Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe krijg ik een openingsverhouding van F25 met mijn maksutov

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe krijg ik een openingsverhouding van F25 met mijn maksutov

Voor het fotograferen van maan en planeten gebruik ik een 180mm Matsutov. Dit is een F15 kijker. Voor de camera die ik gebruik (dbk21au618 met pixelsize van 5,6) is een openingsverhouding van ongeveer f25 het meest ideaal om te fotograferen. Mijn probleem is nu dat ik dat niet zomaar kan bereiken. Als ik een 2x barlow gebruik zit ik al op minimaal f30 en dat is vaak echt teveel van het goede. Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een 1,5x barlow, maar die bestaan volgens mij niet. Wie heeft er tips om met mijn kijker toch f25 te bereiken. Moet ik dan gebruik gaan maken van flinke extension-tubes of zijn er toch andere mogelijkheden?
    Ben heel benieuwd!
    Orion 180 mm Mak; GSO 200 mm Newton; Meade 10" lx200gps SCT;
    ASI224MC; NEQ6 pro; www.skiesoverwijhe.nl

Misschien is dit wat?

http://www.teleskop-express.de/shop/...-Bauweise.html

Visual Use - 1.5x
    Just screw the lens element of the Barlow lens directly into the filter thread of your eyepiece. The resulting magnification is reduced to about 1.5x.

Photographical Converter
    Just screw the lens element of the Barlow lens into a 1.25" nose piece for your camera (e.g. TS FA 1). This turns the Barlow into a photographical converter with a factor between 1.5x and 2x (depending on the distance between lens and camera sensor).
    Ik heb deze barlowlens, en wanneer ik het losse element op de onderkant van mijn oculairs schroef vergroot hij exact 1.6x. De beeldkwaliteit is best goed. Hoe het fotografisch allemaal uitpakt weet ik eerlijk gezegd niet...

EDIT: Met een TAL barlow is ditzelfde truukje ook uit te halen, en de TAL schijnt van betere kwaliteit te zijn.
    Last bewerkt door Roel; 19-10-12, 22:01.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Goed idee, maar zou de lengte van het steekhulsje van de DBK dan weer een toename van de vergroting opleveren?
      Misschien kan je (iemand?) uitrekenen hoe ver je de huls zou moeten inkorten om tot de gewenste vergroting te komen.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Met deze site kun je gaan rekenen
        link: http://legault.perso.sfr.fr/focal.html
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hoe dicht krijg je een element bij jouw sensor?

Baader heeft een aantal erg zwakke barlows die je in een T2-ring krijgt. Het zijn ook prismacompensatoren voor binoviewers, maar op f/25 en met die GWKs dichter bij het brandvlak merk je van die kleurfoutcompensatie toch niets meer en werken ze dus even goed als gewone barlows.

Het gaat om de 1,25x en 1,7x GWK.

De 2,6x GWK moet je niet gaan nemen, dan kun je beter een (niet-compenserende) Baader VIP barlow nemen. Die heeft een brandpuntsafstand van -68mm, dus voor 1,5x moet je die op 34mm van de sensor krijgen.

De 1,7xGWK moet voor 1,5x op een comfortabele 78mm van de sensor.

Die GWKs kunnen in 2" en 1,25" neusstukken van Baader en ook in hun doorlopende mannelijk-mannelijk T2-draadadaptern, en in een korte adapter met aan één kant T2 (T2-#12, met aan de andere kant Takahashidraad). Die laatste is handig om via een T2->M48x0,75 ring ergens te schroeven als een 2" filter.

Antares heeft ook een 1,6x 2" barlow maar da's de factor voor oculairs. In de praktijk ga je als je iets hebt waarvan het brandvlak nog wat verder staat dan bij oculairs een grotere factor krijgen, en dus meestal meer vergroten dan met een Baader VIP die je met wat goochelen met T2-ringdingen dichter bij de sensor krijgt.
          Last bewerkt door sixela; 19-10-12, 23:27.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hartelijk dank allemaal voor de tips.
            Ik ga maar eens beginnen met zo'n afschroefbaar lensgedeelte van een barlow. Eens kijken hoe dat uitpakt. Ga ik waarschijnlijk wel tegen het probleem aanlopen dat ik mijn IR-blocking filter nergens meer in kan draaien. Deze draai ik nu in de adapter die aan de camera zit, maar als ik daar het barlow-lensdeel in moet schroeven heb ik die mogelijkheid niet meer.

De GWK's klinken ook interessant. Echter hoe krijg ik deze in de 1,25" adapter van de camera? Volgens de site van Baader passen ze in een adapter met aan de ene kant een 1,25 " buisdiameter (die dus in de focuser van de telescoop gaat) en aan de ander kant en T2-aansluiting. Echter die T2-aansluiting gaat weer niet passen op mijn camera...maar daar zal misschien ook wel weer een aparte adapter voor zijn.
            Orion 180 mm Mak; GSO 200 mm Newton; Meade 10" lx200gps SCT;
            ASI224MC; NEQ6 pro; www.skiesoverwijhe.nl

Commentaar

Werken...
            X