Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Solar filter voor C11

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Solar filter voor C11

Ik wil graag mijn nieuwe camera een uitproberen met wat zonne fotografie.
    Nu wil ik dus zelf een filter maken van het wel bekende baader folie.
    .
    Ik vraag me alleen af of ik beter af ben met een full aperture filter of dat ik een kleiner filtertje maak om het contrast te verhogen.
    Ik kan niet echt goede concrete verschillen vinden op het internet, ik weet zeker dat er hier wel mensen zitten met veel ervaring daarmee.
    De folie is relatief goedkoop dus full ap of niet maakt niet zo veel uit.
    Filter word voor een C11 met een Inova PLa-MX camera met ICX618 sensor.
    Hoe doen andere dat met 'grote' kijkers?
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Voor m'n C8 heb ik een full aperture baader folie filter.
    Waarom zou je oplossend vermogen inleveren als je het contrast makkelijk kan herstellen in Photoshop? :smile:
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Tja daar had ik ook mijn twijvels bij, maar heb eens zoiets gelezen. kan ik het maar beter aan de experts vragen:smile:

Commentaar

Met een diafragma zal het contrast altijd afnemen. Het is een hardnekkig misverstand dat een obstructieloze kijker altijd beter contrast geeft. Dat is alleen het geval bij gelijke opening.
        Het is wel zo dat de seeing (luchtonrust) bij het kijken naar de zon parten speelt. In zo'n geval is het soms beter om wel met een diafragma van ca 8 cm te werken. Ik zou in jouw geval een volledig 11 inch filter gaan maken EN een extra diafragma die je er overheen kunt leggen. Dan kun je ook kijken als de seeing prut is.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Goede tip, dat is de way to go. bedankt

Commentaar

Werken...
          X