Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Scherpstellen met een digitale speigelreflex

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Scherpstellen met een digitale speigelreflex

Hallo,

Ik lees dat het nogal lastig is om scherp te stellen met een digitale spiegelreflex camera.

Ik gebruik zelf een oclair dat 'parfocal' is om scherp stellen tijdens het webcamen.
    Als ik een scherpbeeld heb door dit oculair dan staat mijn toucam ook scherp. Werkt dit ook met een spiegelreflexcamera?

M15
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Ik gebruik een EOS 350D die ik met mijn laptop bedien.
    Het schepstellen doe ik op een ster met een hartman masker.
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.p...hlight=hartman
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ik maak zelf gebruik van DSLRFocus.
      http://www.dslrfocus.com/

Vond het gebruik van een Hartman-masker bij lange na niet precies genoeg.

Met DSLRFocus kun je gewoon aflezen hoe goed je focus is, en als je toch al een laptop mee naar buiten moet slepen, dan kun je ook gebruik maken van deze software.

/Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
        Ik maak zelf gebruik van DSLRFocus.
        http://www.dslrfocus.com/

Vond het gebruik van een Hartman-masker bij lange na niet precies genoeg.

Met DSLRFocus kun je gewoon aflezen hoe goed je focus is, en als je toch al een laptop mee naar buiten moet slepen, dan kun je ook gebruik maken van deze software.

/Raimond.
        En als je geen laptop mee naar buiten wil/kan slepen??
        Is een hartman masker dan toch voldoende?

Dat werkt toch op het principe dat 3 beeldjes 1 moeten worden?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Er zijn heel veel modellen maskers. Rondjes, vierkantjes, driehoekjes etc.
          Ik vind driehoekjes beter dan rondjes omdat die diffractiespikes veroorzaken. Ik gebruik twee gelijkzijdige diehoekjes. Als de focus is bereikt moeten de diffractiespikes precies overlappen. Dit is volgens mij even nauwkeurig als de FMHW methode.
          Ik heb geen ervaring met het gebruik van een Hartman mask zonder laptop.
          Full WMN-member.
          GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Oke maar ik wil in princiepe de laptop thuis laten, dus geen software om schrep te stellen, masker heb ik geen ervaring mee.
            Maar even voor de duidelijkheid, werkt het als je met een parfocal oculair werkt?

M15

Commentaar

Als ik een scherpbeeld heb door dit oculair dan staat mijn toucam ook scherp
              Oke maar ik wil in princiepe de laptop thuis laten
              Zal maar niet vragen waar je de ToUCam op aangesloten had dan ?

Wanneer je de DSLR wil gaan gebruiken voor deepskyfotografie dan kom je niet om autoguiding - en dus een laptop - heen. (uitgezonderd ST-4 en aanverwante autoguiders).

Heb diverse keren een hartman masker geprobeerd bij het scherpstellen van planeten, maar dat was bij lange na niet precies genoeg.

Een parfocal oculair zou moeten kunnen werken ongeacht of je het nu voor een webcam of DSLR gebruikt. Houd er wel rekening mee dat wanneer je filters gaat gebruiken voor je DSLR (Skyglow, UHC e.d.) dat je focus wederom anders is.

/Raimond
              i love astronomie

Commentaar

Als ik een scherpbeeld heb door dit oculair dan staat mijn toucam ook scherp
                [quote:2758blzs]Oke maar ik wil in princiepe de laptop thuis laten
                Zal maar niet vragen waar je de ToUCam op aangesloten had dan ?

Wanneer je de DSLR wil gaan gebruiken voor deepskyfotografie dan kom je niet om autoguiding - en dus een laptop - heen. (uitgezonderd ST-4 en aanverwante autoguiders).

Heb diverse keren een hartman masker geprobeerd bij het scherpstellen van planeten, maar dat was bij lange na niet precies genoeg.

Een parfocal oculair zou moeten kunnen werken ongeacht of je het nu voor een webcam of DSLR gebruikt. Houd er wel rekening mee dat wanneer je filters gaat gebruiken voor je DSLR (Skyglow, UHC e.d.) dat je focus wederom anders is.

/Raimond[/quote:2758blzs]

Je kan ook handmatig guiden toch?
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

krijg je een DSLR wel parfocal met een oculair? De CCD van zo'n camera ligt een behoorlijk stuk naar achteren vergeleken met bijvoorbeeld een DSI of webcam.
                  Full WMN-member.

Commentaar

Tuurlijk kan dat.

Probeer het maar eens een uurtje vol te houden hartje winter bij een temperatuurtje van zo'n -6 graden.
                    Stil achter een "high-power" kruisdraad-oculair staand om met een telescoop-controllertje minimale correcties uit te voeren voordat de DSLR de beweging van de ster oppikt.

/Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul Gerlach
                      knip:
                      Ik gebruik twee gelijkzijdige diehoekjes. Als de focus is bereikt moeten de diffractiespikes precies overlappen. knip.
                      Da's nu jammer was zo in mijn "nopjes" met de link naar dat hartmanmasker, deze had 2 rondjes en 1 driehoek.

Ik ben gisteren druk met de schaar en dik karton in de weer geweest.

(karton kan vochtig worden dus daar moet ik nog wat op verzinnen.)
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Tuurlijk kan dat.

Probeer het maar eens een uurtje vol te houden hartje winter bij een temperatuurtje van zo'n -6 graden.
                        Stil achter een "high-power" kruisdraad-oculair staand om met een telescoop-controllertje minimale correcties uit te voeren voordat de DSLR de beweging van de ster oppikt.

/Raimond.
                        Zit wat in
                        Maar om te beginnen een paar minuutjes is nog wel te doen toch?

Commentaar

Maar dan heb je maar 1 frame he. Houd dat eens 50 frames lang vol.....

RESPECT! voor de mensen die nog handmatig guiden!

Commentaar

/Raimond[/quote]

Zijn er met belichtingstijden van 30 secinden geen leuke resultaten te bereiken dan, ? (meerdere opnames stacken)
                            Wat ik voor ogen heb is met mijn megrez het veld in en een DSLR en dan een beetje fotos maken. Dus niet teveel rommel en toch leuk bezig zijn.

M15

Commentaar

30 seconden belichten met een DSLR is te kort.
                              Daarmee kun je alleen de meest heldere objecten vastleggen zoals bijv. M42. (en misschien wat open/bolvormige clusters). M31 kun je weer vergeten met subs van 30 seconden.

Bovendien zul je zodra je de eerste resultaten ziet vanzelf langer willen gaan belichten want "er moet toch meer uit te halen zijn"

/Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X