Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke spiegelreflexcamera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke spiegelreflexcamera

Mijn digitale camera heeft deze week de geest gegeven en nu wil ik een nieuwe aanschaffen.
    Ook ben ik bezig met het opstarten met astrofotografie. Nu lijkt het mijn logisch om direct maar een DSR aan te schaffen.
    Mijn vraag is: waar moet ik op letten als ik deze ook voor astrofotografie wil gebruiken (sluitertijd / flitstijd e.d.). Ik neem aan dat er in ieder geval een verbindingsstuk voor te krijgen is.
    Ik heb een Canon op het oog maar weet of dit te gebruiken is voor astrofotografie.

Canon EOS 3000V

Sluitertijd (minimaal) 1/2000 sec.
    Sluitertijd (maximaal) 30 sec.
    Sluitertijd functies B (sluitertijd blijft open zolang je de knop ingedrukt houdt)
    Scherpstelling automatisch, handmatig

Belichting automatisch, halfautomatisch (diafragma-voorkeuze), halfautomatisch (sluitertijd-voorkeuze), handmatig, AE
    Lichtmeting meerveldsmeting, centrumgericht, spotmeting
    Belichtingscorrectie 2 stappen
    AE programma's 6 standen
    Meervoudige belichting
    Filmgevoeligheid 25, 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 5000, 6 - 6400 (handmatig)

Ingebouwde flitser
    Flitseraansluiting merkgebonden flitsschoen
    Flitser functies automatisch, flitser uit, invulflits, rode ogenreductie
    Flitstijd 1/90 sec.

Continu opname 1,5 beelden/sec.
    LCD-scherm
    Zelfontspanner
    Gewicht (excl. lens) 340 gram

Kleur(en) zilver
    Introductie model 2003
    Afmetingen (H x B x D) 8,8 x 13 x 6,4 cm

Ik hoop dat iemand hier een oordeel over kan geven, of kan aangeven waar ik op moet letten.

De 3000v is een analoog camera. Dat lijkt me niet een goede zet om dat te doen, Neem bv de 350D deze heeft zich heel goed bewezen als goede camera voor gewoon en voor astrofotografie.

2ehands zijn ze zo heel duur niet meer.

Commentaar

Ik ben ook bezig met de aanschaf van een digitale spiegelreflexcamera, en ben er vrijwel zeker van dat het de Canon 350D wordt. Dezelfde camera dus die Nightsky al aan raad. Van vele kanten hoor ik veel positieifs over de camera, en aangezien deze al weer een tijdje op de markt is betekend dat veel goeds. Ook voor astrofotografie schijnt het een fijne camera te zijn. Met de 400D net uit zijn de prijzen enorm omlaag gegaan, en zeker tweedehands hoeft het allemaal niet meer zoveel te kosten. Zoek marktplaats maar eens af.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben voorlopig tevreden met die 350d

Een veelzijdig toestel
        En wat de voorgangers al zeiden,
        hij is niet zo duur meer.
        EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
        Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Ik ben ook opzoek naar mijn eerste DLSR camera waarschijnlijk de EOS 400D..

Een stukje van letsgodigital "Men verwacht dat de Canon EOS 400D de meest gebruikte camera ter wereld gaat worden. De camera is gepositioneerd boven de EOS 350D, op dit moment de best verkochte spiegelreflexcamera aller tijden."

De 350D is dus zeker geen slechte camera en ik loop nog heel erg te twijfelen want de 350D zakt inderdaad met de dag.
          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Letsgodigital is een ordinaire reclamesite. Een goede, objectieve review vind je op http://www.dpreview.com
            en dutchphotozone.com is een hele goede community.
            350D is bewezen voor astrofotografie. Ik heb de 400d gekocht met name voor dagelijkse foto's en de leuke feature van het stofwegwerken (werkt echt!) . CCD stof was een plaag bij mij
            Als je een goede dslr wilt voor astrofotografie, ga dan voor de 350!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Lees eens mee op deze forumthreads:

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 55706/last
              http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... last//400d

Er staan geen technische wijsheden, daar is idd iets als dpreview voor. Gebruikerservaringen zijn vaak toch wel doorslaggevende overwegingen.

Zo is een detail als dat je op de 400 geen apart instellingenscherm meer hebt en dat dit een impact heeft op het stroomverbruik wel een interessante.
              "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Al gedacht aan een webcam voor planeetopnames? Is een goedkoop alternatief, zelfs nog te modificeren tot langere belichtingstijden (wel moeilijk).
                Zorg er iig voor dat je een CCD webcam hebt, ik heb zelf de Vesta 675k en de toucam 740k van philips, dit zijn vrij oude modellen die 2 e hands soms vrij goedkoop te krijgen zijn op marktplaats.
                Maar als je het budget ervoor hebt dan kun je natuurlijk altijd voor het echte werk gaan.

Ik heb mijn N130 van astroshop.de en daar hadden ze er een gratis digitale camera adapter bij waar bij je zo'n beetje alle digitale camera's goed vast kan zetten boven het oculair.
                Er zaten ook nog wat andere extra's bij (digitaal compas, verrekijker etc) al met al was ik erg blij met de zending, en de MON-1 montering is bijzonder stabiel, hij is exact gelijk aan de Astro-4, waarbij staat dat ie tot 200mm newtons aan kan.

Commentaar

Ik zou voor een Nikon D50 of D70 gaan, ligt veel steviger in de hand
                  en voelt professioneler en steviger aan. Technisch zijn het allebei goede camera's.
                  De Eos is zo klein, ligt niet lekker, waardoor je snel bewogen foto's krijgt. Nu zul je daar met astrofotografie niet veel last van hebben, maar ik neem aan dat je de camera ook voor andere doeleinden gebruikt. Stap eens een winkel binnen en probeer ze allebei, je merkt het verschil!

Commentaar

Origineel geplaatst door Lucas
                    Ik zou voor een Nikon D50 of D70 gaan, ligt veel steviger in de hand
                    en voelt professioneler en steviger aan. Technisch zijn het allebei goede camera's.
                    De Eos is zo klein, ligt niet lekker, waardoor je snel bewogen foto's krijgt. Nu zul je daar met astrofotografie niet veel last van hebben, maar ik neem aan dat je de camera ook voor andere doeleinden gebruikt. Stap eens een winkel binnen en probeer ze allebei, je merkt het verschil!
                    Persoonlijk zou ik dat dus niet doen.
                    De D70, en de D50 heeft het denk ik ook, heeft last van rare kleuren in de bovenhoek als je m lang belicht.
                    Voordeel van een lichtere camera is dat je montering minder belast wordt.
                    En ik denk dat het heel persoonlijk is of je hem wel of niet lekker in de hand vind liggen. Een batterygrip scheelt ook al enorm.
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb besloten en goedkope digitale camera te kopen (voor de normale foto's) en via een webcam planeten e.d. te fotograferen. Ik heb al een laptop en een webcam op de kop getikt :P .

Bedankt allemaal voor de hulp (de spiegelreflex komt er waarschijnlijk ooit nog wel. Eerst de bazin lief aankijken ).

Commentaar

Denk er wel aan dat je voor deepsky lange belichingstijden aan moet kunnen, dat betekend dus of de webcam aanpassen, of een digitale camera die vrij lang kan belichten. Ik meende dat de goedkoopste digitale camera met blichting tot 60s de panasonic LZ3 ofzo is.

Commentaar

Werken...
                        X