Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beginners camera?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beginners camera?

Ik zie allemaal leuke foto's van de maan e.d. en zou zelf ook wat willen proberen. Alleen maar om te kijken of het wat is, astrofotografie.
    Ik heb een Messier N-130 van Bresser, met de oculairen 25mm, 15mm en 10mm (en een barlowlwns 2x).
    Wat zou de goedkoopste (/beste) oplossing zijn om te fotograferen. Ik zag dat de lenzen zelf geen schroefdraad hedden, dus heb ik waarschijnlijk een hulpstuk o.i.d. nodig?!

Beginners camera

Hoi Dubbelster

Heb je een gewone digitale camera? zoja dan zou je vanavond al aan de bak kunnen, voor dat ik begon met webcam fotografie deed ik het volgende; ik zette de kijker neer richtte hem op de maan met barlow en 12.5mm oculair hield de camera er voor keek door het scherm aan de achter kant van de camera om het beeld op te lijnen en maakte de foto.
    Scherpstellen deed ik gewoon op het oog.
    Uiteraard is het veel spelen voor dat je de ideale combinatie zal vinden.
    Succes.

PS de telescoop was een 200mm dobson F5 en de camera was een Olympus camedia 830 1.3megapixel.

Commentaar

Ik heb met mijn 3.2 MP camera op mijn 4.5" reflector ook al vele foto's gemaakt, hier een paar die ik uit de losse hand heb geschoten:

Commentaar

Hoi Freek

Knappe foto's, hier nog een paar van mij

Commentaar

Ik heb mijn Philips Vesta Pro Webcam te koop staan....

Daar kan je ook wel wat aan, zie http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3755
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Nog even @ dubbelster;

Mocht je ooit over gaan op webcam fotografie is de "sky de limit" ik werk met een gewone webcam Philips ToUcam pro 840 ongemodificeert en een laptop de volgende foto's zijn gemaakt met een 9cm F10 refractor.
            De maan foto's en de foto van Saturnus zijn gemaakt met behulp van een barlow en de foto van Jupiter in het primair brandpunt.
            Bij webcam fotografie gebruik je dus geen oculairs, je heb dan wel en volgmotor nodig omdat je filmpjes maakt die je daarna met Registack opsplitst tot foto's en ze verder bewerkt, mijn volgende stap zal een Atik-1c camera worden zodat ik me ook op het "gladde ijs" van de deepsky fotografie kan gaan begeven.

Commentaar

Ik heb geen volgmotor, maar erger nog geen laptop dus met een webcam is niet een snelle optie. Het staat nu wel op mijn verlanglijst.
              Zolang ik deze nog niet op de kop heb getikt, zal het in eerste instantie proberen met een digitale camera. Zodra ik geleerd heb om zulke mooie foto's als jullie te maken, zal ik ze laten zien.
              Zijn er nog adviezen voor bepaalde bewerkingsprogramma's of is een standaard fotobewerkingsprogramma voldoende voor dit soort foto's?

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                Zijn er nog adviezen voor bepaalde bewerkingsprogramma's of is een standaard fotobewerkingsprogramma voldoende voor dit soort foto's?
                Picasa 2 (van Google) en Photofiltre (Frans programma, wel in het Nederlands), daar heb ik veel foto's meer bewerkt.

Nog een tip: oefen met het stilhouden van de camera, want als je een tijdje hebt geoefend dan trillen je handen bijna niet meer als je een foto maakt.

Commentaar

Wat moet je doen voor de sluitertijd bij een standaard digitale camera. Hij zal natuurlijk gaan flitsen (wat geen nut heeft). Ik neem aan dat je de flits moet uitzetten en dat hij zelf dan de sluitertijd zal bepalen.

Commentaar

@dubbelster

Ik gebruik voor fotoverwerking Paint shop Pro 7 en toen ik nog zo foto's maakte plakte ik de flitser af met een stukje tape omdat als je de flitser uit zet de belichtingstijd zo lang word dat je bewogen beelden krijgt..... teminste mijn ervaring misschien doet Freek het op een andere manier.

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
                      Wat moet je doen voor de sluitertijd bij een standaard digitale camera. Hij zal natuurlijk gaan flitsen (wat geen nut heeft). Ik neem aan dat je de flits moet uitzetten en dat hij zelf dan de sluitertijd zal bepalen.
                      Gek genoeg heb ik de bovenstaande foto's gewoon met de flitser aan gemaakt.

Commentaar

Je kunt ook een camerabeugel gebruiken zodat je de camera niet hoeft vast te houden, zoals ik doe. Zoiets bijvoorbeeld: zijn dan ook langere sluitertijden mogelijk zonder bewegingonscherpte.

http://tinyurl.com/jpgs7

P.S.:sorry voor de lelijke link in deze posting, ik weet niet hoe ik een aanklikbare link moet maken, kan iemand mij dat misschien even uitleggen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                          P.S.:sorry voor de lelijke link in deze posting, ik weet niet hoe ik een aanklikbare link moet maken, kan iemand mij dat misschien even uitleggen ?
                          [ url=naamvandelink ]*Klik*[/url ] maar dan alles aan elkaar, zonder de spaties die ik er tussen heb gezet.

Is een DSLR niks voor je? Die heb je tegenwoordig voor een scheet en 3 knikkers..niet alleen goed voor astrofotografie, maar ook super voor al je andere foto's.

Commentaar

Uhh

DSLR? Sorry wat is dat.

Commentaar

Een Digitale Spiegel Reflex. canon 350d bv

Commentaar

Werken...
                              X