Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over o.a. Details zichtbaar maken..

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over o.a. Details zichtbaar maken..

Ik heb gisteren nacht (gaap) opnamens gemaakt van Saturnus met mijn C8, op de avi die ik gemaakt heb kun je zelfs vaag nog wat maantjes zien.
    Het was berekoud en het vroor stevig, maar na middernacht was het prachtig helder.

Het 1e wat mij opvalt van mijn opname is dat er in het gemaakte filmpje geen detailt te bekennen is, ook niet na bewerken met Registax.

De meeste opnamens van Saturnus die ik hier op het forum zie, hebben mooie duidelijke details.

Nu verwacht ik niet gelijk mooie duidelijke details, maar toch wel iets..

Wat ik mij afvraag, is er bij de meesten al een klein beetje detail waar te nemen vóórdat er met Registax gewerkt gaat worden, of is ook dan alleen maar de duidelijke vorm te zien en meer niet?

Van een drol kun je natuurlijk geen kaviaar maken.

Het lijkt wel of ik heen en weer kan blijven schuiven met de sliders in Registax zonder enig succes.

Ik zit nog in het beginstadium van astrofotografie, dus hopelijk worden on-snuggere vragen mij niet kwalijk genomen.

Onderstaande foto is een voorbeeld van hoe het eruit is gekomen met Registax verder niets bewerkt met wavelet.

Instellingen op standaard in K3ccdTools.
    30Fps. want lager gaf teveel over belichting.

Mocht iemand tips en of interessante sites weten over dit onderwerp, graag!!
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Hij lijkt me nog steeds overbelicht! Kun je via de webcamsoftware ergens de 'gain' (signaalversterking) wat lager zetten? Dan zou het resulterende beeld een stuk meer details moeten vertonen. Ik weet niet precies welke webcam je gebruikt, maar ik weet dat het voor een ToUcam zo in te stellen is, in de software die bij de webcam zit.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

@ Wolkewietje

Wat voor camera gebruik je? ik zelf gebruik de ToUcam 840 pro en daar kan ik de belichtingstijd gewoon van instellen.
      Je moet de camera niet alles in "auto" laten doen omdat het dan dit soort probleempjes kan geven.

Commentaar

Zoals anderen ook al zeggen is je belichting nog steeds veels te hoog. Beetje klooien, met de instellingen van de camera voordat je gaat opnemen. Heb je hem goed inbeelt en iets van een detail kunnen spotten b.v. casini scheiding. Dan pas opnamen maken, het liefst van min. 1000+ frames. Zo heb je de meeste kans dat je er goede frames uithaalt waarvan je later een mooie foto kan maken.

Als je hem gaat belichten zoals jij hem hier hebt, is dat eigenlijk alleen maar goed om de maantjes mee vast te leggen. Als je de belichting goed hebt voor detail opnamen van saturnus. Dan zullen helaas de maantje van je plaat verdwijnen.

Maar je hebt toch wel iets kunnen vastleggen hoor als ik eens goed kijk. Ik zie toch duidelijk de schaduw van saturnus over de ringen.
        "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Als 1e dank voor jullie reactie!

Ik heb de rest van de dag nog lopen brainstormen over hoe het zo gekomen is....

En inderdaad wat ik al dacht en jullie (gelukkig) ook, de foto is overbelicht.
          In een ander topic had ik al geschreven dat ik de maantjes goed kon zien die avond.
          Ik bedacht me opeens dat ik die als referentie heb gebruikt om scherp te stellen.

Eigenlijk had ik m'n Hartmann masker moeten gebruiken, maar deze was ik vergeten mee te nemen...

Toen ik dit alles vandaag zo overdacht heb ik hetzelfde ook al eens meegemaakt toen ik Jupiter wilde vastleggen, ik had toen nog geen Hartmann masker en gebruikte ook als referentie de maantjes en heb dus in feite dezelfde fout gemaakt als toen bedacht ik me...

Pas geleden had ik ook voor de grap door de Lidl-scope Saturnus proberen vast te leggen en dat was redelijk gelukt, maar die vangt natuurlijk ook veel minder licht dan een C8 zonder barlow...

Goed, dit gaan we dus een keer overnieuw proberen.
          Ik zal ook eens kijken of ik de sluitertijd kan aanpassen in de software van mijn ToUcam, ik heb per abuis aangenomen dat de aantal Frames per seconden in verbinding stond met de sluitertijd, aangezien als ik 5 Fps koos de boel erg overbelicht was en met 30 Fps een heel stuk minder, maar dus uiteindelijk nóg te veel.

Met vallen en opstaan komen we er wel..

In iedergeval bedankt voor het meedenken!

Nu maar hopen dat het snel weer helder wordt om verder te testen.

Commentaar

Hoi Wolkewietje

Je kunt als het goed is je belichtingstijd en je framerate instellen. Meestal geldt er voor de webcams, hoe meer frames per seconde, hoe meer ruis je krijgt. Door zelf een beetje met deze instellingen te spelen kom je wel de goede instellingen tegen.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Hallo,

Zo doe ik het:

-Laat de kijker goed afkoelen (zeker 3 uur)
              - collimeer de kijker in de juiste stand(waar de planeet staat) op een zo
              hoog mogelijke vergroting.
              - stop je webcam er in.
              - zet de automatische belichting uit.
              - Zet de sluitertijd op 0,25 sec
              - schuif nu de gain terug zodat hij niet overbelicht is.
              - hogere framerate genereerd meer ruis maarrrr je bevriest als ware
              de seeing. Een hogere framerate geeft dus meer kans dat je
              scherpere beelden overhoud. De ruis middel je me registax toch wel er
              uit. Wel kan het zijn dat bij een te hoge framerate je camera de frames
              gaat comprimeren. Daarmee moet je dus ook mee uitkijken. Een goede
              framerate met een toucam is 15 a 20 f/s.
              - neem de tijd om goed scherp te stellen. Let hierbij op kleine details.
              - Neem bij saturnus rond de 10000 frames op. ( in 4 sets van 2500)
              - maak je avi filmpje in 640x 480 (ongecomprimeerd)
              - bewerk het geheel in registax en P.S

Vergeet niet dat de mooie foto's van Arnaud gemaakt zijn met een monochrome camera. Deze camera is 12 bits en kan wel 100 frames per seconde aan zonder compressie. Daarnaast heeft het voordeel dat er dan gewerkt wordt met kleurenfilters. Omdat je dan smalbandiger werkt heb je minder last van seeing en defractie. En dus scherpere beelden.

gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hartstikke bedankt voor deze nuttige info !

Commentaar

Werken...
                X