Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

OAG9 afstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

OAG9 afstellen

Ik heb moeite om in focus te komen met mijn OAG9, het advies is overdag scherpstellen , maar ik heb vanuit de achtertuin geen zicht op een object dat op een acceptabel afstand staat, slechts een muur op 10 meter afstand. Ik heb een aantal maal wel beeld gehad, door vanuit de huiskamer naar de voortuin te richten, het prismaatje pakt dan echter steeds een object dat ik niet zie op het scherm van mijn canon 40d, dat maakt het lastig om ze parralel scherp te stellen...
    Gisteravond 2 uur bezig geweest, dan zie ik wel sterren verschijnen, maar als ik dan ga verschuiven met het plateautje en staafje waar de orion starshootcamera aan bevestigd zit dan raak ik alles weer kwijt..
    Weet iemand of het staafje waar het prismaatje aanvastzit, of dat slechts bedoeld is om te verschuiven over je beeld (en te volgen object) of stel je daar ook mee scherp?
    Ik heb ook al met de tip gewerkt om de guiding cam direct te koppelen aan het plateau van de OAG9 , hiermee win ik dik 2 cm, maar het lijkt dan toch dat ik nog te kort kom.....
    De oag9 en canon 40d apart focussen lukt overigens wel. Mijn aanname is dus dat als de canon 40 d scherp staat de OAG9 met het verschuiven van de guidingcam of het staafje zou moeten lukken.....Verder zit er best wat ruimte tussen het staafje en de ingang, dus het geheel is nogal wat beweeglijk waardoor de boel misschien iets scheef trekt en het focussen bemoeilijkt....
    Herkent iemand dit?

Guidingcam anders bevestigd

Ik heb bespeurd dat de guidingcam door de adapter (van de OAG) bevestigd is aan de canon-Tring. Die bevestiging op de T-ring geeft geen ruimte om de guidingcam in een andere hoek te plaatsen behalve op de 3 uitsparingen die in die ring gemaakt zijn, waardoor er bijv. meer ruimte zou kunnen ontstaan om de guidingcam dichter op de OAg te plaatsen. Er is dus minder speling om te focussen bij de 3 aanwezige opties. In ieder geval bij mijn Canon 40D. Slechts 1 kant
    rechtboven geeft meer ruimte.
    De guidingcam kan je dus slechts op 3 plaatsen installeren, de beste plek om te plaatsen (op internet gelezen) zou eigenliijk recht onder mijn opklapspiegel van mijn canon zijn. De onderkant dus...
    Juist omdat de onderkant van de Canonbehuizing recht is , die kant geeft de guidingcam bij uitstek de meeste ruimte om dichter op de OAG te plaatsen.
    Op internet staat een artikel waarin iemand met een ijzerzaagje meer ruimte maakt door 1 van de 3 uitsparingen voor de helft te verwijderen, om de guidingcam aan de onder kant te kunnen bevestigen. Ik heb het opgelost met een klein stukje aluminiumfolie dat ik tussen de OAG en Tring heb geplaatst, voila...de ring met uitsparingen komt nu goed uit met ruimte aan de onderkant. De guidingcam hangt nu ad onderkant, tegen de canon aan en zit stevig genoeg vast...nu maar hopen dat ik in focus kom. Morgen uitproberen...:smile:
    Last bewerkt door pieterbrands; 15-11-12, 23:00.

Commentaar

Sucses Pieter

mvg Paul

Commentaar

Gelukt

Na alles geprobeerd te hebben kom ik 2 mm! te kort om in focus te komen.
        Ik heb nu de tussen ring van mijn filterwiel (Tring naar filterwiel) er even tussengeplaatst, waardoor de de Canon 1 cm naar achterev verschuift en er ruimte is ontstaan om af te stellen met de Orioncam via een nosepiece/adapter. Wat een gepuzzel zeg, Maurice bedankt!
        eigenlijk is de OAG9 dus te smal, ik had dus ook een dikkere OAG kunnen aanschaffen van bijvoorbeeld 2 cm..
        Zo langzamerhand ben ik meer tijd kwijt aan het afstellen ,etc, in de huiskamer dan dat ik in de tuin ad slag ben geweest.

Commentaar

Goed om te horen dat je er na eindeloos gepuzzel uit bent gekomen.
          (Volledigheidshalve, Pieter en ik hadden hierover mail/PM-contact.)
          Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Vergeet niet om de positie van de guiing cam te markeren - of liever: te fixeren. Dan kan je op een heldere avond gewoon meteen aan de slag!
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Goede tip Erik, doe ik.. Ik had als oplossing de T ring van mijn Atik filterwiel gebruikt. Gisteravond had ik die nodig , heb geprobeerd Jupiter te filmen, erg slechte seeing.
              Dat is niks geworden. Ik heb afgelopen week die VIP Barlow van Baader gekocht die op Te Les koop werd aangeboden, daar zitten zoveel verlengstukken bij dat ik nu 3 smalle stukken heb die ik kan gebruiken op de OAG. Nu maar hopen dat de Barlow het nog doet Mooie barlow, ben er blij mee!!! Knip gaat op slot. grtjs en bedankt!

Commentaar

Werken...
              X