Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mozaik maken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mozaik maken

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en tevens ook enigszins nieuw met astronomie / astrofotografie. Afgelopen jaar heb ik voor kerst een eenvoudige telescoop gekregen ... een luxon (76-700) van de kijkshop ... (hoor ik daar een lachsalvo?) ... waar ik toch inmiddels veel plezier aan heb beleeft, voornamelijk het bekijken van de maan is erg mooi vind ik (kan het uren doen), het verlangen naar iets beters is inmiddels trouwens ook aanwezig.

Nu echter heb ik een paar weken geleden een webcam gekocht bij de personeelswinkel van mijn baas (philips SPC 900NC) en daar een adapter voor besteld. Inmiddels heb ik daar wat filmpjes mee geschoten van de maan en deze met registax bewerkt, dit ging opzich redelijk goed, alleen het focussen gaat eigenlijk voor geen meter.

Ik heb via marktplaats een eenvoudig motortje op de kop getikt voor 30 euro waarmee ik nu een stuk beter mee kan focussen, dus ik verwacht bij de eerst beste kans dat ik de maan zie dat ik deze een stuk scherper in beeld zal krijgen. Echter zag ik hier op het forum dat mensen door middel van foto's een moziek maakten en daar geweldig mooie resultaten mee berijken. Nu is mijn vraag (ik heb wat gezocht maar geen antwoord kunnen vinden), hoe kun je zo'n mozaik maken en welke software kan ik daar het beste voor gebruiken? Worden foto's handmatig 'ge-aligned' of gebeurd dat door 'intelligente' software?

Ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.

Christian

Autostitch.

Commentaar

Ik zal Autostitch eens uitproberen, bedankt voor de tip ieder geval.

Hier mijn eerste foto, deze is genomen door handmatig te focussen (het scherpstellen ging echt voor geen meter). Zodra de maan zich weer laat zien zal ik een nieuwe poging doen maar dan met een focusmotortje op de telescoop Met het huidige resultaat was ik nog niet echt tevreden mee namelijk. (zeker na het zien van de mooie foto's hier)

Commentaar

Re: Mozaik maken

Origineel geplaatst door Christian
        Hoi allemaal,

Ik heb via marktplaats een eenvoudig motortje op de kop getikt voor 30 euro waarmee ik nu een stuk beter mee kan focussen, dus ik verwacht bij de eerst beste kans dat ik de maan zie dat ik deze een stuk scherper in beeld zal krijgen. Echter zag ik hier op het forum dat mensen door middel van foto's een moziek maakten en daar geweldig mooie resultaten mee berijken. Nu is mijn vraag (ik heb wat gezocht maar geen antwoord kunnen vinden), hoe kun je zo'n mozaik maken en welke software kan ik daar het beste voor gebruiken? Worden foto's handmatig 'ge-aligned' of gebeurd dat door 'intelligente' software?

Ik hoop dat iemand een antwoord voor mij heeft.

Christian
        Hoi Christian,

Ik heb inmiddels wel wat ervaring met het maken van Mozaiken. Er zijn meerder wegen naar Rome, ik beschrijf hier de mijne.
        Ik maak mijn moza´ken in Painshop pro of Photoshop. Als je wilt kan ik je dat wel een keer in detail uitleggen, maar ik weet niet of je deze programmes hebt (anders heeft het ook niet zoveel zin).
        Het idee is dat je op een vaste achtergrond een onderdeel van je moza´k vasthecht. Daarna voeg je iedere keer een nieuw onderdeel als aparte laag toe en positioneer je hem exact boven de achtergrond. Met speciale tools kun je de randen netjes afknippen, de helderheid van de verschillende opnames op elkaar afstemmen en heb je heel veel invloed op de kwaliteit van je uiteindelijke opname.

Ik ben op het moment bezig met een moza´k van 200+ opnames, die ik allemaal op deze manier aan elkaar hecht. De resultaten zijn heel goed. Ik heb verschillende moza´ken gepost, die zijn allemaal op deze manier gemaakt.

Als je even laat weten of je dit een leuke methode lijkt en je de programma's hebt, kan ik wel wat gedetailleerdere info geven.

Succes!

Arnaud

Commentaar

Scherpstellen

Voor het maken van maanfoto's nog even wat tips: Heb je voor je webcam al een UV/IR filter geplaatst, bijvoorbeeld van Baader (ca E40), anders worden de beelden icm een refractor nooit scherp. Echt, zo'n filter is een must bij een lenzenkijker. Een contrastbooster er bovenop is nog beter.
          Dan: probeer met een hartman masker eerst scherp te stellen op een ster. Houd deze scherpstelling vast voor de maan. Probeer ook eens het hartman masker op de maan zelf uit. Leuk om te zien! Over hartman maskers is van alles te vinden op het internet. Zoek maar met Google.
          Ik vind drie driehoeken het beste werken.

I.t.t. planeten moet je een beperkt aantal beeldjes stacken bij de maan, 50 beelden stapelen is genoeg. De rest gooi je weg. Dit alles kan met Registax.

Succes en hou ons op de hoogte.

Bert Bogchelman
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
          X