Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ervaringen met skywatcher 100 ED

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ervaringen met skywatcher 100 ED

beste mensen,

Wie heeft er ervaring met de skywatcher 100 ED refractor,
    Mijn belangstelling gaat voornaamelijk uit naar astrofotografie. Niet visueel. Wie kan mij wat vertellen over kleurfouten, focuseerinrichting, collimatie etc...

Weet iemand trouwens een site waar astropics opstaan, welke gemaakt zijn met de 100ED ? Kan er maar weinig over vinden.

Alvast bedankt voor jullie commentaar.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

RE: ervaringen met skywatcher 100 ED

Arend,

Probeer deze Yahoo group eens, er staan foto's zat op.

http://tech.groups.yahoo.com/group/Orion_ED/

Marco Tuk
    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Re: RE: ervaringen met skywatcher 100 ED

Origineel geplaatst door Dutchastro
      Arend,

Probeer deze Yahoo group eens, er staan foto's zat op.

http://tech.groups.yahoo.com/group/Orion_ED/

Marco Tuk
      Bedankt voor de tip. ik ga eens even kijken.

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend,

Ga je een reducer gebruiken ?

F9 is nou niet bepaald snel.....

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
          Arend,

Ga je een reducer gebruiken ?

F9 is nou niet bepaald snel.....

/Raimond.
          Nou ik zou dus graag willen weten of deze kijker dat trekt.
          Hij is wellicht gecorriseerd op F9
          Wat denk jij ?

gr Arend

Commentaar

Deze kijker is zeker op F9 gecorrigeerd, het is volgens mij makkelijker om een F9 "APO" te maken dan een F5. (zeker met een doublet objectief)
            Op F9 zal je zeker geen last hebben van kleurfouten, ik heb opnames en discussies gezien in de yahoo group betreffende Focal Reducers en 100ED deze worden regelmatig met succes toegepast.
            Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Deze kijker is zeker op F9 gecorrigeerd, het is volgens mij makkelijker om een F9 "APO" te maken dan een F5. (zeker met een doublet objectief)
              Uiteraard is het een stuk eenvoudiger om een goede kleurcorrectie te bereiken bij F9 dan bij F5.

Echter deze refractor is met een reden f9, terwijl de kleine broer genoegen neemt met f7.5.

Heb even gezocht, maar niet echt foto's kunnen vinden die met een Orion 100ED + reducer gemaakt zijn.

/Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Uiteraard is het een stuk eenvoudiger om een goede kleurcorrectie te bereiken bij F9 dan bij F5.

Echter deze refractor is met een reden f9, terwijl de kleine broer genoegen neemt met f7.5.

Heb even gezocht, maar niet echt foto's kunnen vinden die met een Orion 100ED + reducer gemaakt zijn.

/Raimond.
                Ja ik heb ook gezocht maar kan er weinig over vinden.
                Hmmmmm dan toch maar een echte apo
                Dat wordt sparen. wat denk jij van de nieuwe 90 mm megrez ?

gr Arend

Commentaar

Arend,

Moet het per definitie een 90mm zijn ??

Ik vind de 90mm nogal onbeschoft duur in vergelijking met zijn broertje van 80mm. Ik vind de 10mm extra opening het prijsverschil (800 euro !!)simpelweg niet waard.

Ik ga even reclame maken:

Heb je de TMB Triplet apo als eens in overweging genomen ??
                  http://www.teleskop-service.de/Willi...m.htm#MegTMB80
                  Het is weliswaar 80mm ipv 90mm maar ik heb er incl. korting 1165,- euro voor betaald en dat vond ik niet te veel voor een TMB met Lomo lenzen.

Ik ga er overigens wel nog een reducer bij nemen omdat ik niet tevreden ben over het flat-field. De optische kwaliteit (incl. test-rapport) is gewoon subliem !

Ik neem aan dat je de refractor voornamelijk fotografisch wil gaan gebruiken ? - De TMB is standaard F6, en met de TV reducer zelfs F4.8 !

Mocht je toch voor een 90mm willen gaan, dan zou ik nog even wachten, er is namelijk nog vrijwel geen concurrentie in dit segment. Denk dat zodra er meerdere "merken" (komt allemaal uit dezelfde fabriek rollen) met een 90mm Doublet APO op de markt komen de prijs wel aanzienlijk zal gaan zakken......

/Raimond.
                  i love astronomie

Commentaar

Hoi,

ja, die heb ik ookgezien. Het probleem met die lage brandpunten is tweeledig. 1, je hebt een lage sampling. Met 480 mm en een pixel groote van 6,45 (mijn camera) zit ik op ca: 2,75 boogseconden per pixel.
                    Ik werk liever onder de nederlandse seeing van gemiddeld 2 a 3 boogseconden (verspreid over twee pixels) dus zeg 1,5 boogseconden per pixel) kortweg je hebt wel een groot beeldveld maar je levert altijd in op resolutie en je problemen met je fieldcurve.

Maar het blijft een mooiie kijker dat is waar.
                    heb je er al veel foto's mee gemaakt ?

gr Arend

Commentaar

En wat denk je van de Alter M606 van intes.
                      Hmmmm ook leuk

Commentaar

Een Alter M606 is natuurlijk niet verkeerd; echter:

Zentrale Obstruktion: ca. 50%
                        Wat vind je van een MakNewt ?

Bijvoorbeeld de Intes MN66 ?

heb je er al veel foto's mee gemaakt ?
                        Nee helaas, het weer heeft niet echt meegewerkt hier in Limbabwe.
                        Hoop dat het binnenkort (na de volgende volle maan) weer opklaart.

/Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Een Alter M606 is natuurlijk niet verkeerd; echter:

Zentrale Obstruktion: ca. 50%
                          Wat vind je van een MakNewt ?

Bijvoorbeeld de Intes MN66 ?

[quote:377j7j1y]heb je er al veel foto's mee gemaakt ?
                          Nee helaas, het weer heeft niet echt meegewerkt hier in Limbabwe.
                          Hoop dat het binnenkort (na de volgende volle maan) weer opklaart.

/Raimond.[/quote:377j7j1y]

Ja ook een mooie kijker. Zal die centrale opstructie voor fotografie veel uitmaken ?

het voordeel is wel dat je camera aan de achterkant zit.

gr Arend

Commentaar

Werken...
                          X