Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade LPI/DSI, NexImage of webcam?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade LPI/DSI, NexImage of webcam?

hallo,

ik wil binnenkort gaan beginnen met astrofotografie. ik kan over een maand ofzo redelijk goedkoop aan een laptop komen, maar verder weet ik niet wat ik moet aanschaffen.
    nu heb ik hele goede verhalen gehoord over de NexImage van celestron, en wisselende verhalen over de DSI.

ik heb nog helemaal geen ervaring met web-cam imaging of iets wat er op lijkt, en mn budget is ook niet erg groot (dus ga niet roepen dat ik een SBIG moet kopen). in de eerste plaats denk ik dat ik simpel moet beginnen, dus met planeten ofzo. alhoewel het me eigenlijk toch ook wel ontzettend gaaf lijkt om een aantal DSO's vast te leggen.

heeft iemand van jullie ervaring met bovenstaande camera's en bijhorende software? graag jullie ervaring/meningen.
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Hallo,

Ikzelf heb een beetje ervaring met een webcam (Philips ToUcam Pro II, ongeveer 80-100 euro). Met behulp van de daarbij geleverde software ben je in staat de belichting/contrast etc te regelen. Het filmpje is te bewerken in het gratis te downloaden Registax. Dan komt er nog een 1,25 inch webcamadapter (35 euro) bij, om je webcam aan te sluiten op je telescoop. Ook wordt een UV/IR blokkeerfilter aanbevolen (40 euro dacht ik).
    Verder is er ook nog de NexImage van Celestron (moet wel voor 125 euro gekocht kunnen worden). Die schijnt dezelfde chip te hebben als de ToUcam, de adapter is geintegreerd, zodat je hem gelijk aan kunt sluiten op je scoop. Het filter kun je er eventueel los indraaien.

Met de DSI heb ik geen ervaring, maar de resultaten die ik af en toe zie, vind ik redelijk, gezien de prijs (350 euro) van het apparaatje. Planeet-opnamen zijn wat lastiger, omdat je voor zover ik weet geen filmpjes ermee kunt opnemen. Het is wel mogelijk om de bekende DSO's te imagen.

De keus is dus moeilijk. Wil je alleen maan en planeten, koop een Neximage of webcam. Wil je ook deep-sky, dan zou je een DSI (Pro) kunnen overwegen. Dan kun je echter weer lastig planeten/maan fotograferen. De keuze is aan jou.
    Een oranje C8 op vorkmontering

Commentaar

bedankt voor je antwoord, peter.
      ik denk dat ik allereerst de NexImage van celestron aanschaf. aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met het maken van (digitale)astrofoto's, kan dat wellicht een mooie opstapper zijn. daarna zie ik wel weer verder.

weet je toevallig ook hoe de grootte van het beeld voor bijvoorbeeld de NexImage te bepalen valt? zie weleens plaatjes, welke veelal zijn gemaakt met een f/20-f/30 opstelling. betekend dit dat ik sowieso een barlow of powermate moet gebruiken om enigzinds dezelfde afbeeldingen te krijgen? mijn C8 is f/10, dus waarschijnlijk krijg ik hiermee een veel kleiner beeld van bijvoorbeeld jupiter?

ik heb er duidelijk nog niet zoveel verstand van (hoewel ik er wel probeer veel over te lezen), maar toch wil ik er na de zomer mee beginnen. in het najaar is wederom een mooie mars-oppositie, en het lijkt me leuk om tegen die tijd redelijke resultaten te kunnen boeken.
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

weet je toevallig ook hoe de grootte van het beeld voor bijvoorbeeld de NexImage te bepalen valt? zie weleens plaatjes, welke veelal zijn gemaakt met een f/20-f/30 opstelling
        Daar is een formule voor: 34,3 * pixelgrootte webcam in μm * opening spiegel/lens in cm. Als uitkomst krijg je dan de effectieve brandpuntsafstand in mm. De NexImage heeft pixels van 5,6 micron.
        Dit is om optimale resultaten te halen. Dit is echter theorie. In de praktijk heb je te maken met seeing. Vaak komt het er inderdaad op neer dat je de beste resultaten krijgt bij f/20-f/30. Dit is inderdaad te bereiken met een 2-2,5-3 keer Barlow. Als je je webcam net hebt, is het vaak het beste om te oefenen zonder Barlow. Als je dan al aardige resultaten hebt, kun je er een Barlow tussendoen. Het valt bij f/30 niet altijd mee om een planeet in beeld te houden, dat vergt echt even oefening!

Zie ook Sterrengids 2005, hoofdstuk Astrofotografie voor beknopte uitleg over webcammen.

Een pagina die ook aan te raden is, is deze en dan klikken op de 4 artikelen. Somige info is vrij diepgaand en/of gedateerd.

Veel succes!

Commentaar

bedankt voor de info...
          ik denk niet dat ik er voor september aan ga beginnen, maar als ik tegen die tijd resultaten boek, zal ik wel het een en ander laten zien (als het een beetje toonbaar is, uiteraard).

groeten
          maarten
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

het heeft even geduurd, maar ik heb net de NexImage van Celestron besteld! waarschijnlijk komt ie morgen al binnen, en dan kan ik beginnen met oefenen.
            het zou leuk zijn als ik een beetje mooie plaatjes kan schieten als mars begin november in oppositie is...

wanneer mn eerste resulaten binnen zijn, deel ik ze wel...
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

ik heb net de NexImage van Celestron besteld
              Goeie koop. Laat de resultaten maar komen!

Commentaar

ik heb een eerste plaatje van mars, nog geen top-kwaliteit, maar toch al best wel leuk, al zeg ik het zelf. maar ik heb geen flauw idee hoe ik deze hier op het forum kan krijgen. ik heb geen eigen web-pagina waar ik hem op kan zetten, dus ik kan ook geen link geven...
                weet iemand hoe ik dit aan kan pakken?
                groetjes
                maarten
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ik dacht dat dat wel zou kunne....rechtsreeks via een map op een harde schijf van je....kun je dat niet posten dan?????

Commentaar

weet iemand hoe ik dit aan kan pakken?
                    groetjes
                    maarten
                    Hoi Maarten,
                    Je kunt de foto('s) ook naar mij sturen per PM, dan zet ik hem even op mijn webruimte, zodat je je foto hier kunt laten zien.

Peter

Commentaar

DSI-Pro

Ik heb zins kort een DSI-Pro aangeschaft en vorige week voor het eerst goed kunnen uitproberen. Ik ben er best wel tevreden over.. moet nog wat meer tijd in mij guiding steken.

Over de DSI-Pro kan ik in elkgeval zeggen dat het geen opgevoerde Webcam is.. ( die heb ik namelijk ook ) op precies te zijn een Toucam sc3.0 ( icx424AL ccd ) , vesta pro sc1.0 en trouwens ook nog een DSI-Color. 8)

Foto's kun je vinden op http://www.lx200gps.nl

gr,

Jan
                      Just a traveler in time

Commentaar

Hallo Jan,

Vooral die foto van M27 mag er wezen! Die had ik ook al via de Yahoo group gezien. Echt een prima plaat!

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter
                          Hallo Jan,

Vooral die foto van M27 mag er wezen! Die had ik ook al via de Yahoo group gezien. Echt een prima plaat!
                          Inderdaad, maar ik vind vooral M13 mooi. Je hebt echt goed de kleuren van de sterren in beeld gebracht (rood, blauw).

Jammer van de paardenkopnevel, maar je hebt hem toch in beeld gekregen. Vind ik vrij knap.

Commentaar

dank,

Ik heb ondertussen een Ha filter en hoop de paardekop nog eens over te kunnen doen deze winter.

Jan
                            Just a traveler in time

Commentaar

Werken...
                            X