Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pool uitlijning zonder poolzoeker, hoe te doen?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pool uitlijning zonder poolzoeker, hoe te doen?

Hallo,

Zoals jullie weten heb ik een knikzuil in mijn sterrenwacht, daardoor kan ik niet meer door mijn poolzoeker kijken. Nu is de vraag, hoe kan ik het beste mijn montering (heq 5 pro) zo nauwkeurig mogelijk op de pool krijgen? Ik heb het al geprobeerd met Polar-re algiment of zo iets. Werkt al goed, maar wijkt behoorlijk af. Heb bij 30sec al kleine streepjes... Nu is er nog manier, maar kan het niet uitleggen en weet niet hoe die methode heet. Patrick Duis, weet jij hoe de methode heet van Lucas Mesu? Die heeft een goede methode... En er is natuurlijk nog een oplossing, en dat is een webcam. Maar wil het nog kosteloos houden. Wie heeft er een idee?

Alvast bedankt!

Twan
    Gewoon ff geen handtekening

AlignMaster of andere PA software? Dan moet je eerst op wat sterren synchroniseren, vervolgens een ster centreren in het Zuiden, deze wordt door de software even ver verplaatst als dat je poolafwijking hebt, de ster kun je dan weer centreren met behulp van de latitude en azimutale bouten van je montering.

Of driften met een webcam en PHD bijvoorbeeld, werkt snel en nauwkeurig. Wel een web/planetencam nodig inderdaad.

Commentaar

Twan,
      kijk eens naar de mogelijkheid dit met een laserpointer te doen.
      Hoe; http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65
      je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Drift alignment, maar dan wel over minstens 10 minuten om geen last te hebben van de periodieke fout. Als je korter belicht kan de periodieke fout de suggestie geven van een uitlijnfout, en zit je de poolas verkeerd uit te lijnen.

Commentaar

Ik zou ook kiezen voor de methode die Ralph aanraadt, Twan.
          Succes met uitlijnen!

Robert
          Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Commentaar

Spiegeltje achter de poolzoeker houden.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
              Spiegeltje achter de poolzoeker houden.
              Is niet de methode van lucas, maar wel geniaal misschien! Thanks voor je tip...
              Nu nog mijn moeders spiegel stelen! Whoahaa!:lol:

Commentaar

Pas geleden was er hier een topic, en daar had iemand een prisma achter de poolzoeker gemaakt, helaas kan ik dit topic bij astroforum niet meer vinden, maar mischien dat je dat topic toen ook gezien hebt.

Commentaar

Nee niet gezien, maar dit is ook een oplossing! Ik heb trouwens nog zo'n plastic prisma liggen, kijken wat ik daarmee kan doen.

Commentaar

ehmm... Beta firmware op je handcontroller proberen met de nieuwe polar align functie?

(Ik voel een discussie over firmware flashen opkomen )
                    200 mm GSO f/4, 130 mm SW Heritage f/5, SW 120ED f/7.5

Commentaar

Heb ik al gedaan, maar dat is onnauwkeurig genoeg! Of te minste bij merkt het niet goed, ook niet met kruisdraad oculair.

Maar goed, ik heb net gekeken, mogelijke oplossingen zijn:
                      - Drift align met software
                      - Software van skywatcher zelf, maar vindt ik niet goed werken.
                      - Prisma met oculair, net gekeken maar is niet 123.. op te losse.
                      - Met laser pointer, kost geld.
                      - Laatste oplossing, ik kwam er achter door de prisma dat de poolzoeker bijn 1,25" is.
                      Dus mijn Guider zal er op kunnen. het is een mono CCD, dus moet gevoelig genoeg zijn! Er moeten dan alleen 3 schroefdraden komen in een 1,25" adapter.
                      Als goed is kan ik hem dan zo op de pool richten als ik gewent ben. In een later stadium kan ik nog altijd nauwkeurige software gebruiken.

Bedankt voor jullie hulp! Wordt vervolgd...

Twan
                      Last bewerkt door Twan Bekkers; 01-11-12, 07:40.

Commentaar

Alignmaster werkt perfect!
                        (ik heb m zelf ook )
                        CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

Alignmaster! Bedankt voor de tip!
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Jammer dat het geld kost, anders was het prima software! Misschien iets voor volgend jaar.

Commentaar

Voor het geld hoef je het niet te laten. Het werkt perfect!
                              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Werken...
                              X