Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

astrofotografie met eenvoudige camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

astrofotografie met eenvoudige camera

Hallo, Ik heb een vraagje over astrofotografie.
    Een jaar geleden heb ik een telescoop gekocht: de Galaxia 114/900 EQ-SKY. Ik heb al Jupiter, Saturnus,... gezien maar nu zou ik dat graag fotograferen.
    Ik heb hier een simpele digitale fototoestel liggen.

En nu is mijn vraag. Kan je foto's trekken zonder oculair?
    -Ik heb dat geprobeert met de maan, maar je ziet gewoon het kleine spiegeltje van mijn telescoop en op de achtergrond wit van de maan (in en uitzomen heeft geen zin).
    - Met oculair moet je al je codac al perfect vasthouden, en dat is prutswerk.

Ligt het aan mijn fototoestel, of moet je iets bijkopen?
    En als ik een nieuwe fototoestel zou kopen zou ik één kiezen met verlichting, zodat ik ook de mogelijkheid heb om deep-sky objecten te trekken.

Heeft er iemand raad en wat zou ik het best kopen
    Galaxia 114/900EQ-SKY
    You can only see as far as you can think

Even the dark has a silver lightning

Liesje -> HVJ!

Dit topic is gewoon on-topic, dus hoeft niet in off-topic hoor

Ik heb exact dezelfde telescoop als jij en ik heb al vele foto's kunnen maken met een 3.2 MP camera uit de losse hand. Om foto's te maken heb ik heel vaak geprobeerd om de camera stil tegen het oculair te houden. Je kan natuurlijk ook een houder kopen voor je camera (o.a. bij Aquarius Optics), en als je een DSR hebt kan je deze bevestigen aan je kijker met een T-ring, maar ik ben bang dat het laatste te zwaar is voor een 4.5" reflector.

Commentaar

*verzet het topic naar Astrofotografie*

Commentaar

Paul: Sory niet gezien.

Freek,
        wat voor een houder is dat dan?
        Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Zo één, te koop bij verschillende astrowinkels:

Commentaar

Danku voor de informatie. Ik zal eens gaan kijken naar een astrowinkel om zo één te kopen.
            Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
              Zo één, te koop bij verschillende astrowinkels:
              Ik heb zo'n Steadypix van Orion gekocht, ziet er gelikt uit maar ik vind het niks. Geval neigt al tot doorbuigen bij een lichtgewicht Nikon, dus ik durf mijn spiegelreflex er niet aan te hangen.

Commentaar

Je kunt ook leuke dingen met een eenvoudige webcam doen.

Deze foto is genomen door dezelfde telescoop die jij hebt Galaxia(114/900) met een ToUcam Pro webcam en zonder te volgen.
                Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                Auteur:Ik

Commentaar

Callisto schreef:
                  Ik heb zo'n Steadypix van Orion gekocht, ziet er gelikt uit maar ik vind het niks. Geval neigt al tot doorbuigen bij een lichtgewicht Nikon, dus ik durf mijn spiegelreflex er niet aan te hangen.
                  Ik heb er ook aan gedacht, maar heb je een alternatief?

wolkewietje schreef:
                  Je kunt ook leuke dingen met een eenvoudige webcam doen.
                  Moet je dan deze webcam dan achter je oculair houden. Enzo ja, moet je iets bijkopen?

En nog een vraagje appart. Hoe moet je hier foto's invoegen en hoe moet je Quote vervangen met een naam?
                  Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Over oculairprojectie: in de volgende link doen ze aan oculairprojectie met een (D)SLR door een tele-extender te gebruiken en de lens van de camera zelf weg te laten.

http://www.stargazing.net/Astroman/Craters.html

Voor het invoegen van foto's: wanneer je een nieuw antwoord in aan het typen bent in het relevante scherm, staat eronder een kader getiteld 'Voeg een Attachment toe'. Daarin kun je een file selecteren op je eigen computer, daarbij een kort stukje commentaar invullen en dan het attachment toevoegen met de knop aan de rechterkant (Voeg Attachment Toe). Let erop, dat je de foto's die je wilt uploaden beperkt in grootte houdt!

En over de quotes: Een 'ongenaamde' quote begint met:

Code:
                    [quote]
                    Als je wilt aangeven van wie de quote afkomstig is, typ je daar:

Code:
                    [quote]
                    Dan komt er iets dergelijks te staan:

Origineel geplaatst door Plato
                    Ik zie ik zie wat jij niet ziet!
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightfall
                      Callisto schreef:
                      Ik heb er ook aan gedacht, maar heb je een alternatief?
                      Een Baader Microstage. Net zoiets als die Orion maar dan een stuk solider. Kan mijn 350D in iedergeval probleemloos dragen.

http://www.teleskop-service.de/VideoCCD ... Microstage
                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Moet je dan deze webcam dan achter je oculair houden. Enzo ja, moet je iets bijkopen?
                        Ik heb bij Aquarius een soort van adaptertje gekocht.
                        Het standaard lensje van de webcam draaide ik eruit en het adaptertje erin en deze past dan precies in je oculairhouder.

25 Euro kost dat ding als ik het goed heb.

Commentaar

Ik heb ook een Bresser Galaxia en hier zijn ook wat afbeeldingen die ik met een armzalige webcam heb gemaakt (CMOS sensor zeker meer dan 10 flux gevoeligheid. 320*240 pixels)

Let wel dat dit een stack is van een filmpje die ik hebt gemaakt met de webcam.

Nu een maanfoto genomen met een 2MP camera (vanuit de hand).

http://members.lycos.nl/craza/maan1.jpg

Deze afbeeldingen zijn allemaal nog eens bewerkt.

m.v.g.
                          Bresser Galaxia
                          ------------------
                          Fujifilm Finepix S5600 Zoom

[url]http://www.bugwars.net/[/url]

Commentaar

Even op een rij zetten.

Dus een Baader Microstage is goed voor fotografie met fototoestel zoals prototype zegt.

En
                            Origineel geplaatst door wolkwietje
                            Het standaard lensje van de webcam draaide ik eruit en het adaptertje erin en deze past dan precies in je oculairhouder.
                            Wat bedoel je daarmee en wat is dan het verschil dan met dat standaart lensje?

En in het algemeen, wat is er beter en slechter met een webcam dan met een fototoestel
                            Galaxia 114/900EQ-SKY

Liesje -> HVJ!

Commentaar

Even op een rij zetten.

Dus een Baader Microstage is goed voor fotografie met fototoestel zoals prototype zegt.

En
                              Origineel geplaatst door wolkwietje
                              Wat bedoel je daarmee en wat is dan het verschil dan met dat standaart lensje?

En in het algemeen, wat is er beter en slechter met een webcam dan met een fototoestel
                              Met dat adaptertje zorg je dat je webcam IN je oculairhouder gestopt kan worden, dus NIET voor het oculair.

Het originele lensje van je webcam gaat er dus af!

Ik bedenk me net, dat als ik het idee van de webcam-adapter al niet duidelijk uit kan leggen, dat ik dan beter al helemáál niet het verschil ga proberen uit te leggen wat nu beter of slechter is..., een webcam of een fototoestel.

Kom op jongens, zeggen jullie eens wat....

Commentaar

Werken...
                              X