Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nikon D70(s) voor astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nikon D70(s) voor astrofotografie

Naar aanleiding van deze discussie, ga ik hier maar even verder over de D70

Ik heb nog wat vraagjes over de D70 aan "Nightsky" of andere eigenaren:

-Ik zag dat de D70 geen Mirror Lock-Up heeft. Is dit hinderlijk voor astrofotografie? (Ik weet nog van bv de Olympus OM-1, dat die spiegelklap niet echt hinderlijk was.) Of gebruik je dan gewoon de zelfontspanner?

-De D70 heeft geen 3200 ISO instelling, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Canon 20D. Ik neem aan dat dat niet echt erg is, aangezien de ruis ook toeneemt?

-De batterij van de D70 schijnt erg goed te zijn. Toch zullen 2 extra batterijen nooit weg zijn neem ik aan? Want meermalen langer dan een minuut belicht vreet toch stroom.

Alvast bedankt voor het lezen :buiging:
    Een oranje C8 op vorkmontering

hebben digitalen camara een 9 volt dc aansluiting erbij zitten ( kan je mits je bij stroombron zit meschien zonder de batterij ) maar idd je moet ook rekening houden dat met koude omstandigheden batterijen altijd minder worden hoe nieuw en goed ze ook zijn dus een stel extra kan nooit kwaad

Commentaar

hey peter,

zoals al eerder vermeld, doe ik niet aan fotografie, en heb er dus ook niet zoveel verstand van.
      wel zit ik regelmatig de forums van cloudy night's te bekijken (hier), en hier staat best wel wat info in.
      onder het kopje DLSR staan ook meerdere voorbeelden van afbeeldingen met de D70 (en de gebruikte instelingen en apparatuur).

misschien dat rondneuzen op dit forum je iets verder op weg kan helpen?

groeten,

maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ik heb op dat forum veel mooie resultaten gezien met DSLR's. Dat geeft toch een goed gevoel als ik er een koop!
        In ieder geval bedankt voor de tip, ik kijk zelf meestal naar NL-fora omdat mijn Engels niet super is, maar het CloudyNights is mooi!

Commentaar

klopt, engelse forums zijn soms een beetje lastig. maar op die als cloudy nights komen wel amateur astronomen van over de hele wereld, dus daar zit veel meer kennis en ervaring dan op nederlandse forums...
          veel plezier in ieder geval met de D70 (als je die aanschaft), en laat de resultaten maar zien, wanneer je die hebt...
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Re: Nikon D70(s) voor astrofotografie

Origineel geplaatst door Peter
            Naar aanleiding van deze discussie, ga ik hier maar even verder over de D70

Ik heb nog wat vraagjes over de D70 aan "Nightsky" of andere eigenaren:

-Ik zag dat de D70 geen Mirror Lock-Up heeft. Is dit hinderlijk voor astrofotografie? (Ik weet nog van bv de Olympus OM-1, dat die spiegelklap niet echt hinderlijk was.) Of gebruik je dan gewoon de zelfontspanner?

mirror lock scheelt iets in de scherpte vooral bij zon en maan fotografie kan het makkelijk zijn. de spiegel klapt niet meer wat scheelt in beweging, ik mis het niet en merk er niet veel van maar andere wel. Ik gebruik een afstandbediening om foto's te maken, maar bij gebrek aan beter de zelfontspanner

-De D70 heeft geen 3200 ISO instelling, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Canon 20D. Ik neem aan dat dat niet echt erg is, aangezien de ruis ook toeneemt?

dat zal je nooit gebruiken 3200 . maar ze hebben ook 100 i.p.v 200 en dat zal iets schelen denk ik. maar over het algemeen komt de d70 er toch erg goed uit

-De batterij van de D70 schijnt erg goed te zijn. Toch zullen 2 extra batterijen nooit weg zijn neem ik aan? Want meermalen langer dan een minuut belicht vreet toch stroom.

ik doe ongeveer 3 uur met de baterij als ik met deepsky bezig ben, hij gaat best lang mee.
            bij gewoon gebruik meer als 600 foto's op 1 bat.
            maar 1 extra is wel aan te raden, je weet hoe het gaat super helder ver van huis bat op.

Alvast bedankt voor het lezen :buiging:
            Graag gedaan .

Commentaar

Bedankt voor je antwoorden. Zowiezo heb ik al een voorkeur voor Nikon, omdat ik een analoge camera had (Nikon F65, inmiddels verkocht) en nu twee lenzen en een flitser over heb, die weer te gebruiken zijn bij mijn toekomstige D70(s)

Edit:

http://www.astrosurf.org/buil/

De laatste link laat een paar test zien, hier zie je dat bijna alle dslr die amp glow hebben
              Op die website zag ik ook een modificatie voor de D70. Dat komt erop neer dat je hem open moet maken en een filter moet vervangen. Dit komt de gevoeligheid in het rood enorm ten goede. Alleen, ik denk niet dat ik dat gaat doen, je verspeelt je garantie, en stel dat er wat misgaat, staat je een dure reparatie te wachten. Erwin uit Australie heeft dit wel gedaan. :buiging:

Hoe dan ook, ik denk dat de D70 een flinke stap vooruit is tov analoge astrofotografie

Commentaar

Toch de stap genomen en een D70s aangeschaft (zonder kitlens, want ik had al 2 objectieven).

Moet zeggen, voor gewone fotografie echt een prima camera! Ik heb nog geen astrofoto's genomen, maar heb al wel gezien dat ook de "s" last heeft van die paarse gloed bij langer belichten.

Voor obscure planetaire neveltjes zal het niks zijn, maar ik verwacht toch wel aardig wat (open/bolvormige) sterrenhopen en sterrestelsels vast te kunnen leggen.

Als er resultaten zijn, zal ik ze wel een keer posten.

Commentaar

Gefli met je nieuwe aanwinst. ik weet zeker dat je er veel plezier mee zal hebben.
                  Ik zou wel eens een 3 min dark willen zien op 800 iso

Maar vergis je niet in je camera als je de bewerking wat door hebt, is er toch nog best wat leuks uit te halen ook op nevels

D70 20 min belicht ( in 7 opnames) prime focus van een 15cm newton 1200mm F8.

Gr

Commentaar

Gefli met je nieuwe aanwinst. ik weet zeker dat je er veel plezier mee zal hebben.
                    Dat hoop ik ook!

Dat dark frame zal ik vanmiddag wel even maken en posten.

Wel een zeer spectaculaire foto van M27! Ik neem aan dat dit meerdere foto's zijn, die opgeteld een belichtingstijd hebben van 20 minuten. Mijn vraag is: hoe stack je die foto's? Met Registax?
                    Dit is een resultaat wat je analoog nooit meer zult bereiken in Nederland denk ik, en ook de kleuren vind ik mooi/natuurlijk. Proficiat!

Commentaar

Zojuist een dark-frame gemaakt.

800 ISO, 180 seconden "belicht" en verder niet bewerkt, alleen wat kleiner gemaakt voor publicatie:

Commentaar

Origineel geplaatst door Peter

Wel een zeer spectaculaire foto van M27! Ik neem aan dat dit meerdere foto's zijn, die opgeteld een belichtingstijd hebben van 20 minuten. Mijn vraag is: hoe stack je die foto's? Met Registax?
                        Dit is een resultaat wat je analoog nooit meer zult bereiken in Nederland denk ik, en ook de kleuren vind ik mooi/natuurlijk. Proficiat!
                        Bedankt Peter, Ben er zelf ook erg blij mee, Me eerste goed gelukte deepsky.

Er zijn 7 opnames gebruikt 1van 7min Iso 400 en 6 van 2 min Iso 800
                        Voor het stacken gebruik ik Maxim, deze stackt beter als Registax zeker als je Raw beelden gaat gebruiken, Wat wel aan te raden is.

Verder bewerking is in Photoshop gedaan.

De D70s Darkframe is niet veel anders als dat van de D70, Jammer dat had een goede verbetering geweest.

Groeten

Commentaar

Inderdaad jammer van dat darkframe dat ze dat niet hebben verholpen.

Ik heb op het net even gezocht naar informatie over de D50, en dan vooral naar wat darkframes. Heb een site gevonden waar ze de D50 met de D70 vergelijken, maar de foto's laden zeer traag of niet, en bovendien is mijn Hongaars ook niet meer wat het geweest is :lol: dus ik kan helaas geen conclusies trekken uit deze site

Voor de geinteresseerden:
                          Deze link

Commentaar

die laatste vergelijking staat wel op Cloudy nights(bedankt voor de tip ik schaf er binnenkort ook 1 aan)
                            Het verschil is oa 250 euro,s en wat functies maar na wat ik daar heb gelezen neem ik zelf denk ik de 70 ipv 50 maar misschien neem ik ook wel de EOS van een concurrerend merk .Gr. Coin
                            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Ik begrijp niet helemaal waarom veel mensen liever voor een D70 gaan dan voor een 300D of 350D van Canon??
                              Als je die paarsegloed ziet, dan wil je die toch eigenlijk niet meer gebruiken voor astrofotografie?
                              Of heeft ie een aantal features die de Canon niet heeft?
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X