Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Philips webcams en de Linux 3.x kernel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Philips webcams en de Linux 3.x kernel

Afgelopen weekend had ik weer eens zin om te gaan imagen met de webcam m.b.v. wxAstroCapture.
    Jupiter had ik in beeld, langzaam de gain tweaken en toen PATS! Kernel panic!
    Een tweede poging had hetzelfde resultaat, een kernal panic.
    Tot zover een avondje webcammen.

Het blijkt, na wat onderzoek, dat de ondersteuning voor Video for Linux (V4L) versie 1 gedropt is in de Linux 3.x kernel versies en V4L v2 hier in de plaats is gekomen.
    Mijn laptop draait dus Ubuntu 12.04 met kernel 3.2.
    De drivers voor Philips webcams (PWC) met ondersteuning voor V4L v2, die vanaf kernel 3.x aanwezig zijn, zijn verre van af en ondersteunen nog niet alles voor de volle 100%.
    Een beetje jammer dat je hier een kernel panic voor in de plaats krijgt.

De oplossing is eigenlijk heel simpel. Bij het booten van het OS is het mogelijk om Previous Versions te kiezen.
    Kies uit de lijst een 2.6.x kernel en boot daar mee.

wxAstroCapture en Qastrocam-g2, want laatstgenoemde gaf hetzelfde probleem, werken weer naar behoren.

Ik denk dat het bij andere Linux distro's het net zo makkelijk gaat om van kernel te switchen.
    Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Bedankt voor de tip! Ik had dezelfde setup, nieuwste versie van Ubuntu met wxAstroCapture en inderdaad niks dan ellende met crashes. Nu heb ik zowieso geen ervaring met de Toucam pro II. Ik heb dat ding laatst 2e hands via marktplaats weten te vinden dus ik had hem na deze ervaring eigenlijk min of meer afgeschreven, ervan uitgaande dat zowel de hardware als de software (wxAstroCapture) inmiddels zwaar verouderd zijn. Maar daar valt dus aardig omheen te werken zonder dat ik mijn laptop hoef te downgraden naar Ubuntu 8.x.
    Last bewerkt door wilcok; 05-11-12, 17:10.
    skystaring.wordpress.com

Commentaar

Werken...
    X