Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Komeet fotograferen, hoe?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Komeet fotograferen, hoe?

Op foto's staat de komeet scherp en de sterren als streepjes (ook scherp natuurlijk) Komt dit omdat de komeet "relatief" stilstaat t.o.v. een aardse waarnemer (de ster sporen komen omdat je niet volgt) of pas je de volgsnelheid aan aan die van de komeet en verschilt deze van de rest van de hemel?

M15
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

In tegenstelling tot de sterren is de eigenbeweging van de komeet wel merkbaar bij een lange brandspuntsafstand.
    Daarom wordt er gevolgd op de komeet waardoor de sterren inderdaad streepjes worden. Autoguiding op een komeetkern is volgens mij (ik heb het zelf nog nooit gedaan) best moeilijk vanwege het 'nevelige' karakter van een komeet.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Daarom wordt er gevolgd op de komeet waardoor de sterren inderdaad streepjes worden
      Bovenstaande bewering is correct, maar hoeft niet per definitie de enige reden te zijn. Wanneer je mijn foto van de komeet bekijkt:
      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4071

Dan zijn de sterren inderdaad strepen geworden terwijl de komeet scherp afgebeeld staat. Dit heeft overigens niets te maken met de manier van volgen maar met de methode van stacken. De montering heeft namelijk de beweging van de sterren gevolgd en niet de komeet. (Komeet volgen kan ook alleen maar met autoguiding).

Kometen zijn snel bewegende objecten en wanneer je iedere keer een foto maakt van hetzelfde stukje hemel met daarin de komeet, dan is de komeet het enige bewegende object van foto tot foto.

Om een goede afbeelding van de komeet te krijgen moet je vervolgens de beelden gaan stacken uitgericht op de komeet, dat heeft wederom tot gevolg dat de sterren strepen worden.

Wanneer je zou gaan stacken uitgelijnd op een ster dan zou je een zelfde streep krijgen van de komeet, deze wordt dan "uitgesmeerd" over de foto.

Het is overigens wel mogelijk om beide goed weer te geven, maar dat is een ontzettend moeilijke nabewerking waarbij je een composiet moet gaan maken van eenmaal een foto uitgelijnd op de sterren (en de komeet verwijderen) en 1 foto uitgelijnd op de komeet (en alle sterstrepen verwijderen), beide afzonderlijke foto's moet je dan weer in elkaar gaan monteren tot 1 nieuwe foto.

Heb dat eveneens geprobeerd, maar kreeg de komeet niet voldoende geisoleerd om een fatsoenlijk composiet te maken. Dit is er echter nog van terecht gekomen:

Groeten,

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Bedankt voor de info jongens hier kan ik wat mee

Lukt dat stacken met Registax?

M15
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik gebruik zelf altijd ImagesPlus voor calibratie en stacking.

Registax 3 was helemaal niks voor DSLR beelden. In hoeverre versie 4 hier verdere verbeteringen heeft gebracht weet ik helaas niet.

/Raimond
          i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
            Registax 3 was helemaal niks voor DSLR beelden. In hoeverre versie 4 hier verdere verbeteringen heeft gebracht weet ik helaas niet.

/Raimond
            Bij mijn was dat net zo
            Maar met Registax 4 gaat het uitstekend bij mijn
            Zie ; http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4018
            Kwaliteit van de shots een stuk minder dan die van jouw Ralon , maar oefening baart kunst

Maar je kan zien op de foto's dat ik het eerst uitgelijnd had met stacken
            op de sterren en daarna op de komeet

En dan is het net wat je zegt Ralon, je moet dan die 2 gestackte
            foto's gaan combineren voor zover ik weet

Grtz Frank
            EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
            Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Werken...
            X