Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste Deep Sky camera - DSLR of gekoelde CCD?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Mijn eerste Deep Sky camera - DSLR of gekoelde CCD?

    Hoi forum-genoten,

    Wat is jullie advies in de volgende kwestie?

    Ik wil binnenkort mijn eerste Deep Sky opnames gaan maken met mijn Robtics 102mm F7 ED APO op een skywatcher EQ5 synscan goto. Ik weet van alle topics op het forum dat een zwaardere montering beter is, maar dat met een EQ5 toch een begin te maken is. Ik zou graag dit gaan doen met een Off-axis-guider om zoveel mogelijk gewicht te besparen en om mechanische fouten zoals doorbuiging uit te sluiten. Ook heb ik al een volgcamera, namelijk iNova PLB-Mx die een guideport heeft.

    De vraag is: met welke camera kan ik dan het beste beginnen? keuze is tussen een gekoelde monochrome CCD-camera zoals een Atik 320e of een DSLR (kleur sensor) zoals een 2e hands Canon 350D?

    Ik weet dat ik sowieso dus een Off-axis guider moet aanschaffen, daarnaast heb ik al een 1,25" Astronomik LRGB setje, alleen nog geen filterwiel die dus nodig zou zijn bij een monochrome sensor.

    Na wat rekenwerk is het volgens mij duidelijk dat ik met een DSLR zoals de Canon 350D er zeker een field flattener bij moet hebben om het hele beeldveld scherp te krijgen terwijl ik dat met de Atik 320e niet nodig heb.

    Met de DSLR ben ik duidelijk minder geld kwijt lijkt me, wat een groot pluspunt is, maar ben ik duidelijk beperkter in de mogelijkheden. Ook lijkt me het goed focussen met een DSLR bijzonder lastig, ik heb er echter geen ervaring mee.

    In de situatie dat een setup met een DSLR even veel kost als een setup met een gekoelde CCD camera kies ik zeker voor de gekoelde CCD camera, althans dat lijkt me evident maar is het misschien niet?

    Wat is jullie advies en/of mening? Alle suggesties en tips zijn welkom.

    Bula
    Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

    #2
    Neem een ccd, dan heb je meteen geintegreerde koeling en de mogelijkheid tot rechtstreekse communicatie met gespecialiseerde software zoals nebulosity, maxim ed. Ik ben indertijd ook meteen met een ccd begonnen (tweedehandse atik 314) en geen spijt van gehad.

    Commentaar


      #3
      Ligt helemaal aan je budget lijkt me. Ik zie soms zeer goedkope 2e hands gemodificeerde Canon 450d's voorbij komen (ong. 200,- of minder).. terwijl een CCD toch een stuk prijziger is. Tel bij de CCD ook nog de filters op die je nodig hebt.
      Qua kwaliteit is de CCD uiteraard beter, maar je bent ook minimaal het 5-voudige kwijt dan bij een instap DSLR

      (en bij een DSLR heb je een lekkere grote chip..= groter FOV)
      Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
      Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

      Commentaar


        #4
        Het blijkt een lastige keus, zeker als je geen ervaring hebt. Als je meer ervaring hebt weet je beter waar je prioriteit ligt: groot beeldveld of hogere kwaliteit. Beide kan ook maar dan ga je boven de 2000,- exclusief goede filters en filterwiel.
        Goed scherpstellen met een DSLR is trouwens geen probleem. Mogelijkheden genoeg.

        ATIK320 vs. DSLR= 9x zoveel beeld oppervlak
        "Hello Spaceboy"

        Commentaar


          #5
          Als eerste camera zou je ook een kleuren ccd camera kunnen overwegen.
          Tweedehands ipv nieuw kan je ook een pak centen besparen.
          Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

          Commentaar


            #6
            Het grote voordeel van een dslr is de prijs en de grote fov. Je kunt een dslr aanschaffen voor niet al te veel geld en lekker gaan fotograferen. Onder tussen kun je jezelf beter orienteren op het gebied van ccd cameras want het lijkt erop dat je nog niet helemaal weet wat je wilt. Daarom zou het jammer zijn om veel geld uit te geven aan een ccd waarvan je later liever een andere has gehad. Aan een dslr kun je haast geen buil vallen.
            Meade LXD75 8" Schmidt Newton
            The Imaging Source DBK21AU618

            Commentaar


              #7
              Bedankt allemaal voor jullie reacties :smile:

              Het is inderdaad een lastige keuze en van bepaalde factoren afhankelijk.

              Voor een DSLR moet je dus uitkijken naar een gemodificeerde canon camera begrijp ik en daar moet ik me dan verder op in lezen, maar blijkbaar voor niet al teveel geld te vinden. Dat is een groot pluspunt. Ook het grote FOV is een plus. Het feit dat het kleursensors zijn vind ik dan meteen wel weer een groot nadeel, maar ja, je kan niet alles hebben natuurlijk. Ook zal ik zeker een field-flattener nodig hebben hebben bij mijn apo met F=714mm.

              De bediening van een gekoelde monochrome ccd camera met speciale software vind ik aan de andere kant ook een groot pluspunt, ik heb wel ook een filterwiel nodig, maar LRGB filters heb ik inmiddels. Groot nadeel is de stuk hogere kosten. Het lang bezig zijn met een LRGB opname en ook nabewerking vind ik denk ik juist geen enkel probleem en zelfs leuk al heb ik het nog niet gedaan

              Mijn iNova PLB-Mx planeetcamera heeft een 12bits DAC en kan ook 12 bits opnemen en wegschrijven als 16bit (1280x960 met 3,65x3,65 micrometer pixels). Ik heb op een nacht al geprobeerd om bijvoorbeeld de kern van andromeda, M34 en M39 op te nemen in zwart-wit zonder volgcorrecties en zonder filters, wel met het schieten van darks ernaast en dat leverde in ieder geval een paar enigzins redelijke plaatjes op. Zo heb ik in ieder geval een idee gekregen van ster en deep sky opnames en dat het niet iets is wat je zomaar effe doet en dan een mooi plaatje hebt. Het vergt veel kennis van je apparatuur, natuurkunde van licht, software en ervaring, dat lijkt me duidelijk.

              Aan een DSLR kan ik me misschien geen buil vallen inderdaad, ik moet echter wel een extra field-flattener kopen die ik anders niet nodig heb bij een CCD met een kleiner formaat sensor. Hoe kijken jullie aan tegen mozaiken van Deep Sky opnames? Dat is toch een extra argument tegen een sensor met een grote FOV. Omdat je kan mozaiken kan je af met een kleinere sensor lijkt me. Of is "goed" mozaiken erg lastig? Moet ik me ook verder op in lezen... en ook een keer proberen met bijvoorbeeld maan/zon opnames.

              Een tweedehands CCD is zeker ook een optie om wat geld te besparen, maar ik zou het jammer vinden om er dan een met kleur-sensor te kopen vanwege de grote voordelen van een zwart-wit sensor in combinatie met de juist filters voor het te fotograferen object.

              Bedankt voor het meedenken allemaal, ik moet nog zelf goed hierover nadenken. Ik denk wel dat ik in ieder geval een filterwiel aanschaf om eens LRGB opnames te maken met de iNova PLB-Mx om te kijken hoe dat precies werkt qua beeldverwerking.
              Ik dacht zelf aan een ATIK manueel filterwiel, een gemotoriseerde acht ik niet nodig voorlopig en ik heb dan ook in ieder geval een filterwiel voor maan en planeetopnames als wel visueel gebruik., dus die aanschaf wilde ik toch al doen.
              Goed idee, dat ATIK manueel filterwiel in ieder geval?

              Bula
              Last bewerkt door Bula; 21-10-12, 09:25.
              Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

              Commentaar


                #8
                Conclusie is volgens mij dat een DSLR (veel) goedkoper is en dat je er sneller mee werkt. Kleur mag dan een nadeel zijn als je het hebt over gevoeligheid, het is een voordeel dat je niet 3 (4) kanalen apart hoeft te gaan belichten. Op termijn ga je waarschijnlijk wel dat laatste willen doen, maar als ik naar mezelf kijk ben ik blij dat ik als startende hobyist dit nu niet hoef te doen en veel meer ervaring kan op doen in kortere tijd.
                Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

                Commentaar


                  #9
                  Na de presentatie van Ivan Eder http://www.astroeder.com/en.htm gisteren op de astrofotografiedag, ben ik toch enigzins aan het twijfelen gebracht. Ongelofelijk wat die jongeman presteert met een snelle Newton in combinatie met een Canon Eos 5D Mark II onder een SQM 21 hemel.......De vergeljking met KAF8300 opnamen waren duidelijk....
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

                  Commentaar


                    #10
                    Ik ben na 2-3 jaar DSLR fotografie ook aan het uitkijken naar een gekoelde CDD camera. Maar ik ben heel blij dat ik het in die volgorde heb gedaan.
                    Het gebruik van een fleld-flattener met een f/6 APO en DSLR is geen noodzaak. Ik heb zelf geen field flattener en de middelste 50% van het beeld heeft nauwelijks vervorming. Het totale beeldveld is best bruikbaar, met uitzondering van de hoeken. Een beetje croppen helpt al veel. Je moet het zelf ervaren.
                    "Hello Spaceboy"

                    Commentaar


                      #11
                      Okee, ik begreep dat de radius of curvature van het beeldvlak van een doublet/tiplet APO zo rond de 1/3 van de brandpuntsafstand F ligt. Daarmee ben ik gaan rekenen. Mijn Apo zou dan een radius of curvature hebben van 230-250mm ruwweg gezegd. De grootte van de Airy disc van mijn kijker is zo'n 7 tot 12 micrometer van blauw naar rood licht. En de bijbehorende Depth Of Focus die daar bijhoort op F7 is dan 95-170 micrometer. Vervolgens wat rekenen en ik kom tot de conclusie dat ik in het blauw een sensorsize mag hebben van 13,5mm tot in het rood van 18mm om het hele beeldvlak scherp te kunnen krijgen. Het liefst blijf je daar wel iets onder natuurlijk. Een Atik 320E sensor heeft een breedte van 7,1 mm en dit valt hier dus ruim in. Ergo, geen flattener nodig. Maar een sensor van een DLSR is al vlug groter dan zo'n 15mm of niet? Dus dat klopt denk ik ook redelijk met wat jij zegt over je F6 APO die misschien een iets gekromder beeld heeft. Ik zou het denk ik inderdaad zelf eens moeten zien, maar een DSLR met een sensor van zo'n 15-20mm moet dan toch al een behoorlijk goed beeld geven op de randen na. Nuttige info dus thanks! Zonder flattener beginnen is misschien dus wel een optie. Ik moet uitzoeken welke DSLR's geschikt zijn en een dergelijke sensorgrootte hebben, dat weet ik nog niet zo goed...

                      Ook sneller ervaring opdoen met een DSLR zoals Nikao aangeeft is wel zeker een mooi pluspunt te noemen :smile: Je kan wat sneller foto's maken en dus resultaten boeken, dat is helemaal zo slecht niet natuurlijk als je nog weinig tot geen ervaring hebt. En die presentatie die Patrickduis aangeeft moet ik nu maar effe met een bakkie koffie gaan bekijken. Thanks!
                      Last bewerkt door patrickduis; 21-10-12, 11:00. Reden: quote verwisseld, niet hele beichten quoten s.v.p.
                      Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

                      Commentaar


                        #12
                        Gewoon doen. Desnoods leen je een keer een DSLR om met je eigen ogen te zien wat de beeldvervorming in de hoeken van je beeldveld is en hoe storend je dat vindt. Daar heb je helemaal geen gemodificeerde DSLR voor nodig. Er is ook nog de mogelijkheid van softwarematig vlakken van de foto. Ik heb experimentele freeware die redelijk goed werkt.
                        Last bewerkt door TomB; 21-10-12, 13:38.
                        "Hello Spaceboy"

                        Commentaar


                          #13
                          Die site van Ivan Eder is echt mooi...

                          Dit met een uurtje belichten!:

                          http://www.astroeder.com/antares_200mm_eder_en.html
                          Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

                          Commentaar


                            #14
                            Location: Namibie.. niet onbelangrijk
                            Last bewerkt door patrickduis; 22-10-12, 18:11. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.
                            Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                            Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

                            Commentaar


                              #15
                              En op 1800m hoogte, zeker helemaal niet onbelangrijk

                              Die camera van hem is ook niet echt een goedkope geloof ik... full frame sensor. Wel erg mooie foto's inderdaad!

                              Ik heb alle info/bijdrages op me in laten werken, maar ik ben er nog helemaal niet uit wat de betere keus is voor mij. Het blijft lastig. Ik denk wel dat ik eerst maar eens een manueel filterwiel koop en wat testjes doe met LRGB fotografie met mijn planeetcamera om te kijken of ik dat ook wil met een gekoelde CCD.

                              Bedankt voor zover allen
                              Last bewerkt door patrickduis; 22-10-12, 18:11. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.
                              Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

                              Commentaar

                              Werken...
                              X