Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Blauwe reflectie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Blauwe reflectie?

Ik heb sinds kort een EOS 350D waarmee ik wat aan deepsky fotografie wil gaan doen.
    Onlangs maakte ik met mijn F/4 Schmidt-Newton een testopname van de omgeving van de ster Altair.
    Wat mij opvalt is de blauwe nevelachtige structuur (hier aangegeven binnen de rode cirkel). Op de uitsnede in zwartwit is het iets duidelijker te zien.
    Als ik de camera roteer, draait het niet mee. Dat doet mij vermoeden dat het niet in de camera ontstaat. Het is alleen te zien als er heldere sterren in de buurt zijn. Bij de Pleiaden zag ik meerdere, identiek gevormde structuren.

Weet iemand wat dit is? Is dit inderdaad een reflectie en zo ja, wordt die gevormd in de telescoopbuis of in de Moonlite focuser (deze blijkt namelijk van binnen niet echt mat te zijn maar zwart geanodiseerd aluminium met kleine groeven)?

Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Dat het object niet meedraait als je de camera verdaait , doet toch vermoeden dat er in de kijker interne reflecties zijn .
    In eerste instantie zou ik toch de focuser checken .

Commentaar

De Gerlach nevel ;-)
      Carpe Diem

Commentaar

Bedankt voor de respons.
        Ik zal eerste eens de binnenkant van de focuser met zelfklevend vilt bekleden.
        Om iedere keer met de 'Gerlach nevel' te worden geconfronteerd bij heldere sterren lijkt me niet wenselijk
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Reflecties in de kijker kunnen overdag relatief makkelijk gezocht worden .
          Richt de kijker op een witte muur of wittle wolken en gebruik een oculair met lage vergroting .
          Als je nu vanop een kleine afstand de exit pupil bekijkt kan je zien of er interne reflecties zijn .
          Als die er niet zijn , dan zal je alleen een witte schijf zien (de exit pupil) omgeven door donkerte .
          Interne reflecties zullen zich laten zien als ring of vlekken rond die exit pupil .
          Moet je maar es proberen .
          Bij wijze van didactisch materiaal is hieronder een fotootje te zien van een mak .
          De reflecterende ovale vorm wordt in die geval veroorzaakt door een vixen/orion diagonaal .

Commentaar

Volgende foto gemaakt met een C8 is gelijkaardig aan de jouwe:

Dit is bij de heldere ster Mirach(in een poging om ngc404 te fotograferen waarschijnlijk). Het schijnt aan het optisch systeem te liggen (een schmidt-cassegrain) en dat dit bij newtons bv. niet voorkomt.
            Het fijne weet ik er wel niet van
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

Als ik in de opening van de focuseerbuis kijk zie ik reflecties die door de binnenzijde van deze buis worden veroorzaakt. Het schijnt (heb ik zojuist gelezen) een probleem te zijn dat vaker voor komt bij focusers van Moonlite en wordt opgelost door het te bekleden met vilt of met een matte zwarte verf te behandelen.
              Of dit het probleem van de blauwe reflectie ook echt zal verhelpen zal binnenkort wel blijken.
              Het kan ook een z.g.n. 'Ghost Image' zijn wat kenmerkend zou zijn voor telescopen van het Schmidt type en wordt veroorzaakt door de corrector plaat.
              Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
              X