Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astro-Physics CCDT67 reducer i.c.m. GSO 10" RC

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astro-Physics CCDT67 reducer i.c.m. GSO 10" RC

Wie heeft ervaring met de genoemde combinatie? De CCDT67 lijkt mij een goede aanvulling op de 10" RC waar diverse personen goede fotografische resultaten mee behalen.

De afstand bepaalt de mate van reductie, zie grafiek.

De backfocus van de QSI wsg is 50.17mm - 1mm compensatie (Astrodon filter) = 49.17mm

De CCDT67 op 49mm geeft ca. 0.78x reductie; 1560mm@f/6.24. Met een beeldveld van (44 x 0.78) 34mm.

Het minimale beeldveld voor een KAF8300 is 22.5mm, dat is een reductie van 0.51x; 1023mm@f/4.1 op een afstand van 135mm.

De CCDT67 geeft dus de mogelijkheid om met behulp van spacers de RC te gebruiken van 1023mm tot 1560mm. En natuurlijk gewoon op 2000mm zonder CCDT67.

Wat denken jullie, doen of niet?

Ik heb de CCDT67 aangeschaft om te gebruiken i.c.m. mijn 10" RC van Astrosib. Ik heb een test gedaan op 1420 mm f/5,7 met een 8300 CCD en dat ziet er goed uit. Zie www.dutchdeepsky.blogspot.com.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Bedankt Maurice, dat is nuttige info! Ik neem aan dat je gewoon enkele spacers hebt gebruikt om de reducer op een gewenste afstand te krijgen?

Commentaar

Klopt. In mijn geval draai ik de reducer in het 2" mondstuk dat in de focusseertubus schuift. Op deze afstand tussen reducer en sensor bedraagt de compressiefactor 0,71x. Hoe groter de afstand tussen reducer en sensor, hoe meer inwaartse focusruimte je nodig hebt. Ik weet niet hoe groot het vlakke en ongevignetteerde veld is van de GSO. Van de Astrosib is dat volgens de specificaties 80 mm (ontworpen voor 6x7 middenformaat), dus ik kan een eind gaan voordat beeldfouten zichtbaar worden op een 8300 CCD.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ik zit er ook sterk aan te denken. Laatste Pacman-versie kostte 8 nachten = 19 uur bruikbare subs. Da's lang voor de weinige heldere nachten.......
          Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Maurice, waar zijn de afbeeldingen gebleven?
            http://www.dutchdeepsky.blogspot.nl/...ight-pics.html

Ik ben benieuwd naar de resultaten met de AP reducer :-)
            CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

Laatst de schijf op mijn server opgeschoond. Iets te veel weggehaald. Afbeeldingen zijn weer te zien.

Commentaar

Ha, ok ik heb ze gezien.
                Heb je deze kijker nog wel? Ik zie m niet meer in het overzicht staan.
                Wat zijn jouw ervaringen met de AP reducer?
                Ik zie maar 1 foto staan, heb je er nog meer?

thanks!

Commentaar

Zou deze reducer ook bruibaar zijn op een SCT?
                  "I'm gonna have to science the shìt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

@Paul: de Astrosib is niet meer in mijn bezit; ik ben weer teruggeschakeld naar widefield.

De reducer doet zijn werk goed i.c.m. de 25 cm Astrosib. Voordeel van deze reducer is dat de afstand tussen sensor en reducer niet zo kritisch is. Sterker nog, je kunt er mee spelen, want hoe groter de onderlinge afstand, hoe groter de reductiefactor. Met een 8300 CCD kun je behoorlijk ver gaan voordat beeldfouten in de hoeken zichtbaar worden.

Jeffrey werkt ook met de CCDT67 achter zijn 25 cm Ritchey-Chrétien en getuige zijn resultaten, bevalt hem dat goed.

Commentaar

@Maurice : Je hebt de reducer nog of is deze samen met de telescoop verkocht?

Commentaar

De reducer zat bij de verkoop inbegrepen.

Commentaar

Last bewerkt door patrickduis; 10-07-13, 18:59. Reden: onnodige quote

Commentaar

Werken...
                          X