Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

canon kan niet in focus

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

canon kan niet in focus

Toen ik mijn 8'' F6 Newton in aanbouw had heb ik ervoor gekozen het brandpunt zo te laten vallen dat dat de focuser bijna helemaal uitgedraaid moet worden om scherp te stellen met mijn oculairen. Dit omdat ik binnen de 'travel' van de focuser ook de webcam scherp wilde kunnen stellen.
    Nu heb ik een Canon 350D gekocht om te proberen astrofoto's te maken, maar wat blijkt: ik kom nog naar schatting 10 á 15 mm te kort om in focus te komen, naar binnen welteverstaan.
    En volgens mij is het logisch, het verschil tussen het brandpunt van mijn oculairen en de sensor van mijn Canon (de oranje streepjes) is ongeveer 40 mm:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: oculair_vs_camera2.jpg views: 1 grootte: 195,5 KB id: 1099211

Maar wat ik nu vreemd vind, met deze configuratie kan ik dus nooit genoeg travel hebben om én met mijn oculairen én met de Canon in focus te komen.
    Als ik de hoofdspiegel laten we zeggen 2 cm richting vangspiegel verplaats kunnen de oculairen niet meer met de gehele vatting in de focuser om scherp te stellen, dat is nu ook weer niet de bedoeling.
    Maar is het niet zo dat iedereen die met oculairen en een soortgelijke camera als ik dit probleem moet hebben? Of heb ik misschien een focuser met bijzonder weinig travel (ongeveer 38 mm)?
    Maar misschien is er een oplossing die ik over het hoofd zie of waarvan ik het bestaan niet weet!

Dank,
    Ton
    " Het schijnt "

Je kan een verlengbuisje in de focuser steken om met je oculairen in focus te komen, nadat je de hoofdspiegel naar voren hebt geschoven: http://www.robtics.nl/product_info.p...roducts_id=470. Er zijn ook 1.25 inch varianten.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dit is een veel voorkomend probleem. Oplossing is het gebruik van een barlow of zoals je zelf al aanhaalt het dichter brengen van de hoofdspiegel. Hoewel je dan misschien hier tekort komt voor je oculairen?

Zie ik nu dat je een 1.25" adapter gebruikt op je canon? Je gebruikt beter een 2". Dan heb je geen vignettering en kan je meestal ook dichter bij de buis komen.
      10" SW Flextube dobson

Commentaar

Ik kan me vergissen, en heb laatst op mijn draadje van iemand een reactie ontvangen dat je 45 mm nodig hebt met je canon camera om in focus te komen...
        Lijkt me ook beter (om de grootte van je chip te benutten) en om eerder benoemde problemen te voorkomen om een 2 inch te gaan gebruiken..

De financiele uitnutting van deze hobby is gelijk het heelal...oneindig

Commentaar

Inderdaad kan ik 10 mm winnen door een 2'' te gebruiken, zo ver steekt de verloop van 2'' naar 1,25'' van de focuser uit. Dat zal net niet genoeg zijn maar het is een begin.
          En de rest moet dan maar met de hoofdspiegel. Al moet ik even nagaan of ik niet een keer een grotere secundaire nodig heb.
          Het nadeel van een Barlow is dat het gewicht van de camera groot wordt door de langere arm, misschien een ondersteuning bedenken.
          " Het schijnt "

Commentaar

Ik zou maar eerst eens beginnen met de kijker op de maan te richten, en jouw camerabody met de hand voor het gast van de focusser te houden totdat je een scherp beeld krijgt. Kost niks, en werkt zeer verhelderend. Want: we weten de backfocus niet van jouw kijker.
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

ik sluit me aan bij de suggestie van Erik / Dieseltijger. Dan weet je waar je aan toe bent.
              Ik heb zelf een verlengstuk gekregen van TS toen ik mijn Newton daar kocht om mijn Canon 450D in focus te krijgen.

Robert
              Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Commentaar

Zo, inmiddels wat wijzer geworden, er is geen maan dus voorlopig heb ik alleen theorie.
                Ook weet ik dat mijn probleem niet zo heel vreemd is: Newtons zijn de meest onhandige om voor oculairen én DSLR fotografie te gebruiken.
                Ik weet overigens niet precies wat met backfocus wordt bedoeld, is dat de afstand einde focuser (zonder drawtube?) tot het brandpunt van de telescoop? Of mét drawtube en dan de focuser in één van de twee maximale standen (in/uit)?

Hoe dan ook, dit zijn de cijfers:
                • Afstand body van de Canon 350D tot de sensor, dit heet de 'registerafstand' of in het Engels 'flange distance': 44 mm. Mét T-ring van 10 mm ligt de sensor dus 54 mm in de camera.
                • Afstand 'focuser maximaal in-travel' tot brandpunt van de telescoop , 34 mm . De focuser heeft 37 mm travel, dus bij maximale out-travel ligt het brandpunt van de telescoop 3 mm binnen de focuser.
                • Dus bij maximale in-travel van de focuser kom ik 54-34 = 20 mm tekort. Echter, mijn camera adapter is 1,25'' en het verloop van 2'' naar 1,25'' van de focuser steekt 10 mm uit de focuser, deze kan ik terugwinnen door een 2'' camera adapter aan te schaffen (is besteld).
                • Ik kom dus nog 10 mm tekort om te kunnen focussen, deze moet ik winnen door de hoofdspiegel op te schuiven of een compactere focuser aan te schaffen, redelijk makkelijke keuze.
                • Als ik de hoofdspiegel verplaats, wat moet kunnen met mijn secundaire spiegel, dan heb ik nog iets nodig om de drawtube te verlengen zodat de oculairen mooi tot de schouder in de focuser kunnen.
                • Alle genoemde maten behandel ik als 'plusminus', dus ik zal de hoofdspiegel iets meer opschuiven.

Willen jullie even ergens mee rammelen als ik iets tragisch zeg hierboven ?
                Dank, Ton
                " Het schijnt "

Commentaar

Ton ,
                  Ik had hetzelfde probleem met mijn lodestar/astrotech 66 ed combinatie maar na het gebruiken van 2 verlengstukken kwam ik wel in focus.
                  Dus het probleem is wel op te lossen. :smile:
                  "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
                  Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton Bekijk bericht
                    Inderdaad kan ik 10 mm winnen door een 2'' te gebruiken, zo ver steekt de verloop van 2'' naar 1,25'' van de focuser uit. Dat zal net niet genoeg zijn maar het is een begin.
                    Als het een Synta (Skywatcher/Celestron/Orion) is, wat met je berschrijving van die 1,25" adapter waarschijnlijk lijkt, kun je ook nog wat winnen met een 2" klemring die je bij TS kunt kopen en die rechtstreeks op de M54 draad van de oclairhouderbuis kan:

http://www.teleskop-express.de/shop/...r-Newtons.html

Maar dan nog moet je de spiegel met de collimatiebouten nog naar voor zetten en soms is het dan nog net niet genoeg, en vaak moet je dan best ook nog de veren vervangen. Dan kan je evengoed en betere veren en langere bouten nemen, natuurlijk.

Tussen haakjes, als het een Skywatcher is, dan kun je even goed dat buisje op de 1,25"-adapter schroeven, en hetgeen overblijft heeft rechtstreeks T2-draad voor je T-ring. Wat je overhoudt is iets dat hierop lijkt:

http://www.teleskop-express.de/shop/...urzbauend.html
                    Last bewerkt door sixela; 15-10-12, 10:01.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik snap niet helemaal wat er te koop is. Sixela, ik heb een Crayford focuser van Skywatcher, ik maak even een plaatje:
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: focuser2.jpg views: 1 grootte: 194,6 KB id: 1055928

1. De 2'' houder, zit in de tube geschroefd. 12 mm dik
                      2. Het verloop van 2'' naar 1.25'' . 10 mm dik
                      3. T-ring naar de Canon camera, 12 mm in totaal

Ik win dus de 10 mm van nr. 2 door een 2''-cameraverloop te gebruiken.
                      Als ik het nu goed begrijp moet ik beide onderdelen die Sixela voorstelt aanschaffen, want mijn 2'' houder (1.) heeft geen binnenschroefdraad.
                      Dan win ik nog eens 9 mm of zo, dat moet zelfs genoeg zijn, al is het een beetje een dure oplossing.
                      Met mijn hoofdspiegel kan ik doen wat ik wil, mijn Newton is een zelfbouw, geen probleem.
                      Ik weet niet of er ruimtebesparende T-ringen zijn.

Stand van zaken denk ik: kiezen tussen de Sixela oplossing, óf de hoofdspiegel verplaatsen en een verlengstuk voor de oculairen aanschaffen.

Heerlijke hobby !
                      " Het schijnt "

Commentaar

Dat probleem had ik ook met mijn Skywatcher. Ik heb er toen de TS 1:10 Crayford opgezet, deze: http://www.teleskop-express.de/shop/...ersetzung.html
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton Bekijk bericht
                          Ik snap niet helemaal wat er te koop is. Sixela, ik heb een Crayford focuser van Skywatcher, ik maak even een plaatje:
                          [ATTACH=CONFIG]47812[/ATTACH]

1. De 2'' houder, zit in de tube geschroefd. 12 mm dik
                          Ah -- als dat inderdaad al een 2" klemring is, dan heb je dat stuk dat ik eerst vermeldde in mijn bericht al (de rechtstreekse M54->2" klemring).

Andere Skywatchers hebben een klemring die niet 2" is waarin ofwel een 2" ofwel een 1,25" adapter kan (met een korte konische neus).

De kortst mogelijke oplossing met die 2" klemring is dan:
                          http://www.teleskop-express.de/shop/...aladapter.html

Maar er is nog korter: 2" klemring eruit, en rechtstreeks iets vijzen dat T2 geeft:

http://www.teleskop-express.de/shop/...urzbauend.html

Daar win je 20-21mm mee ten opzichte van je huidige situatie (en 13mm ten opzichte van de situatie met een T2-2" neus).

Het enige nadeel is dat het enkel op Skywatcher-telescopen kan met een oculairhouder met M54 draad aan de binnenkant van de oculairhouderbuis.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ok, bedankt
                            De oculairhouderbuis heeft inderdaad M54 binnendraad.
                            Met deze mogelijkheden moet het lukken!
                            " Het schijnt "

Commentaar

Werken...
                            X