Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginnen met dslr en guiden

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginnen met dslr en guiden

Na een poosje met mijn toucam te hebben gewerkt wil ik beginnen met dslr astrofotografie. :smile:
    Vandaag heb ik heel goedkoop een gemodificeerde tweedehands canon eos 400D over kunnen nemen,
    alleen weet nog niet wat ik precies allemaal nodig heb om te beginnen met foto's maken.
    Met mijn toucam heb ik nog nooit langer dan 20sec zonder volgfouten kunnen belichten dus wilde ook gelijk beginnen met guiding.

Ik heb nu een GSO 8" F5 op heq5 goto.
    Op mijn tube zit een 2" focuser en ik heb al een 2" naar 1.25" adapter en 2" 35mm extension tube.
    Kan ik de camera aan de telescoop hangen met 2" naar T2 en een T2 ring of moet ik 1.25" ring en adapter hebben?

Heeft iemand ervaring met guiden door een 8x50 finder met een webcam, of moet ik perse een aparte volgkijker kopen?

En is het mogelijk om mijn laptop te laten guiden via een usb-naar-rs232 kabel en rs232-naar-rj12 en dat aan te sluiten op de rj12 poort van mijn handcontroller?
    Ik las namelijk dat veel ook gpusb gebruiken, is dit voor mijn setup ook nodig?

Alvast bedankt
    Hans
    GSO 8" F5 HEQ5 GoTo - Philips ToUcam SPC900NC, Canon EOS 400D, ALccd5.2

Voor guiden heb je een zoeker/volgkijker met webcam nodig die je aansluit op je laptop. Gebruik het guiding programma PHD (van stark-labs) . Die stuurt vervolgens via de USB poort een GPUSB (van schoestring) aan, die vervolgens is aangesloten op de autoguiding poort RJ12 op je montering, niet op je handcontroller. E.e.a. Via RS 232 wordt heel lastig.Guiden via of off axe guider i.p.v. een volgkijker of zoeker wordt lastig i.c.m. een Newton, of je moet niet schromen de hoofdspiegel naar voren te zetten.N.B. heb je al een draadontspanner o.i.d. om langer dan 30 seconde te belichten?Denk ook aan de stroomvoorziening van je Canon.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

1. Je kan zeker, en goed door een finderscope guiden. Je moet alleen we een manier vinden om jouw webcam in plaats van het oculair te plaatsen, te focussen en te fixeren.
      De andere manier is dat je de goedkoopste achromaat die je kan vinden op jouw buisringen bevestigt, en wel volkomen spelings- en doorbuig vrij.
      De derde methode is off axis guiding, hier heb je een off-axis guider nodig. Voordat je deze weg bewandelt, kijk even of jouw newton voldoende backfocus heeft: beweeg s'nachts de camera zoner objectief voor de 2" opening van jouw focusser, en kijk of je (met de coma corrector in de focusser) in focus kan komen op 2,5 cm afstand of meer. Zoja, dan kan je er zeker een off-axis guider tussen camera en kijker kwijt. Robtics heeft een hele mooie, dunne OAG, en teleskop express heeft een nog smallere OAG.

2. Ik betwijfel of je de toucam als guiding cam kunt gebruiken. Kijk op de site van Craig Stark en bij het programma nebulosity wat gangbare webcams zijn die worden gebruikt om te guiden.

3. Qua ringen zit je goed: je moet bij voorkeur alles 2" nemen, vergeet de 1.25 optie. Je hebt nodig: een T2 adapter en een 2" insteeksnuit, die je vastschroeft in jouw adapter. Wel even op dit en andere fora navragen of jouw kijker voldoende backfocus heeft voor de coma corrector en een EOS camera (Rebel of DSLR in de buitenlandse fora)

4. Wat er gebeurt met guien is het volgende: jouw webcam pikt een ster op, en leidt het beeld via een usb verbinding naar jouw laptop en de volgtoepassing. Deze volgtoepassing kan op subpixel niveau zien dat er een afwijking optreedt, en kan via een usb poort correctiesignalen sturen naar:
      - Shoestring GPUSB
      - ASCOM
      - De guiding camera zelf
      - anders (behandel ik hier niet)

Shoestring vertaalt het usb signaal naar korte pulsjes via de rj12 kabel naar jouw guiding poort op jouw montering. Oude en betrouwbare interface - vroeger met relais bediend.

Bij de guiding camera zelf optie, acteert de guiding cam als een gpusb. us je moet een kabel met een rj12 connector laten lopen van jouw camera naar de st4 poort op de montering

De ASCOM variant werkt anders: ascom is middleware en is een ontkoppelpunt tussen de talloze monteringen/koepels/focussers en jouw laptop. Mooi spul. Via de kabel die jouw montering aanstuurt via ascom worden de correctiesignalen doorgestuurd. Let wel: het sturen van jouw scope via ascom is optioneel. Veel mensen (waaronder ik) zijn alleen met de ST4 kabel verbonnden aan de scope ivm driver problemen.
      "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
      Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Goed dat ik dit topic even meepak. Ben ook bezig met voorbreiden DLSR/ laptop/ guiden etc. Zijn deze USB-RJ12 kabeltjes overal te koop of is er een verloopstekkertje RS232-RJ12??
        Ik had zelf nl het idee om dit via USB en de handcontroller te doen maar ik begrijp dat dit niet werkt?
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Je kan de toucam gewoon als guidecam gebruiken maar heel erg lichtsterk is deze met de standaard maximale belichtingstijd van 1/5e seconde niet, dus in ster arme gebieden zoals coma berenices zal je af en toe eens moeten zoeken naar een geschikte volgster als je een standaard zoeker als guidescope gebruikt.
          Ik heb direct een toucam en logitch fusion naast elkaar vergeleken en die laatste is toch echt lichtsterker, nog beter is natuurlijk een webcam die langer dan 1s kan belichten.

verder kan je niet standaard de usb rj45 kabel maar op de meer astronisch gerichte verkoopsites moeten zoeken, ik heb ook de heq5 en sluit deze direct op de laptop aan, ik ben niet in het bezit van de handcontroller. Op de eqmodsite staat ook een bouwtekeneingetje voor de kabel voor de iets handigere onder ons, deze bestaat uit een usb kabel, een ftdi chipje en een rj45 stekkertje en een mannetje+vrouwtje d-sub

http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm

ik vond zo'n kabeltje kopen wel zo makkelijk :smile:.

ralph
          Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Bedankt voor de informatie!

Is deze adapter en ring dezelfde als de vorige links?
            Want ik bestel ze liever op dezelfde website.

Ik zag net hier op internet dat er ook finder naar camera adapters te koop zijn, dus ik denk dat ik dat ga proberen.
            Als het met mijn zoeker niet werkt denk ik dat ik toch maar een guidescope koop.

Ik had net ook even PHD gedownload en k kreeg geen beeld van mijn webcam, dus heb ik guidedog geprobeerd en daarmee lukte het wel.
            Ik kreeg het uiteindelijk ook voor elkaar om met EQMOD ASCOM vanuit guidedog mijn telescoop aan te sturen.
            Toen ik guiden had aangezet en langzaam een led voor de cam verschoof hoorde ik mijn heq5 corrigeren,
            dus ik ga binnenkort 's nachts eens zo proberen te guiden. Ik hoop dat ik het tijdelijk tot ik een GPUSB heb op deze manier kan doen.
            Weet iemand of guidedog ook GPUSB ondersteunt? want dan kan ik mijn toucam blijven gebruiken.

Dieseltijger, ik heb trouwens geen coma corrector is dit gelijk nodig?

StellaFerox, bij mijn telescoop zat een rj12 naar rs232 kabel en ik heb er zelf een rs232 naar usb kabel bijgekocht.

De toucam is gemod voor lange belichtingen en met guidedog werkt dat :smile:
            Last bewerkt door hansschouten95; 18-10-12, 16:00.

Commentaar

Waarom koop je nog een gpusb als je nu al kan volgen?

ralph
              Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Commentaar

Comareducer: Bij snelle Newtons: Zeker. Je moet het zo zien: je bent de hele nacht bezig 1 object te verschalken, en de sterren aan de randen zijn tot streepjes of zeemeeuwen verworden. Had je net zo goed naar de tv kunnen kijken. Zonde van de avond.

Ik zie dat je in Sliedrecht woont, drie gratis tips:

1. Als je geen belangrijke zaken hebt te doen zoals boodschappen doen voor de volgende week, rij naar Robtics in Voorburg. 35 minuten enkele reis. Weet je zeker dat alles past, dat alles werkt, kan je ruilen, en je kan zaterdagavond aan de gang. Alternatief is: Ganymedes in Amstelveen, alleen verder weg.

2. Wordt lid van een sterrenwacht. Rijswijk en dordrecht zijn e meest voor de hand liggend.

3. Bezint eer ge begint. Astrofotografie is duur.

Ik noem om te beginnen:

T-ringen en adapters: 35,-
                Coma corrector: 175,-
                OAG: 205,-
                T-draad adapter om de oag in jouw T-ring te schroeven: 30,-
                GPUSB: 80,-
                Toucam insteeksnuit op de OAG: 20,-
                (stelpost) gevoeliger guiding cam Orion/Skywatcher): 275,-

Oftewel: 545,- om te beginnen. of 820,-

Ik zou - gezien jouw montering off-axis guiden of jouw zoeker gebruiken(an heb je de OAG met ringetje niet nodig) : Dit scheelt gewicht.

Commentaar

Origineel geplaatst door rwagter Bekijk bericht
                  Waarom koop je nog een gpusb als je nu al kan volgen?
                  Als het goed werkt koop ik natuurlijk geen GPUSB, maar ik had ook ergens gelezen dat de handcontroller een vertraging van zo'n 250ms heeft met doorgeven
                  dus misschien volgt het niet precies genoeg? Hoe dan ook, ik begin hier toch eerst maar even mee.

dieseltijger,
                  bedankt voor de tips :smile:
                  Ik heb al genoeg 'weggegooide' nachten gehad (met de toucam) dus een comareducer komt ook op mn verlanglijstje
                  1) Ik bestel het toch maar, het weer ziet er voor komende weekend toch niet leuk uit.
                  Sterrenwacht Huygens in wijngaarden en mercurius in Dordrecht zit denk het dichtst bij huis, iemand die daar toevallig soms komt?
                  2) Ik zou wel graag naar een sterrenwacht gaan maar 40kg aan heq5 en 8" tube past gewoon niet achterop mijn fiets
                  3) Daar is het te laat voor, maar toch een duur lijstje.
                  Ik hou het nog even bij de zoeker dat bespaart in portemonnee en ook gewicht op de telescoop

Kan ik trouwens niet gewoon de camera met software vanaf mn laptop aansturen, belichtingen langer dan 30sec enzo.
                  Als dat kan welke software moet ik dan hebben en wat voor kabel tussen camera en pc?
                  En blijft de accu dan ook gewoon vol?

Commentaar

Als je een canon hebt...met de bijgeleverde software en een simpele usb kabel kan je de camera helemaal bedienen. Nebulosity kan de opnames ook aansturen....

Commentaar

Er wordt alleen geen software en usb kabel bijgeleverd
                      Is het ook ergens te downloaden?

Commentaar

Nee, tenzij je al een installatie op jouw laptop hebt staan.

Commentaar

Ideaal voor de Canon is BackyrdEOS. Een maand lang gratis te gebruiken, daarna registreren. Doodsimpel.... Ik heb nog wel een OAG te koop, mocht je die willen overnemen.
                          Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

@Hans,

Ja, de sotware is te downloaden. Je moet er even naar zoeken en een trucje uithalen om te installeren. Ik heb een ISO-file gedownload ergens vandaan. Je kan het van me downloaden als ik het ergens naartoe kan uploaden.
                            De kabel is een mini-USB met aan het andere eind een gewone USB. Ik heb echter daarvan diverse kabels geprobeerd maar moest uiteindelijk toch de hiervoor gemaakte kabel via het internet bestellen voor ongeveer een tientje dacht ik. Daarna volledig besturing via je PC. De accu gaat erg lang mee maar als je hier ook een permanente netstroom adapter op wilt, google dan op ACK-E5. In NL ongeveer 80 euro, via een site in Duitslanf op ebay ongeveer 20 euro.

Commentaar

Ik heb net zelf gezocht naar de software maar nog niet kunnen vinden.
                              Als je het wilt uploaden zou geweldig zijn, hier kan je bestanden tot 1GB uploaden.
                              Ik heb nog een kabeltje liggen van een Canon Powershot met een beetje geluk kan ik die gebruiken.

Commentaar

Werken...
                              X