Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M31 en H en X: Hoe lichtvervuiling wegshoppen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M31 en H en X: Hoe lichtvervuiling wegshoppen?

Vanavond even wat geexperimenteerd. Dit zijn 2 foto's van 30 seconden op 1600 iso. Ieder gestackt uit 20 opnamen - darks.
    Heel veel lichtvervuiling en een stofje (GRR) op de ccd. Kan ik hier nog wat aan wegfotoshoppen of niet? De foto's zijn niet bewerkt, wel wat verkleind voor het forum.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik weet niet welke belangrijke waarde er verloren gaat die ik misschien niet zie, maar in photoshop kan ik er met wat kleur en licht aanpassingen meer 'donker' uithalen zonder verlies van sterren.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb er dit mee kunnen maken door de levels te stretchen en de curves aan te passen dmv set black, grey en white points.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Bedankt Patrick! Ik heb zelf nog even zitten rotzooien in PS. Scheelt een hoop zo door al wat vignettering en het beeld wat uit te vlakken.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nop kun je de orginele foto eens sturen? Recht uit de camera. Ik zou wel eens wat willen proberen.

Commentaar

Hier staat ie (30MB!) Rechtsklikken anders loopt je browser vol.
            http://www.astroforum.nl/bestanden/m31.tif

Commentaar

Thx!

Commentaar

Nog wat geprutst in PS:

Commentaar

Norbert,

Ik heb de TIFF even in Photoshop geladen om te kijken wat ik er nog van kon maken. (Heb eerst de JPG's geprobeerd, maar die waren volkomen onbruikbaar).

Er viel niet veel meer detail uit de foto te halen omdat er simpelweg te weinig foto's gestacked zijn om er nog iets mee te kunnen doen. Daarnaast lijkt M31 een relatief eenvoudig object om te fotograferen vanwege de helderheid, maar in de praktijk valt dit behoorlijk tegen. Ik heb zelf nog niet echt een fatsoenlijke foto van M31 kunnen maken (maar dat gaat hoop ik binnenkort veranderen).

Je moet langer belichten en zeker minimaal 10 foto's gaan stacken om meer detail te kunnen laten zien.

Groeten,

Raimond.
                  i love astronomie

Commentaar

Als je nou gewoon wat minder vergroot, kun je veel langer belichten. M31 is een groot object en zou nu in principe niet eens in het beeldveld van je foto passen. Kijk maar naar de plek van M32. Een 200mm telelens is ruim voldoende om een mooie plaat van M31 te schieten. Gewoon piggybacken dus.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                    X