Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie heeft er ervaring met fotografie door de GSO 200/800mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wie heeft er ervaring met fotografie door de GSO 200/800mm

Beste mensen,

Wie heeft er ervaring met fotografie door de GSO 200/800mm newton.

Alle ervaringen zijn welkom

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Ja heb ik.....

Wat wil je weten ?

/Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

gso

Hoi,

Ik zou graag foto's willen zien door deze telescoop en ik las dat de focusser geen extra ruimte toelaat voor bijvoorbeeld een filterwiel.

Verloopt hij snel uit collimatie ?
      gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend, nog altijd op zoek?
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
          Arend, nog altijd op zoek?
          Yep, Het liefst zou ik een vette refractor kopen (triplet apo). maar die zijn onbetaalbaar. Dus maar op zoek naar alternatieven.

gr Arend

Commentaar

Arend,

De ruimte voor een filterwiel zou best wel eens kunnen kloppen (maak er natuurlijk geen gebruik van met een DSLR), maar wanneer de focuser zo'n +/- 10mm naar buiten wordt gedraaid zit je met een 350D in focus.

Nou weet ik niet in hoeverre de afstand tot CCD van de Atik16 overeenkomt met de DSLR, maar 10mm is toch wel aan de zeer krappe kant.

Enige optie die je dan nog hebt is de hoofdspiegel iets naar voren zetten of een echte low-profile focuser kopen.

Voor wat betreft foto's kan ik je even doorverwijzen naar mijn (onze eigenlijk) website. (de GSO is niet van mijzelf, fotografeer meestal gezamenlijk met een vriend, is makkelijk met opbouwen en afbreken )

http://www.corius.net

De foto's van NGC7023, M16 en NGC869 & 884 en M11 zijn allemaal gemaakt met de 200/800 GSO Photo Newton. (Bij de foto van M16 zat de camera niet haaks in de focuser, vandaar de vreemde stervorm aan de rand....)

Kan je helaas nog niets zeggen over de stabiliteit van collimatie........

De Coma-corrector is een must bij f4.

Groeten,

Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Hoi Raymond,

Bedankt voor de tips. Mooie foto hoor.

Klopt het dat de Canon cam niet gemodificeerd is ?

gr Arend

Commentaar

Correct is niet gemodificeerd.

Was wel opvallend hoe snel je met een f4 een enigszins fatsoenlijk belichte foto krijgt in vergelijking met een langzamere telescoop.

Voorheen voornamelijk met een Orion 80 ED gefotografeerd en het verschil tussen de f7.5 van de ED en de f4 was DUIDELIJK merkbaar !

Groeten,

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Hallo,

Ja, dat geloof ik graag. De collimatie is zeker wel lastig bij F4 ?

Heb je ook nog ervaring met een Focal reducer op deze kijker ?
                  Of zal dat teveel zijn van het goede ?

gr Arend

Commentaar

De collimatie bij f4 is erg kritisch. (als ik me niet vergis is de marge minder dan 1.5mm bij f4)

Helaas geen ervaring met een FR op de GSO.

Wil je daadwerkelijk een FR op een Newton gaan gebruiken ??
                    Je kunt natuurlijk ook meteen voor een hypergraph van ASA Systems gaan

/Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                      De collimatie bij f4 is erg kritisch. (als ik me niet vergis is de marge minder dan 1.5mm bij f4)

Helaas geen ervaring met een FR op de GSO.

Wil je daadwerkelijk een FR op een Newton gaan gebruiken ??
                      Je kunt natuurlijk ook meteen voor een hypergraph van ASA Systems gaan

/Raimond.
                      Tja, dat zou ik wel willen. Maar stel dat het lukt. dan heb je wel een hele goedkope astrograph. :lol: :lol:

gr Arend

Commentaar

Op zich een aardig idee (even afgezien van of je dan nog wel in focus komt).

Denk alleen dat het "Coma all over the place" wordt bij zo'n snelle Newton......

/Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Gr Arend
                          Origineel geplaatst door ralon73
                          Op zich een aardig idee (even afgezien van of je dan nog wel in focus komt).

Denk alleen dat het "Coma all over the place" wordt bij zo'n snelle Newton......

/Raimond.
                          Ja, dat denk ik ook. maar wellicht is de coma corrector wel heel goed .
                          :P

Hmm zal wel niets worden.

Zou wel eens mijn Atik 16 HR er achter willen hangen :P
                          gr Arend

Commentaar

Werken...
                          X