Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

[Poll] 350D of 400D

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

[Poll] 350D of 400D

Hallo,

Ik zit dus zwaar in dubio wat ik moet gaan kiezen. De EOS 350D of de 400D. Ik neig eigenlijk meer naar de 400D, maar het is wel wťťr 100 euro extra.
    Hier onder heb ik de grote verschillen gezet.

In dit geval gaat het alleen om de body.
    Wat zouden jullie kiezen?

Een EOS 400D voor Ä650 euro
    of een EOS 350D voor Ä550 euro

Mijn gevoel zegt ga voor de 400D en mijn portemonnee zegt ga voor 350D

Even de grote verschillen op een rijtje:

400D heeft 10MP en 350D heeft 8MP
    400D heeft 9-punts autofocus en 350D heeft 7-punts autofocus
    400D heeft 2,5" TFT (230.000 pixels) schermpje en 350D heeft 1,8" TFT schermpje (115.000 pixels)
    400D heeft een "ultrasone sensor cleaner" 350D niet.
    400D maakt grofweg 300 foto's op een batterij/accu en de 350D maakt er grofweg 500
    400D is 30gram zwaarder

Met kitlens komt de 350D op 600 euro en de 400D op 700 euro.
    1
    EOS 350D
    0,00%
    0
    EOS 400D
    100,00%
    1
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Ik zou nog steeds voor de 350D gaan. De 2 extra megapixels zijn leuk. Maar ik zou het statusschermpje van de 350d echt niet meer kunnen missen. En de accu gaat veel langer mee op de 350D!

En de 100 euro die je dan uitspaart kun je dan weer bij een betere lens leggen dan de kitlens.

Commentaar

Voor zover ik heb begrepen moet je de kitlens sowiso niet nemen. En ik zou dan eerder voor een tweedehands 350D gaan. Dat is nůg goedkoper, en er zijn momenteel veel goede tweedehands 350D's te kopen i.v.m. de komst van de 400D (sommige mensen moeten nu eenmaal perse het nieuwste van het nieuwste hebben). Trouwens al eens eerder met een DSLR gewerkt? Zo niet dan is een tweedehands al helemaal ideaal.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ok, ik ben niet verkikkerd op Canon maar als ik een keuze moet maken gaat deze 100% naar de 400D. Heb je de camera's al in je handen gehad? m'n grootste ergenis van de 350D is de plactic onafgewerkte lichte kleine body.
        • 10MP's vergeleken met 8MP's heb je niet echt nodig. Zelfs 5Mp's is al voldoende om dik te fotosoepen.[/*:m:1bcds7yl]
        • Meer punts = altijd beter[/*:m:1bcds7yl]
        • Op het schermpje moet je niet bezuinigen, hoe groter het scherm hoe beter je de foto kan beoordelen voor een eventuele herkansing.[/*:m:1bcds7yl]
        • Dat is makkelijk maar niet noodzakelijk. Met het zelfde gemak pak je een bus perslucht net als de pro's en spuit je de sensor zonder enige moeite schoon.[/*:m:1bcds7yl]
        • Optionele battarypack erop waardoor je EN meer foto's kan schieten EN een extra sitebutton hebt EN een 90 gradengrip.[/*:m:1bcds7yl]
        • De 350D is naar mijn mening echt te licht, je moet ook body en gewicht hebben om stabiel te zijn.[/*:m:1bcds7yl]

Commentaar

Hier een 400D bezitter. Ik heb dezelfde afweging gemaakt.

2 Pixeltjes meer is toch wel leuk (croppen)
          Het grote scherm is erg prettig.
          Het stofwismechanisme is als je veel verwisselt handig. Ik had een stofje op al mijn vakantiefotos met mijn 300D. Er wordt wel gesuggereerd dat het een hype is. Maar het werkt dus echt wel.

Als je dus veel objectieven verwisselt zou ik gaan voor de 400D. Doe je dat niet: dan is de 350D een betere optie.

Eh Paul.. Sensor schoonspuiten? Aargh! Google eens op sensor Swab.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Jazeker Nop, in de pro wereld zijn er genoeg fotograven die met een simpel busje perslucht hun camera sensoren schoonspuiten . Ik kan bronnen voor je opzoeken . Simpel maar doeltreffend.

Commentaar

Beetje offtopic: maar ik kan je ook genoeg bronnen geven waarbij perslucht STERK af te raden is
              http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00GJEv
              http://www.nikondigital.org/articles/ccd_cleaning.htm
              http://weblog.zoom.nl/2006/08/12/de-duu ... fjes-ooit/

Ik heb het eens gedaan op de CCD van de toucam. Drijfgas en dergelijke. Bovendien kan het gaan vriezen op je chipje. Het is zooi.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul
                Ok, ik ben niet verkikkerd op Canon maar als ik een keuze moet maken gaat deze 100% naar de 400D. Heb je de camera's al in je handen gehad? m'n grootste ergenis van de 350D is de plactic onafgewerkte lichte kleine body.
                Uhm, ik voelde geen verschil tussen de 350D en 400D. Hij is even groot en vrijwel even zwaar als de 350D.

Maar ik zou echt de 100 euro die je uitspaart in een andere lens steken. De lenzen zijn minstens zoniet belangrijker dan de camera!

Commentaar

Ik kan me nu ook niet voorstellen dat die 30gram zo'n enorm verschil maakt.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Nee ok ok maar mik er een optionele batterypack onder en klaar

Commentaar

Interessant dit topic..

Ik zat mij hetzelfde namelijk af te vragen.
                      Wat je ook nog in je overweging kunt meenemen, hier komt mijn internetwijsheid:

Ben je van plan je DSLR ooit te gaan modden?
                      Dan kun je dus beter een EOS350D nemen.

Ben je dat zowiezo niet van plan en is normale dag-fotografie ook de bedoeling?
                      Dan de EOS400D.

Het schijnt dat voor astrofotografie de 350D meer licht per pixel zou ontvangen.

Of dit nu in de praktijk mierenn**ken op de vierkante megapixel is weet ik niet.

Dan nog de afweging, hoe meer poespas erop zit hoe meer er stuk kan gaan...

Wat als dat kleine Japannertje dat telkens je sensor schoonmaakt in staking o.i.d. gaat.
                      Het is voor het eerst dat Canon zo'n systeem gebruikt, dus eventuele kinderziektes?

Maar goed, misschien is dit te ver gezocht. (dit was eigenwijsheid)

Ik zag als ideale oplossing, mits de financiŽn het natuurlijk toelaten:

Een EOS400D spiksplinternieuw kopen
                      .
                      En dan 2e hands een EOS350D, waaraan je je dan lekker kunt gaan vergrijpen met een setje fijne schroevendraaiers.
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Ik zal even uitleggen waarom ik naar de 400D neig.

2MP meer is zoals nop al zei, handig bij het croppen, maar echt niet noodzakelijk.
                        Ik ben zelf altijd wel veel aan kloten met lenzen en dergelijke, daarom vind ik die stofwismechanisme wel erg interessant.
                        En het grotere scherm vind ik wel handig, zoals Paul al zei is het makkelijker om een foto te beoordelen op kwaliteit.

Accuduur is niet het meest belangrijke voor mij aangezien er vrij snel toch een batterijgrip bij komt, aangezien ik nogal grote handen heb. Daar wordt ie ook weer wat zwaarder en dus stabieler van.

Origineel geplaatst door nop
                        Het stofwismechanisme is als je veel verwisselt handig. Ik had een stofje op al mijn vakantiefotos met mijn 300D. Er wordt wel gesuggereerd dat het een hype is. Maar het werkt dus echt wel
                        Die conclusie die je trekt op het eind klopt niet helemaal.
                        Op je oude 300D heb je een stofje op de sensor gehad en op je spiksplinter nieuwe 400D heb je nog geen stof gehad op de sensor en dus werkt het schoonmaaksysteempje

Wat gebeurd er eigenlijk met dat stof wat er van de sensor valt? Als het gewoon in de camera blijft zweven/slingeren, dan heb je het direct weer op de sensor :S
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
                          Interessant dit topic..

Ik zat mij hetzelfde namelijk af te vragen.
                          Wat je ook nog in je overweging kunt meenemen, hier komt mijn internetwijsheid:

Ben je van plan je DSLR ooit te gaan modden?
                          Dan kun je dus beter een EOS350D nemen.

Ben je dat zowiezo niet van plan en is normale dag-fotografie ook de bedoeling?
                          Dan de EOS400D.

Het schijnt dat voor astrofotografie de 350D meer licht per pixel zou ontvangen.

Of dit nu in de praktijk mierenn**ken op de vierkante megapixel is weet ik niet.

Dan nog de afweging, hoe meer poespas erop zit hoe meer er stuk kan gaan...

Wat als dat kleine Japannertje dat telkens je sensor schoonmaakt in staking o.i.d. gaat.
                          Het is voor het eerst dat Canon zo'n systeem gebruikt, dus eventuele kinderziektes?

Maar goed, misschien is dit te ver gezocht. (dit was eigenwijsheid)

Ik zag als ideale oplossing, mits de financiŽn het natuurlijk toelaten:

Een EOS400D spiksplinternieuw kopen
                          .
                          En dan 2e hands een EOS350D, waaraan je je dan lekker kunt gaan vergrijpen met een setje fijne schroevendraaiers.
                          Modden ligt niet direct in de planning en waarschijnlijk wel nooit niet.
                          Maar ik kan me niet voorstellen dat de 400D niet gemod kan worden. Misschien duurt het nog een paar dagen/weken/maanden voor het kan, maar dat zal heus wel komen (of misschien kan het al wel).

Een kapotte sensorreiniger heb ik ook aan zitten denken, maar zou dan direct de hele camera stil liggen?? Denk het niet, dus als ie stuk gaat, jammer dan.
                          BTW heb van de week een 350D en 400D in de handen gehad. Klopt het dat de 400D na of voor iedere foto de sensor reinigt? Dat kan toch ook wel 1x in de week?

Commentaar

Copy paste Canon site:

EOS Integrated Cleaning System
                            Een compleet preventie- en verwijderingssysteem voor stof zorgt dat sensor van de EOS 400D volledig stofvrij blijft, zodat u vlekkeloze opnamen krijgt. Door een combinatie van technologieŽn wordt een minimum aan stof gevormd en wordt het toch gevormde stof afgestoten en verwijderd. Het systeem bevat een Self-Cleaning Sensor Unit waardoor het stof telkens bij het opstarten van de sensor wordt geschud.

Klikkie voor Cleaning system video!!!

Als je de camera aan of uitzet zal de sensor ongeveer voor 1 seconden schudden aldus de video.

Wbt stuk gaan, je hebt garantie over de gehele lengte van de verwachte levensduur van een camera. Mocht je dus buiten de ťťn jaar standaard garantie een defect krijgen, en de camera heeft een levensduur van 5 jaar (ik zeg maar wat) moet de fabrikant 4/5de van de reparatie kosten betalen. Ik zal niet bang zijn voor een eventueel defect aan het systeem.

Commentaar

Ossi, heb je tot maart geduld? Neem ik m mee naar het weekend. Zal er vast ook wel eentje zijn die een 350 heeft.

Commentaar

Werken...
                              X