Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

OAG perikelen: welke oag adviseren jullie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• patrickduis
    antwoordde :
    Vanavond kon de sterrenwacht weer open, de rails waren eindelijk zonder ijs, en er waren dunne wolken.
    Ik zag heel erg tegenop het focusen van de oag, maar het viel toch aardig mee. Na wat friemelen stond de guidecam in focus.
    Met een 1sec belichting op de guidecam zag ik op bijna elke plek waar ik de telescoop richtte volgsterren. Prachtig. Daar hebben we het allemaal voor gedaan. Ik had nooit gedacht dat zo'n klein prismatje zoveel licht kan opvangen.
    Dat wordt nog leuk met de nieuwe OAG die herman ten Haaf voor de Takahashi van Halley aan het bouwen is.

Laat een reactie achter ::

• patrickduis
    antwoordde :
    De TS OAG9 kwam gisteren binnen. Deze heb ik in mijn imaging train gebouwd (met inachtneming van dezelfde MPCC-CCD afstand) en ik moet zeggen dat hij er fragiel uitziet, maar toch erg stevig is. Vanmiddag heb ik de focus mijn met SC3 gemodde SPC900 met ICX-424 mono CCD afgesteld en dat ging ook perfect. Hij moet wel erg dicht bij de OAG9 zitten, geen verlening adapters nodig gehad. Als je met een gewone webcam met 1.25" nosepiece werkt moet je denk ik dat nosepiece erg verinkorten.

Ik kreeg alles aardig in focus, en na alles weer op de HEQ5 te hebben gezet, deze keer zonder 90mmF10 guidescope, kon na balanceren er 1 5kg gewicht van de montering af, dat is dus een vrij grote winst!

Wat ik me wel ten zeerste afvraag, is of ik met deze ICX-424 mono nu guidesterren zie in combinatie met de 200mmF5........Ik kan namelijk nog steeds niet de LX aansturen vanuit PHD guiding, terwijl dat wel werkt met WxAstroCapture. Ik heb er een paar maal contact mee gehad met Craig Stark, maar die heeft volgens mij nog geen oplossing gevonden.....
    Voeg bestanden toe

• patrickduis
    antwoordde :
    Arriveert denk ik eind volgende week, de banken willen eerst nog beleggen met mijn geld, voordat ze het overschrijven. Schijnt altijd een hele onderneming te zijn, internationaal geld overmaken. Ik zie het probleem niet zo, meer iets van dure dikdoenerij mijns inziens......

• rwagter
    antwoordde :
    Pic?

• patrickduis
    antwoordde :
    Yessss, de aanhouder wint. Tweedehands TS OAG9 gescoord......

• dutchdevil
    antwoordde :
    Ik zeg doen! ;-)

• patrickduis
    antwoordde :
    Ik heb afgelopen vrijdagavond Dennis zijn TS OAG9/Starlight express filterwiel/Atik383 combinatie gevoeld, en dat voelde toch aardig stevig aan.
    Ik ga op zoek naar een tweedehands OAG9.

• pieterbrands
    antwoordde :
    Oag9

Hoi , het verhaal van Maurice kan ik ondersteunen, ik heb sinds kort een OAG9, (2de hands gekocht).
    De originele schroefjes zijn bij mij door de vorige eigenaar vervangen door zwaardere en het schroefje dat het prismastaafje klemt is vervangen door een imbusschroefje.
    Het schroefje en prismastaafje is wat mij betreft wel het zwakte punt, het gaat niet stuk maar je hebt er snel gebruikersporen aan. het staafje is van een wat zacht aluminium of andere legering.

Eenmaal de scherpte gevonden, is vast, vast. Verder stevig genoeg hoor...(voorheen twijfelde ik wat). Wel vond ik het lastig om mijn Canon 40D op een goede manier vast te maken om goed in focus te komen, de OAG9 heeft namelijk 3 uitsparingen en die geven daarmee de ruimte aan waar je de volgcamera in combi met je Canon kunt plaatsen. Bij mij gaf dat een beperking aan tav de ruimte om dichter naar de OAg te gaan met mijn volgcamera. Ik heb er overigens toch nog een adapter aan moeten bevestigen, ik kwam een paar mm te kort tussen de Canon en de OAG. Met advies van Maurice is het gelukkig opgelost Vr Grt, Pieter.

• dutchdevil
    antwoordde :
    Uit mijn hoofd 500gr. Alleen de camera.

• patrickduis
    antwoordde :
    Die camera's van jullie zijn ook niet de lichtste. Dat geeft me toch wel moed, om die 9mm TS OAG te gaan proberen.

• dutchdevil
    antwoordde :
    100% eens met maurice. Ik gebruik exact dezelfde spullen maar dan een atik383 ipv de sbig.

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Ik heb de TS OAG 9 (i.c.m. SXV filterwiel, Lodestar en SBIG ST-8300). Geen problemen mee, doet zijn werk goed. De smalle optische weglengte (9 mm) is vooral prettig als je moet werken met een reducer of comacorrector. Het filterwiel en de camera nemen samen al 46,5 mm optische weglengte in beslag. Ik moet wel zeggen dat ik de OAG nooit verstel. Is ook niet nodig met een Lodestar. Hooguit een tikje naar links of naar rechts met de GoTo-controller als er alleen maar heel zwakke sterren in beeld staan. Vanwege de compact bouw, zijn de stelschroefjes van de OAG 9 nogal iel en moeilijk om strak aan te draaien. Ze zijn eventueel te vervangen door schroeven met een binnenzeskantkop, zodat je ze met een inbusleuteltje kunt aandraaien.

• OAG perikelen: welke oag adviseren jullie?

Ik zit te denken aan oag op mijn 200mmF5 in combinatie met een MPCC en zware Artemis 4021.
    Ik zie dat TS een 9mm dikke OAG heeft met daaraan een coma corrector. Ik zag op de TS website een testrapport van deze coma corrector, die werd beter getest dan een mpcc.

Heb ik eigenlijk wel zo'n dunne 9mm OAG nodig met mijn CCD? Ik ga dit toch niet gebruiken met een DSLR.

Ik vind die 9mm zo dun dat ik dan ben dat die mijn zware Artemis 4021 niet kan dragen.

Wat adviseren jullie?
Werken...
X