Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

digitale camera of dslr?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

digitale camera of dslr?

heb even een testje gedaan om te kijken waarmee je beter sterrenbeelden kon maken,
    een gewone digitale camera of een dslr?
    de eerste foto (allemaal zonder bewerking) gemaakt met een digitale camera.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCF43091.JPG views: 1 grootte: 194,3 KB id: 1099590

de onderste (weer zonder bewering) gemaakt met een dslr sony a100.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Startrahhilsb.JPG views: 2 grootte: 238,4 KB id: 1099591

ik zelf vind dat je bij de digitale camera meer details aan sterren hebt maar minder aan kleur.
    bij de dslr heb je bij alle sterren meer kleur en zie je ook de orionnevel. (paarse vlek)
    edit: klik wel even op het plaatje want anders word het wat korrelig.
    Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Vooral leuke opname met het huis en de bomen erbij.

Er spelen natuurlijk 2 onderdelen een rol als je camera's vergelijkt; De bodies en de lens. Er zal een verschil zitten in hoeveel ruis je krijgt en welke ISO je zult kunnen gebruiken. Daarnaast ligt het er maar net aan welke lens je op de DSLR hebt hoe scherp en hoeveel informatie je in de opnames krijgt.
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

de iso was het zelfde, heb bij beiden iso 800 gebruikt. inderdaad speelt de lens ook en rol,
      ik vind zelf dat je meer details krijgt te zien met een dslr,
      groetjes siom
      Last bewerkt door siom; 17-11-12, 19:35.

Commentaar

Hiermee is weer eens bewezen dat verschillende combinaties van cameraconstructie+CCD+camerasoftware+kwaliteit en kwantiteit van lensdelen+coatings+beeldhoek (en misschien belichtingstijd en andere factoren) verschillende resultaten geven...
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Als eerste: leuk dat je dit onderzoekt. Meten is (steeds meer) weten!
          Maar dit is appels en peren vergelijken. Een camera zet de ruwe data om naar JPEG en doet daarbij bepaalde basis processing, zoals stretching. Die processing verschilt per type camera en merk. Ik denk dat je ook verschil zult zien tussen een DSLR van merk A of merk B maar dat zegt weinig over de geschiktheid voor astrofotografie. De beste resultaten krijg je als je die processing zelf doet.
          "Hello Spaceboy"

Commentaar

oh sorry, ik weet zelf niet zo veel over hoe camera's werken enzo,
            maar vond het gewoon leuk om even te testen. en hoe kun je de processing zelf doen?
            groetjes siom
            Last bewerkt door patrickduis; 17-11-12, 21:57. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Een DSLR is ook een digitale camera ;-p
              Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

ja, een dslr is inderdaad een digitale camera maar ik bedoel gewoon een ''echte'' digitale camera.
                een dslr is een digitale spiegelreflex camera. bedankt voor de reactie!

Commentaar

Werken...
                X