Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Reducer/corrector voor C9.25

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Reducer/corrector voor C9.25

De f/6.6 reducers die Celestron en Meade leveren voor hun SCT's zijn niet in staat om bij een C9.25 een comavrij beeld tot aan de rand te leveren. Tests op cloudynights wijzen uit dat een ordinaire corrector/reducer voor een refractor beter presteert. Wie heeft ervaringen met een dergelijke corrector op een C9.25? Aanbevelingen?
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Ik heb een reducer/flattener van WO die het op een refractor absoluut niet doet maar op een C8 wel, misschien op een C9,25 ook. Je mag hem van mij wel een keer proberen.

Commentaar

De coma wordt sowieso door geen enkele van de correctors gecorrigeerd, daarvoor zijn die te eenvoudig. Het is de beeldveldkromming die wel wordt gereduceerd, en inderdaad met sommige reductoren beter dan met andere.

Het probleem is dat de werking afhangt van de plaatsing ten opzichte van het brandvlak, en dus van de lengte van de trein die erachter staat (want je gaat de hoofdspiegel ergens anders plaatsen om scherp te stellen, wat niet alleen een gevolg heeft voor hoeveel kromming de vervlakker neutraliseert maar zelfs op de beeldveldkromming van de telescoop!) Dus extrapoleren uit de resultaten van iemand anders is altijd een beetje gevaarlijk.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Telescope Service heeft een speciaal voor SCT berekende reducer/corrector in het programma.
        Zie: http://www.teleskop-express.de/shop/...ssegrains.html

Clear skies,
        Tom
        Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Commentaar

Dat is inderdaad een mooie oplossing.. Laat wel duidelijk zijn dat die dus alleen geschikt is voor de niet-comavrije systemen zoals
          de standaard XLT versie van Celestron. (dus niet voor de EDGE-HD versie, die al correctie/flatfield optiek intern heeft)

Bij bv. de Meade ACF-systemen, die van nature al (redelijk tot goed) comavrij zijn, induceert deze corrector dus weer coma.

Gr, FL.
          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Maar zo'n corrector is wel een mooie upgrade voor oude/standaard SCT's. Want het prijsverschil tussen een Edge HD en een standaard SCT is wel erg groot. Nu is een Edge HD wel op meerdere fronten verbeterd, maar het blijft best wel een duur ding.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

"U bedoelt:"
              1. Waarom nog een edge HD gekocht nu het correctie optiek los verkrijgbaar is?

2. Of: Een edge HD is niet geschikt om in combinatie met een externe focusser te gebruiken omdat de afstand tot de correctie optiek dan varieert.

3. Los van bovenstaande (tot nadenken stemmende) vragen, mag ik wel zeggen dat de TS corrector wel heel aantrekkelijk wordt! In tegenstelling tot Celestron en andere spelers is er een uitvoerige beschrijving van de mate van vignettering, en de mate van comavorming (niet dat ik op it moment ene (piep) van de coma grafiekjes begrijp (ik neem aan: klein puntje vs wolkje = perfect vs bagger.

Ben ik nu gerechtvaardigd enthousiast, en heb ik een "te pruimen" 2m kijker voor astrofotografie erbij met deze corrector?

Commentaar

@tomjanssen: Excellente tip. Ik vind de informatievoorziening geweldig van TS, dit in tegenstelling tot hetgeen bij andere fabrikanten het geval is. Testfoto, vignetteringsgrafiek, coma grafiekjes. Prima!

De optimale afstand chip-comacrorrector is 97,5 mm. De backfocus van mijn camera is 50,15mm. De insteeksnuit voegt hier nog eens 2,5mm aan toe. Ik heb er dus een Baader varilock bijbesteld, met een maximale lengte van 46 mm. Dat moet lukken.

Als de kwaliteit is zoals verwacht mag worden, heb ik er een 0,8 * 2350mm = 1880 mm astrofotografie kijker erbij. Hmmmm.... dat gaat leuk worden in de winter.

Commentaar

Is deze alweer leverbaar dan Eric ? Ik zie : Lieferzeit bitte anfragen

Oder hasst Du schon eine antwort ??

Ik zit ook op puntje van de stoel om te bestellen nml.
                  C9,25 | Hyperstar 3 | AT80ED | Canon 550D

Commentaar

Yep, er is een nieuwe batch beschikbaar. kijk maar op "biete" op astronomie.de

Commentaar

Ehm....ik ben eigenlijk razend nieuwsgierig hoe een flattener en een coma reducer werken. Ik stel mij voor dat bij een sferisch beeldveld de sterpunten tot in de hoeken scherp zijn. Projecteer je het beeld op een vlakke sensor, dan zullen de sterpunten in het midden scherp zijn - aan de randen zal een lichtbundel door het platte vlak schuin doorsneden worden, waardoor er a) onscherpte, en b) een elliptische doorsnede op de sensor zichtbaar wordt.

Klopt dit denkmodel?

En...Hoe werkt een flattener/reducer, wat is de opbouw?

Commentaar

Elke combinatie van optische elementen (lenzen, spiegels) levert een beeld met optische abberaties: sferische abberatie, coma, astigmatisme, veldkromming, etc. Je kan formules opstellen voor die optische elementen, en daarin zitten de karakterestieke parameters van die elementen, brandpuntslengte, brekingsindex, konische constante (is het een parabool, een ellips, een circel).

Nu blijkt dat er combinaties van die parameters zijn waarbij sommige abberaties heel klein zijn. Je kan zelfs regelen dat sommige abberaties niet voorkomen, en andere abberaties acceptabel zijn.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

oke, goed nieuws dus.
                          Alleen reduceert die naar F8 dan he ?
                          C9,25 | Hyperstar 3 | AT80ED | Canon 550D

Commentaar

Inderdaad, maar je kunt geen mirakels verwachten, hoe meer je reduceert: des te meer aberraties moet je gaan corrigeren.

Één van de redenen om niet nog verder te reduceren is wellicht dat je een heel groot beeldvlak niet goed kunt verlichten op f/6.3 - die baffles op de SCTs gaan dan te veel licht tegenhouden.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Helemaal mee eens sixela. Maar weet je, de SCT minnende populatie verwacht geen accessoire die de SCT omtovert in een Ritchey Chretien of een vlijmscherpe Mewlon. Ik denk dat een ieder een gat in de lucht springt als er enigszins te pruimen beelden gegenereerd worden op een chip met een APS-C formaat. Een C9 geeft (ongereduceerd) een stevige afwijking in de hoeken van een APS-C chip. Als ik de meetverslagen mag geloven wordt eea binnen aanvaardbare proporties teruggebracht.

Scheelt weer de aanschaf van een kijker voor planetaire nevels.

Commentaar

Werken...
                              X