Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Filters die mijn camera niet beschadigen bij zonne opnames

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Filters die mijn camera niet beschadigen bij zonne opnames

Ik wil monochroom opnames maken van de zon (om te beginnen) en ik heb van frans een glazen zonnefilter gekocht voor mijn TEC-140.
    Met de juiste barlow(s) kom ik wel tot details.
    Mijn vraag is: welke filters moet ik naast het glazen zonnefilter voor het objectief nog gebruiken om mijn flea-3 camera te beschermen.
    UV? IR? Het gaat hier dus niet om visueel waarnemen, hoewel, ik wil wel eens door een oculair kijken, wat moet ik dan tegenhouden? UV?

Bedankt voor jullie meedenken.

Volgens mij is echte bescherming, als het een goed zonnefilter is, verder niet nodig. Ik zelf gebruik een Herschel en dan gebruik ik nog wel een UV/IR en een ND filter...

Evt. kan ik voor monochroom nog wel een solar continuum filter aanraden, dat verhoogt het contrast waardoor je beter de granulatie e.d. kunt zien. Maar ik weet niet zeker hoe dat gaat in combi met een glazen zonnefilter om eerlijk te zijn....
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Het gaat er mij om dat ik mijn camera niet beschadig, ik hoorde wat waarschuwingen op de astrodag.......
      Wil dat kleine ding niet opblazen

Commentaar

Over wat voor een objectieffilter hebben we het eigenlijk en is de transmissiecurve daarvan bekend?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk Theo, zonder info geen advies.
          Ik weet het niet.
          Ik heb hem van Frans Lalleman gekocht, onze gerespecteerde voorzitter

FRANS !!!!!!!!!!! WAT VOOR FILTER IS HET ????????????????

Commentaar

Werken...
          X