Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

OAG adapters en Coma corrector op goede afstand

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

OAG adapters en Coma corrector op goede afstand

Hallo,

Sinds kort is bijna alles er, ik heb alleen nog wat adapters nodig om alles goed op elkaar aan te kunnen sluiten en de goede afstand van de coma corrector te kunnen krijgen.
    En omdat ik zeker niet van miskopen houd wil ik toch nog graag even alles navragen.

Het eerste gaat over het goed aansluiten van alles. Ik heb een Atik 16HR, Atik MFW, OAG9, Alccd5 en Robtics coma corrector.
    De coma corrector past op de OAG, de autoguider ook en de camera kan ik aan het filterwiel verbinden, het enige wat ik nodig heb is dus iets tussen het MFW en de OAG.
    Het filterwiel heeft een T2 adapter (female) aan de telescoopzijde en de OAG een nogal smalle M48 adapter (male) aan de camerazijde, maar aangezien ik hoe dan ook meer ruimte nodig heb (zie volgende vraag) dacht ik aan het volgende:
    Een Varilock op het MFW, en vandaar weer een T2 naar M48. Dezen:
    http://www.teleskop-express.de/shop/...g-20-29mm.html
    http://www.teleskop-express.de/shop/...urzbauend.html

En dan ook nog de goede afstand tot de coma corrector, de coma corrector van Robtics heeft 75mm nodig om goed te kunnen werken en ik heb de volgende backfocussen:
    Atik 16 HR - 18mm
    Atik MFW - 24,5 - 0,7 (Filter compensatie) = 23,8mm
    OAG9 - 9mm

= 50,8mm (51 met sign.) Dus heb ik nog 24,2 (24) nodig.
    Nu dacht ik, zoals hierboven gezegd aan een adapter en Varilock, de adapter zou 3,5mm moeten zijn en dan een Varilock van 20-29mm zou goed moeten zijn voor lengtes tussen de 74,3 en 83,3mm.

Ik zit dan dus wel op het randje, maar kleinere Varilocks verkopen ze niet.

Kan iemand bevestigen of dit klopt? Of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Ik hoor het graag!

Gr, Bram
    Last bewerkt door BramM; 17-11-12, 13:39.
    Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

keuze adapter

Vanuit mijn zeer beperkte en minimale ervaring;

De Baader adapter heeft kennelijk meer mogelijkheden maar is wel een stuk kostbaarder, ik kan niet in je knip kijken :lol:
    Als je zeker weet dat de ander de afstand ook weet te overbruggen , dan voldoet dat natuurlijk ook, maar als je dan op het randje uitkomt...
    Ik hoop in ieder geval dat je zeker weet dat de afstanden kloppen....
    Wat belangrijk is (maar ik ga er vanuit dat je dat weet) dat je weet welk effect je hardware heeft op het in focus komen met de te gebruiken telescoop...Daar ga ik wel vanuit dat je hier rekening mee hebt gehouden.
    Ik heb zelf een iets minder goede ervaring met vooraf inschatten welke adapters ik denk nodig te hebben, ook met het advies uit de winkel was mijn les"de praktijk is net effe anders".
    Daarom zal mijn voorkeur uitgaan naar een adapter die meer ruimte en mogelijkheden biedt......
    Ik heb zelf afgelopen week geexperimenteerd om de afstand tussen mij OAG9 en Canon 40D te overbruggen om in focus te geraken, dat was lastig. De Tring die op mijn Atik FW zat gaf me net voldoende ruimte om in focus te komen. Die heb ik gebruikt op de OAG maar dan mis ik die ring als ik wil werken met mijn AtikFW en DMK618. Ik heb echter de Baader VIP barlow 2de hands aangeschaft en heb daar voldoende adapters bij gekregen dat ik niet weer een adapter heb hoeven kopen ...daar zaten de goede maten bij voor mijn OAG9.
    vr grt Ptr
    Last bewerkt door pieterbrands; 17-11-12, 17:18.

Commentaar

Bedankt voor je antwoord Pieter! Heb ik toch al veel aan.

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
      Wat belangrijk is (maar ik ga er vanuit dat je dat weet) dat je weet welk effect je hardware heeft op het in focus komen met de te gebruiken telescoop...Daar ga ik wel vanuit dat je hier rekening mee hebt gehouden.
      Ik moet hier dan toch wel in schaamte zeggen dat ik niet volledig weet wat je bedoelt.
      Bedoel je het gewicht van alles hiermee? Ik heb namelijk een "gewone" CCD op een Moonlite focuser (redelijk zware focuser) die alles met gemak aan zou moeten kunnen (en verder een bahtinov).

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
      De Baader adapter heeft kennelijk meer mogelijkheden maar is wel een stuk kostbaarder, ik kan niet in je knip kijken :lol:
      Ach hé, Astrofotografie heeft al zoveel gekost dat dit net een zandkorreltje op het strand is:razz:

Ik sta te popelen om ze te bestellen, daarna kan ik eindelijk aan de slag met fotografie!

Bedankt Pieter!

Gr, Bram
      Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Die Moonlite kan dat gewicht prima hebben, daar heeft ca. 2 kg zonder problemen aangezeten.

Commentaar

Met de moonlite zal dat zeker geen probleem geven, zo stevig als een tank.
          Maar wat ik bedoel is de afstanden mbt het in focus komen...
          Blijft een geweldige hobby, en die paar zandkorrels ! Succes met de keuze.
          Last bewerkt door pieterbrands; 17-11-12, 19:04.

Commentaar

Bedankt beiden!
            Dan heb ik mijn antwoord. Ik ga het hiermee proberen.

Oh en Pieter, nu ik erop terug kijk ga ik voor de Varilock aangezien ik een paar keer heb gelezen dat mensen net wat milimeters onder of boven de 75mm zitten voor de goede correctie.
            Als je dat kan aanpassen hoef je niet meteen de desbetreffende adapter weg te doen om er eentje die een paar mm meer/minder is te kopen. Ligt aan de coma corrector dus.

Gr
            Last bewerkt door BramM; 17-11-12, 19:03.

Commentaar

Werken...
            X