Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welke OAG gebruik je?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

welke OAG gebruik je?

Ik heb het OAG guiden gestest, en dit lost mijn flex probleem met guiden op.
    Maar... Ik heb er een nieuw probleem bij gekregen

De totale afstand (back focus) van mijn camera-filterwiel-OAG is nu 67mm en de lang om mijn Baader MPCC te kunnen gebruiken.
    Het gaat om de Atik 383L+ , Atik EFW filterwiel, Atik OAG.

Ik heb tegen beter weten in de MPCC geprobeerd, maar dit werkt idd niet.
    De Coma Corrector van Robtics krijg ik ook niet op de juiste afstand. (is een beetje onduidelijk wat dit exact moet zijn)
    Tevens gaat het gewicht aanzienelijk omhoog wat er aan de focusser hangt. De coma is aan 1 kant erger, wat mij het vermoeden geeft dat de focusser al scheef hangt.

optie1. AOG retour en de dunne 9mm OAG van TS bestellen. Hiermee blijf ik binnnen de 55mm die ik nodig heb voor de MPCC.

optie2. De dure ASA Quatro Coma Corrector kopen (70mm back focus)
    - De Baader RCC1 lijkt ook een goedkope oplossing maar deze verzwakt het licht tot 50% volgens Wolfi.

Ik heb de Skywatcher Quatro 10" f/4 carbon newton als hoofd kijker.

Heeft iemand een suggestie wat er nog meer mogelijk is? Wat gebruiken jullie achter een snelle f/4 newton?

Alvast bedankt voor t meedenken.
    CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

De Coma corrector van Robtics moet op 75mm zitten, ik heb hem zelf ook.
    Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Hebben we het over deze Coma Corrector? (maar dan met Robtics logo)
      Meet je de afstand vanaf de T2 ring?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 18124.jpg views: 2 grootte: 145,6 KB id: 1056208
      Last bewerkt door patrickduis; 05-11-12, 21:14. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Hallo Paul, de bovenkant kan je eraf schroeven voor gebruik met fotografie.
        Het is 75mm vanaf de corrector tot de chip.
        Het klopt dat het die corrector is, hij staat onder meerdere namen bekend (Astro Tech, Robtics, GSO, Altair).

Edit: Hier is een handige site met alles wat je erover moet weten.

Gr
        Last bewerkt door BramM; 05-11-12, 21:07.
        Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist alles er weer aangeschroeft en de coma corrector op 75mm gezet.
          Op het onderste deel moet ik de bijgeleverde ring schroeven ik heb de 75mm gemeten vanaf de bovenkant van deze ring.
          Is dit juist of moet ik de bovenkant van de adapter meten zonder de ring?

bedankt voor de link, deze had ik zelf nog niet gevonden

Ik ga nu een paar test opnamen maken, ik laat je weten of t gewerkt heeft.
          Alvast bedankt!

Commentaar

Ik durf dit niet zeker te zeggen, maar volgensmij is het echt vanaf het einde van het glas van de coma corrector. Maar dit is overigens helemaal geen probleem, je mag er namelijk een aantal milimeters (2-3) vanaf zitten.
            Ik hoor het graag!

Gr

Commentaar

Als het niet lukt; ik ben zelf pas in het bezit van de OAG9. Ik heb m 2de hands gekocht, de vorige eigenaar gaf wel aan dat er niet een al te zware fotocamera aan kan hangen. Mijn Canon 40d is wel een beetje het max als ik moet geloven. Ik heb er nog niet mee gewerkt. Ik hoop echter dat het je lukt en je geen andere hoeft te kopen!

Commentaar

Mijn Atik 383 en filterwiel en oag en lodestar wegen meer dan een canon 40d denk ik...
                Ik zal het geheel eens op de digitale keukenweegschaal leggen.
                De eerste opnamen lopen binnen, nog niet optimaal maar wel beter dan de vorige keer.
                Ik zal het ook eens testen met 5mm minder verlenging.

Commentaar

Je filterwiel komt bij de oag9 aan de voorkant, die zal niet belastend zijn hoor , maar op de achterkant waar de fotocamera aan bevestigd wordt zal aan die kant het schroefdraad zwaar belast worden...

Commentaar

mijn setup:
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: robtics-5mm-oag-efw-383.jpg views: 1 grootte: 50,7 KB id: 1056220

De testopname van gisteren. 15min Ha Seeing was minder, daardoor niet super gevolgd.
                    Het effect van de coma is in de hoeken nog duidelijk te zien. Dit moet beter kunnen, voorheen met de baader mpcc waren de sterren als speldenprikjes.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc6960-coma-small.jpg views: 1 grootte: 233,0 KB id: 1056216
                    Last bewerkt door paulcolenbrander; 06-11-12, 13:25.

Commentaar

Vreemd, ik heb nog even gegoogled en het blijkt inderdaad vaker voor te komen, Jeffrey heeft (had) er ook last van.
                      Ik durf niets anders te zeggen dan wat experimenteren totdat de fout weg is, misschien nog verder onder de 75 proberen? Of misschien kan je contact met Jeffrey opnemen?

Gr
                      Last bewerkt door BramM; 06-11-12, 13:34.

Commentaar

Deze corrector moet inderdaad op 75mm van je chip geplaatst worden, en dat komt erg nauw is mijn ervaring, je hebt een tolerantie van ca. 2mm.
                        Ik gebruik een QSI en die heeft een backfocus van 50.17mm. Deze backfocus moet worden aangepast met filterdikte/3 (als er filters worden gebruikt uiteraard), ik gebruik Astrodon filters die 3mm dik zijn, ik moet de backfocus dus aanpassen naar 50.17 - (3/3) = 49.17mm
                        Op de qsi zat een 2" insteekadapter die 26mm lang is, daarmee komt mijn totale backfocus dus op: 51.17 - (3/3) + 26 = 76.17mm. Voor mij werkte dit prima, dat zie je ook op mijn website.

Je zit nu op 76mm maar je hebt nog niet de filterdikte gecompenseerd, QSI geeft onderstaande gegevens:
                        Astronomik - 1mm = -0.33mm
                        Baader - 2.1mm = -0.7mm
                        Astrodon - 3mm = -1mm

Je komt dan respectievelijk op 75.67mm, 75.30mm of 75.00mm.

Aangezien ik met een KAF8300 chip goede resultaten had met 76.17mm, verwacht ik dat je ergens een mm moet toevoegen, het is echt millimeterwerk.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Commentaar

Super bedankt Jeffrey.
                          Hier kan ik zeker wat mee.
                          Filtercompensatie had ik niet aan gedacht.
                          De resultaten op jou website geven mij goede hoop dat het op te lossen is.
                          Bram dacht dat de 75mm vanaf de corrector zelf gemeten moest worden, elders lees ik vanaf de meegeleverde verloopring.
                          Weet je nog hoe jij dit hebt gemeten?

Commentaar

Paul, als jij dat leest denk ik dat het waar is, vanaf de ring.
                            Ik zei al dat ik het niet zeker wist, dat klonk voor mij het meest logische maar als er wordt geschreven vanaf de ring kan dat heel goed het geval zijn.
                            Succes.

Commentaar

Menno van Robtics heeft zojuist ook gereageerd en zegt dat het vanaf het glas is..
                              Omdat Jeffry zulke nauwkeurige metingen heeft gedaan, denk ik dat hij het juiste antwoord weet

Commentaar

Werken...
                              X