelgoedtelescoopjes tegenkomt. Die wellicht wel interessant kunnen zijn als guidescope…

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Bedankt Alien,
                      Nu heb ik alles wat ik nodig heb. Nu nog hopen dat het gaat met men laptop. Anders moet ik verlengkabels gebruiken om met de andere computer te werken. En kan ik nergens op verplaatsing.
                      Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Zoals sidney al vertelde:
                        "de Toucam 740 pro (het eitje), de Toucam 840 pro en de SPC900NC het zijn alle 3 dezelfde camera enkel dan in een ander jasje."

Geen van deze webcams heeft dus een 1.2 megapixel ccd chip. Die 1.2 megapixel is in feite gewoon een softwarematige vergroting van de 0.3 megapixel die de camera's eigenlijk hebben (ze gebruiken alle 3 de Sony ICX098BQ ccd chip, met effectief 659 x 494 pixels).

Er zit echter wel verschil in de gebruikte lensen tussen de camera's (wat kan verklaren dat de 900nc wat lichtgevoeliger is als je hem als gewone webcam gebruikt), maar als je de lens er afschroeft is er dus eigenlijk geen verschil meer...

Op deze site kan je kijken welke webcam welke ccd chip gebruikt.
                        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Dus naar die megapixels moet je niet kijken.
                          Maar de toucam II heeft 60 frames per seconde en 900NC 90 frames per seconde. Telt dat mee voor astrofotografie of niet

En bij Toucam 740 pro staat er 1/4 ccd, is dat dan minder goed of niet
                          Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

@ Nightfall

Realiseer je wel dat 900NC volgens Philips alleen te gebruiken is op Windows computers, en dat je de usb kabel van de camera niet ongestraft kan verlengen in verband met signaal sterkte verlies.

Commentaar

Die 60fps en 90fps zijn eigenlijk niet practisch.

Bij mijn camera's (ik heb de 740 pro en een 900nc) merk ik dat de kwaliteit van een filmpje van 640x480 pixels boven de 10 fps achteruit gaat. Waarbij je tussen 10fps en 30fps echt een enorm verschil ziet. Dit heeft te maken met het feit dat er op 30fps eigenlijk te veel data verstuurd moet worden over de usb kabel, en het dus gecomprimeerd moet worden.
                              Al de drie camera's kunnen slechts de maximale snelheid van USB 1 (ik dacht 1 megabyte /s) aan.

Het enige verdere verschil tussen beide camera's is eigenlijk de firmware. Bij de 900nc kan je in de bijgeleverde drivers handmatig bepaalde handige dingen instellen (zoals software matige scherpte), en dat is handig voor astrofotografie, omdat je dan een zo onbewerkt mogelijk beeld wil verkrijgen. Bij de 740 camera moet je daarvoor een zogenaamde aangepaste firmware installeren (heb ik ook gedaan, werkt daarna gewoon prima...)
                              Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Werken...
                              X