Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

coma correctoren

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

coma correctoren

hallo iedereen,
    ik vroeg mij af of er op het forum astrografen zijn die als hoofdinstrument een newtontelescoop gebruiken. Zo ja, dan had ik graag geweten welke (coma) corrector jullie gebruiken. Ik heb zelf eerst een corrector van skywatcher gebruikt en ben kort nadien overgeschakeld op de welbekende mpcc van baader. Tegelijk zie ik peperdure comacorrectoren de revue passeren- bvb die van ASA of officina stellare - en ik vroeg mij af wat hun meerwaarde is tov een gewone mpcc. Met andere woorden, zie je het verschil in prijs (factor 10) terug op de foto? dank bij voorbaat

Mpcc
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ook ik gebruik de MPCC. Wat denk ik bij die peperdure correctoren een rol speelt is dat die geen kleine kleurfout introduceren zoals de MPCC wel doet. Ik zie dit op sommige opnamen, als ik de sterkleuren aan het verzadigen ben als een rood randje aan de ene kant en een blauw randje aan de andere zijde van de ster optreden. Maar ik vind het in de regel niet storend en als het dat wel dreigt te worden, dan pas ik andere methoden toe voor de kleurverzadiging, of minder. ASA heeft ook correctoren die gelijk als 0,73x reducer werken, wat natuurlijk ook weer volledig andere eisen stelt aan de optische kwaliteit en dus ook zijn prijs heeft, lijkt me.
      Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

De echt peperdure correctoren introduceren geen sferische en chromatische aberratie, ook niet als je die bijvoorbeeld met grotere barlowfactoren combineert om op een andere beeldschaal te gaan werken met fotosensoren met relatief kleine pixels (of met korte oculairs, voor visueel gebruik). Dat is uiteraard als je echt louter met planetaire fotografie gaat werken een voordeel, maar dan kun je meestal even goed zonder comacorrector werken (als je echt maar 2mmx2mm van het originele brandvlak gaat gebruiken dan heb je gewoon geen comacorrectie nodig op een f/4,5, bijvoorbeeld).

Een MPCC corrigeert wel coma maar introduceert een erg kleine kleurfout en erg veel sferische aberratie. Voor fotografie met een fotosensor geen probleem, tenminste als je op het primair brandpunt werkt op de originele brandpuntsafstand van de kijker.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Mpcc :-)
          CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Commentaar

Werken...
          X