Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie doet hier aan astrofotografie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wie doet hier aan astrofotografie?

Ik ben weleens benieuwd naar resultaten van leden van dit forum. Heb onlangs zelf een webcam gekocht, maar nog geen spectaculaire resultaten geboekt :tdown:
    Een oranje C8 op vorkmontering

Ik doe er zelf niet echt aan. Heb een paar foto's gemaakt van de Venusovergang in 2003 (of was het 2004?), maar daar is het bij gebleven. Je kunt ook weinig met een Dobson qua astrofotografie.

Commentaar

Die venusovergang was in 2004, dat was een mooie dag!
      En inderdaad, met een Dobson is het erg lastig. Zelf vind ik wide-field opnamen (diafilm of digitaal) erg mooi, maar ik kom daar niet echt aan toe vanwege de lichtvervuiling. En ik heb nog geen dSLR, maar die komt spoedig hoop ik :tup:

Commentaar

Ik doe wel wat aan fotografie op deze pagina staan wel wat resultaten, deze zijn gemaakt met een 15 cm newton f8 een Tal2m
        Met deepsky ben ik nog niet zo lang bezig maar hier een eerste resultaat 6 minuten belicht met een Nikon D70 in primere brandpunt van de Tal.

Gr

Commentaar

Dat is wel een mooi resultaat die M82! En dat met de D70. Zulke foto's zijn analoog toch al een stuk lastiger te maken! Ook je webcamresultaten zien er niet verkeerd uit.

Commentaar

Nog een vraagje:

Is die foto van M82 genomen met een gemodificeerde D70, of eentje zo uit de winkel?

Commentaar

Na de aankoop van een betere telescoop is het zeker en vast de bedoeling om aan astrofotograffie te gaan doen.
              Maar dan wel in de zin via ccd en niet via een webcam of digitale fototoestel.....al word het wel vrij kostelijk als je weet dat je voor een degelijke ccd al ruim 1000 Euro mag gaan neertellen.

En ja die plaatjes mogen er best wezen hoor Nightsky....ik heb er ook al beter gezien MAAR ook al veel slechter dus jou resultaat mag er best wezen. :buiging:

Commentaar

Bedankt Peter en Philip

M82 is genomen met een gewone D70 en er zit behoorlijk wat photoshop werk in, het ruwe beeldje ziet er heel anders uit, veel meer lichtvervuiling en een glow van warmte waar de D70 veel last van heeft

Hier staat het echte werk http://www.pbase.com/terrylovejoy/er...ed_d70_gallery Gemaakt in Australie door een Nederlander allemaal met een gemodificeerde D70. deze foto's zijn vergelijkbaar met de vele malen duurdere ccd camera's

Commentaar

na 5 maanden gaat ik weer claimen dat ie er als het goed is deze week aankomt tensamen met de meade dsi welke ik dan wel uittest
                  tis lekker helder laatste dagen dus hopen dat het zo aanhoud

de enige nadeel van meade dsi is meschien dat het geen super hooge resolutie heeft maar aangezien deze wel error correctie heeft met telescoop controller is het altijd een goede guider voor een analoge camera voor de mooie plaatjes al moet ik eerst uitvinden over dat knive edge focus gebeuren ofzo

ps philip ik zou zeker nog ff wachten aangezien ccd ook best veel door maakt zeker nu meade met een relatief goede goedkope chip komt
                  kan je best ff aankijken voor je nieuwe hele duure ccd koopt
                  ligt er ook aan wat je wil doen (als het goed is krijg ik nu meade dsi pro )
                  zwart wit met filters welke bv weer iets gevoeliger is en 4x meer resolutie met zelfde plaatje ( ie 1 zwartwit /ir filter rgb dus je maakt 4 foto's ook ) zo kan het zijn dat je helemaal niks met filters te maken wil hebben en gewoon moooie plaatjes wil (600euro 6 megapixel spiegel reflex? ) meschien wil je wel photometry doen dan wil je vast eits gekoelt met een peltier ofzo van sbig aleen zul je daar vaak weer tegen verouderde modellen lopen of net wat achteraan lopen en toch hoog kwa prijs ( doet niet af aan de kwalitijd ofzo )

tevens zul je met 1000 euro camera op een 1200 euro scope natuurlijk overkill zijn je moet je arc field etc tussen 12 en 14 ofzo hebben
                  en het liefst 2 arc sec per pixel ccd calculator kan daar maybe bij helpen dus duurder betekend niet altijd beter plaatjes je kan ook aan een electrische focuser denken bv
                  iig wat tips ofzo

Commentaar

Ik zou toch maar eens goed kijken naar zoeen meade dsi, het is een opgevoerde webcam van 399 euro persoonlijk vind ik ze erg duur voor wat je krijgt. ook zie ik maar heel weinig mooie resultaten op de dsi groep.
                    En als guider is het helemaal een dure oplossing, guiding doe ik gewoon met een webcam

kijk eens naar deze camera's http://www.sac-imaging.com/main.html
                    wel wat duurder als de dsi maar ook een stuk beter. de duurste versie is beter als de 3000 euro Starlight Xpress.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je camera overkill kan krijgen op een telescoop . moet ik m wel behoorlijk overkill hebben. heb maar een simpele 15cm 250 euro kijker en een 1200 euro camera, me camera lens is nog duurder als me telescoop.
                    een camera kan overal op, natuurlijk moet je wel een beetje op je resolutie letten maar niet vertellen dat ik ook een 1200 euro kijker nodig heb voor me 1200 euro camera dat slaat nergens op.( een kennis van me heeft een Sbig ST8E (6000 euro) en met een 50 euro kijker maakt hij helemooie opname's)

Waarom moet je een beeldveld hebben van 12/14 boogsec dat is heel weinig daar past net M13 in, bij zoeen beeldveld moet je alle nevels mosaieken.
                    een voorbeeld als ik een D70 op een 10"LX200 zet in het primere brandpunt heb ik een beeldveld van 39" bij 25" als ik jou advies zou moeten opvolgen moet ik nog een barlow bij plaatsen om aan dat beeldveld te komen van 12/14 , en is me resolutie niet 2 boogsec per pix maar 0,36.
                    De resolutie is dan zo groot, dat volgen een hele strijd gaat worden.

en als je 2 boogsec per pixel wil op een10" lx200 heb je een dubbele reducer nodig en heb je een beeldveld van 109 x 73 boogsec. ongeveer 3 manen groot.volgen wordt dan wel een stuk makkelijker

Commentaar

Ik zou alvast gaan voor een groot beeld veld...nevels en sterrenstelsel in mozaiek is weer plak en knip werk.....al ga ik er dan wel vanuit dat je mooiere plaatjes kunt maken kwa details, gezien je toch veel dichter gaat.
                      Of hangd dat alleen maar van de telescoop af???

ik weet niet of het goed is om kleuren filters te bruiken....al heeft het dan ook weer zijn voordelen, zoals bv details of eigenschappen dat je gewoon niet zult kunnen zien.

Ik denk dat het wat wikken en wegen zal gaan worden....

de voordelen van een webcam daartegen zijn dat je voor tamelijk weinig geld toch wel een degelijk plaatje kunt maken, al denk ik dat je het toch niet heel echt kunt gaan vergelijken met een zeer goede ccd bv.

Commentaar

ik ken geen webcam met ccd
                        niet met die sony had chip iig laat staan een vergelijkbaare webcam kwa kwalitijd en als je die wel vind vind ik dat knap
                        en als je aan de specs alles kan zien vind ik dat ook knap
                        welk programma gebruikt sac ?
                        heeft sac ook pec guiding etc , wat is duur
                        je kab ook een sbig van xx euro kopen welke weer beter zijn als de sac en als je handig bent zelf wat knutselen ,
                        maar meade dsi != webcam

megapixel != kwalitijd ofzo

btw gaan die maten over het algemeen over fotometrie
                        en voor de mooie plaatjes tja dan ziet een 6 megapixel er wel groter uit
                        maar geen enkele sac plaatje op die site is groter
                        tenzei de helft gecropped is verder zie ik betere resultaten met meade dsi dan die sac plaatjes :/

SAC7

m57

m81

sac8

meade

vind nogal wat sac is + gekoelt + 2x meer pixels en nuhja zoals met elke ccd deeels de gebruiker etc vind je dat die sac waard ? zie nergens iets van een fatsoenlijk programa dat je er bij krijgt
                        niks van telescoop support

maarja jij ziet niks in de dsi groep ik weer wel ik zie niks in die sac crap behalve groote vaage plaatjes met veel ruis :/

LAME
                        uur argumenten

Camera Typ
                        SAC7
                        Chip type SONY 1/4" PROGRESSIVE SCAN "HAD"
                        SAC8.5
                        # ICX098Ak SONY 1/3" EX-VIEW HAD INTERLINE TRANSFER CCD
                        #CX254AL

SPECIFICATIONS

MEADE
                        CCD Sensor High Sensitivity Sony® ExView HAD™ Monochrome CCD Sensor
                        Pixels 510 x 492 pixels (250,000 pixels)
                        Pixel Size (in microns) 9.6 microns (W) x 7.5 microns (H)

oftewel bij sac betaal je lekker 200 dolar voor een peltier aangesloten terwaarde van 10 euro
                        (sac 8,5 kost 778 sac 9 kost 990 euro)
                        de meade dsi kost 370/415 euro
                        de sac 8,5 heeft psies de zelfde chip dus waarsch ^_^
                        upgraded webcam huh ? wie word er nu opgelicht

aleen de sac 10 is nieuwer :/ dus snap niet wat je dus eigenlijk lulde
                        en idd klopt dat de meade dsi een chip verglijkbaar heeft met een over de 1000 euries iig gelijk aan de sac 8,5 als de sac 10 over 3000 is ^_^ dus

Commentaar

Of je werkt bij Meade of ik heb je persoonlijk iets aangedaan
                          anders begrijp niet waarom je je zo aangevallen voelt .

dat er geen webcams zijn met ccd spreek je al tegen in je 2ė zin. een Toucam pro heeft ook een sony ccd niet de zelfde kwali maar zeker een ccd.
                          Wat ik er mee bedoelde is dat de DSI een camera is die op basis van een webcam is gebouwd met een andere chip net zo als de meeste andere low budget astrocamera's alleen hebben de meeste wel koeling voor dat geld.

Megapixel is niet alleen kwaliteit maar ook chip en pixel grote en dat is wel heel belangrijk. kijk maar naar de top astrofotograven. veel gebruiken al de stl 11000 11 megapixel met een chip zo groot als een 35mm frame. als megapixel (chipgrote)niet belangrijk was, deed de top het ook wel met een DSI of een omgebouwde webcam

Sac 8 plaatjes zijn zelfs beter als je maar weet waar ze staan, de sac plaatjes die jij laat zien zijn van het begin half 2003 en door beginners.

kijk even naar deze 2

Sac8

DSI

let vooral op de belichtings tijd 25 min voor de Sac 8 en 2 uur voor de Dsi
                          er staan nog wel meer voorbeelden op die 2 pagina's
                          Kijk vooral naar de belichtings tijden die de dsi gebruikt tegenover het resultaat zoals Deze
                          mooi voor de prijs wat de DSI kost maar 8 uur belichting zie ik er echt niet aan af
                          deze opname zijn ook allemaal veel langer als ze op de meade site laten zien daar staat het zelfde resultaat in 10 min??.

Dan liever wat solderen en een webcam upgraden deze resultaten zijn toch veel beter als je naar de belichtings tijd kijkt .

je laat ook specificaties zien die niet compleet zijn, peltier koeling is ook wel iets meer dan alleen een plaatje ijzer installeren, als het zo simpel en goedkoop was hadden ze het allemaal wel.
                          De sac 8,5 chip
                          SONY 1/3" EX-VIEW HAD INTERLINE TRANSFER CCD
                          #CX254AL 640 x 480 pixels 9.6 x 7.5 microns. net een stukje groter als de Dsi Pro die een beeldveld heeft van 510x492 pixels maar voor de rest t zelfde.

de meade specificaties die je geeft zijn van de Dsi pro en die kost niet 415 euro dat is de kleuren dsi, de pro kost vanaf 575 euro dus veel duurder is de sac 8,5 al niet meer
                          al die mooie software trukjes die de DSI doet zoals mozaieken en PEC werkt alleen met Autostar je bent dus wel verplicht een meade montering te hebben om dat te kunnen.

Dan dat laatste in je post dat slaat helemaal nergens en als je goed op de sac site had gekeken http://www.sac-imaging-europe.com/index.htm had je gezien dat de sac 10... 4 types heeft allemaal met verschillende chips . de sac ngc13 zoals die nu genoemd wordt heeft de sony ICX 285AL , Laat nu de Starlight Xpress SXV-H9 de zelfde chip
                          hebben

wat een bull en dat voor een camera van dat merk :banghead:

Commentaar

als je me post leest zei ik ook niks behalve dat als enige de sac 10 nieuw is
                            dat top astrofotograven de sti11000 krijgen hangt er ook maar net van af hoor maarja die hoeven ze zelf niet te betalen evenmin als de telescoop ,
                            en de meesten krijgen vast wel een gesponsorde camera immers goede publiciteit als universiteit met jouw camara'tje weer iets publiceert

meade is geen super camera maar zeker geen webcam
                            iig dan is de sac 8,5 ook een webcam van 2 x zoveel geld
                            en een peltier er op en dus ?

plus dan kan ik ook mieren neuken er staat maar 2 uur
                            met een 8 inch

en die andere 30 min met 10inch
                            dus vind ik dat die 400 euro voor een peltier aansluiten nog niet waard

Commentaar

Origineel geplaatst door sould3mon
                              als je me post leest zei ik ook niks behalve dat als enige de sac 10 nieuw is
                              dat top astrofotograven de sti11000 krijgen hangt er ook maar net van af hoor maarja die hoeven ze zelf niet te betalen evenmin als de telescoop ,
                              en de meesten krijgen vast wel een gesponsorde camera immers goede publiciteit als universiteit met jouw camara'tje weer iets publiceerd
                              ja sbig gaat alle amateurs zoals R Gendler en zo zijn er veel meer die mooie foto's maken ook in de benelux een 9000 euro camera geven. en hun telescoop betalen ze ook. Tuurlijk :lol:

Commentaar

Werken...
                              X