Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Autoguiding via handcontoller (HC) of Autoguider port?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Autoguiding via handcontoller (HC) of Autoguider port?

Hallo,

Na het lezen van alle berichten over autoguiding heb ik de volgende set-up:
    - Celestron 9.25 CPC + wedge
    - OAG
    - spc900nc LX amp-off (heb ook een gewone ToUcam Pro I)
    - Canon EOS 1000D modified

Ik heb (verkort) de volgende procedure voor mezelf opgezet (in afwachting van heldere lucht):
    Na polar align en alignmaster, heb ik de webcam enerzijds in de OAG (heb al scherpgesteld bij daglicht), anderzijds in de laptop en zet de scope via de HC op het gewenst object en stel scherp met Bahtinov mask. Via BackyardEOS neem ik de series. Het geheel verbind ik via Teamview aan met een laptop binnen.

Vraag 1: Kan ik van de laptop voor het autoguiden naar de HC via serieel/USB kabel verbinden (die via de HC weer met de scope verbonde is) of moet dit naar de autoguide port van de scope (heeft een ander stekkertje nodig)?
    Vraag 2: wat doe ik met een tekort aan USB ports? 2e laptop of kan ik ergens een split-USB voor gebruiken, bv voor de power USB van de webcam LX?

groet,

Marc
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Vraag 1: Kan ik van de laptop voor het autoguiden naar de HC via serieel/USB kabel verbinden (die via de HC weer met de scope verbonde is) of moet dit naar de autoguide port van de scope (heeft een ander stekkertje nodig)?

--> Celestron heeft een autoguide port speciaal voor het guiden. De andere oplossing (hc) gaat niet werken denk ik.
    Wat je nodig hebt is een GP-USB kastje. Deze zit met USB aan de laptop en vanaf de GP-USB loopt een kabel (soort telefoonkabel met clipjes) naar de guiderport. GP-USB zit standaard in PHD en kan direct worden bediend.

Vraag 2: wat doe ik met een tekort aan USB ports? 2e laptop of kan ik ergens een split-USB voor gebruiken, bv voor de power USB van de webcam LX?

--> Het beste is een usb hub MET voeding.

Heb je al getest of de webcam voldoende lichtsterk is om als guider te gebruiken?
    Heb je ascom drivers voor de webcam? PHD moet de webcam wel kunnen herkennen...

Alternatief is een guider cam met ingebouwde guiderport.

Succes!

Iets verderop staat ook een discussiewaar je wat aan hebt.
    http://www.astroforum.nl/showthread....dslr-en-guiden
    Last bewerkt door paulcolenbrander; 23-10-12, 08:23.
    CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

@Paul,

Je hebt gelijk. Ik heb inmiddels een GPUSB bij Robtics besteld. T.a.v. de hubs heb ik ook al met voeding gekocht. Dit moet allemaal gaan lukken.
      Dank.

groet,

Marc
      Last bewerkt door StellaFerox; 23-10-12, 10:33.
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Werken...
      X