Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lodestar en volgster

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lodestar en volgster

Afgelopen week aan het werk gegaan met de Lodestar. Ik kon na meer dan 2 uur te hebben geprobeerd op diverse objecten geen volgster vinden, wat ik ook probeerde. Kan het zijn dat de Lodestar niet in focus komt waardoor je geen ster kunt vinden? Heel af en toe zag even een ster oplichten maar die was dan weer vrijwel direct verdwenen. Focusprobleem? Volgkijker is een Equinox 66.

het zou inderdaad goed kunnen dat je niet in focus kunt komen, heb je al geprobeerd om in focus te komen met de telescoop waarmee je foto's maakt?
    De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Commentaar

Haka,ik zou eerst overdag een object nemen met je Lodestar en zo je focus afstemmen op je fotocamera (al vaker op het forum besproken en een goede tip dus).
      Ik heb mijn Lodestar ook binnen en vandaag een schoorsteen genomen in de straat. Dan beide camera's op elkaar afstemmen, dan zit je al een stuk beter als je in het donker aan de gang gaat.
      Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

Hahaha, hoe herkenbaar! Goed nieuws: je hebt de beste volgcamera die er is, je bevint je in goed gezelschap, en je hebt hier een oplossing. Veel plezier!
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Dank voor de reakties, maar ik heb juist heel bewust gekozen voor een volgkijker en niet voor een OAG. Dus die volgkijker staat er nu eenmaal. Ik had al een verlengbuisje gekocht maar die is maar 31.5 mm.....

Commentaar

Maar ook met een volgkijker kan je prima overdag scherpstellen?
            Ik bedoel, ja, inderdaad, je kan hem niet zo makkelijk in-focus verplaatsen als een OAG, maar je kan wel kijken of je oneindig er scherp in kan krijgen. Dan weet je of het aan de hardware of aan de vaardigheden ligt.
            Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Oeps,

Je hebt gelijk. Maar: waarom ga je niet lekker overdag jouw lodestar scherpstellen op een verafgelegen object? Zelfde principe. Pak een toiletrol om de lengte van het aan te schaffen busje te bepalen, want de kans dat je een verlengbus nodig hebt is idd groot
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Ik zal het straks eens gaan proberen. Probleem is dat ik niet op verre objecten in de buurt kan testen door de ligging van de tuin en vaste opstelling. Kan wellicht iets van mijn eigen huis testen. Ik heb Herman ten Haaf een mail gestuurd of hij wellicht een verlengstuk kan maken.

Commentaar

Neem anders de maan!
                  Als je in focus bent kan het niet zo zijn dat je geen enkele ster krijgt te zien.. Al heb je F/12 optiek, dan nog laat een Lodestar wat zien. Of er is iets anders aan de hand.

Bij Herman zit je overigens goed! Die maakt nagenoeg alles :-)
                  - Bestuurslid Sterrenwacht Halley - Apogee Aspen 16803 - Hercules A12 30cm f/3.8 astrograph -

Commentaar

Ik heb ook net een Lodestar en wil die overdag afstellen mbv een 60 mm volgkijker op een kerktoren op pak-m-beet 400 meter afstand. Probleem is alleen dat het beeld dat ik krijg wit is door een zware overbelichting.
                    Ik heb me suf gezocht naar een andere instelling (belichtingstijd, SNR,, contrast) maar kom er niet uit. Ik heb PHD geprobeerd en het programma van de Lodestar zelf, maar kan geen instelling vinden die dit aanpast.
                    Sterrenwacht Videre Videnda | Oisterwijk

Commentaar

Werken...
                    X