Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Misschien een domme vraag maar is 5x2 hetzelfde als 20x30?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Misschien een domme vraag maar is 5x2 hetzelfde als 20x30?

Misschien weet ik het antwoord wel, maar misschien ook niet.
    Als ik 20x30 seconden belicht, heb ik dan evenveel beeldinformatie bij elkaar
    als bij 5x2 minuten?
    Je zou zeggen dat 5x2 minuten meer fotonen oplevert in de emmer dan 20x30 seconden. Maar ook meer ruis, en strooilicht.
    Zou iemand me dat eens willen uitleggen? Of mijn denkrichting juist is? Dank.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

met 5x2 min zal je opname dieper zijn. maar ook zeker meer ruis. voordeel van de 20x30 sec is dat de signaal ruis verhouding veel groter is. maar weer niet zo diep.

je moet ze allebij maken inc de darks !!

Commentaar

Dan zal ik jouw topic ook nog maar gebruiken nop :P, wat is het nut als je 30x dezelfde opname maakt. Kan je dan alle 30 gaan bewerken dat ze samen een mooi beeld geven? Hoe zit dat nou, waarom 30 (of willekeurig getal natuurlijk) en wat doe je ermee?

Commentaar

Wat je in ieder geval duidelijk ziet is het verschil in seeing! De ene opname is scherper dan de andere. Maar hoe dat nou precies in zijn werk gaat met het 'optellen' van beelden, blijft lastig in mijn oren te knopen.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
          Dan zal ik jouw topic ook nog maar gebruiken nop :P, wat is het nut als je 30x dezelfde opname maakt. Kan je dan alle 30 gaan bewerken dat ze samen een mooi beeld geven? Hoe zit dat nou, waarom 30 (of willekeurig getal natuurlijk) en wat doe je ermee?
          Als je het gemiddelde neemt van meerdere opnames, verbeter je de signaal-ruisverhouding.

Heel simpel. Ruis is willekeurig. Varieert laten we zeggen pakweg tussen 0 en 10% signaal. Signaal is op alle fotos hetzelfde. Neem je nu het gemiddelde van een aantal fotos, dan zal de ruis op het resulterende beeld dus dichter naar 5% (het gemiddelde tussen 0 en 10%) gaan, terwijl het signaal onveranderd blijft, omdat het op alle fotos hetzelfde is.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Optellen heeft een soortgelijk effect: aangezien de ruis gemiddeld maar de helft van z'n maximum heeft, zal het signaal steeds met een factor twee toenemen als je twee beelden opteld, en de ruis met een factor één. Het signaal wordt duidelijker, de ruis ook, maar het verschil tussen die twee groeit wel.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

stacken

hallo,

Ik weet niet of je wel eens met registax hebt gewerkt maar daaraan kun je heel goed zien dat de ruis afneemt naarmate je meerdere frames op elkaar stackt.

Dat het in de praktijk ook werkt met deepsky kun je zien aan mijn attachment. Het is een foto van de halternevel. Deze opnamen is gemaakt met enkele honderden opname van maar 9 seconden.
              De individuele opname vertonen heel veel ruis.

gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Wauw! Interessante informatie en daar kan ik echt wat mee. Dus de theorie dat veel korte opnames op zeg 1200 iso (is een enorme bak ruis) minus een darkframe een mooie plaat op kan leveren klopt. Dus: dat zou inhouden dat je niet zulke hoge eisen aan je montering hoeft te stellen omdat je door kort belichten minder volgfout hebt en je losse frames kunt weggooien die volgfouten bevatten? Schitterende foto overigens Arend!

Commentaar

Wat ik me ook wel eens afvraag is waarom je constant 100 verschillende opnamen moet maken. Kan je er niet gewoon een paar maken en die kopieren totdat je er 100 ofzo hebt? (dit is maar wat los gezwets hoor )

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                    Wat ik me ook wel eens afvraag is waarom je constant 100 verschillende opnamen moet maken. Kan je er niet gewoon een paar maken en die kopieren totdat je er 100 ofzo hebt? (dit is maar wat los gezwets hoor )
                    Nee helaas dat zou mooi zijn. Waarom dat niet werkt ?
                    je zou dan de ruis die per frame varieerd niet meer hebben. Je stapeld als het ware steeds de zelfde ruis op de zelfde plekken op. Je gkrijgt dan nooit een gemiddelde.

gr Arend
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

WAT is die ruis precies? Hete pixels kan ik verklaren. Maar wat maakt de ruis en wat maakt het signaal?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Wauw! Interessante informatie en daar kan ik echt wat mee. Dus de theorie dat veel korte opnames op zeg 1200 iso (is een enorme bak ruis) minus een darkframe een mooie plaat op kan leveren klopt. Dus: dat zou inhouden dat je niet zulke hoge eisen aan je montering hoeft te stellen omdat je door kort belichten minder volgfout hebt en je losse frames kunt weggooien die volgfouten bevatten? Schitterende foto overigens Arend!
                        In principe wel maar in de praktijk blijkt vaak dat je ook vaak lange belichtings tijden nodig hebt wil je diepgang in je foto's krijgen.
                        Bij Nevels bijv heb je vaak langere belichtingstijden nodig.

Zeker als je in H-alpha gaat imagen.
                        Het is niet voor niets dat alle grote jongens lange belichtingstijden maken.

Wil je alles weten over astrofotografie dan raad ik je het boek aan van
                        Ron Wadonski. Dit is zo'n beetje de bijbel als het gaat over astrofotorafie.

gr Arend

Commentaar

Reuze bedankt voor de info mensen! Ik ga deze discussie even in mijn bookmarks zetten.

Commentaar

Hallo,
                            trouwens over korte belichtingstijden gesproken.
                            Hier, gisteren gemaakt met ca 150 opnamen van 13 seconden

gr Arend

Commentaar

Wow met 9 sec, ga ik M27 ook eens proberen. Maar voor de rest bewerk je die individuele beeldjes niet? Gewoon puur om ruis er uit te halen. Wat ik wel lees van bijv de orion nevel is dat ze 1 opname van 30sec maken (zodat de lichte details niet overbelicht raken. En dan een foto van 5 min om de licht zwakke details vast te leggen. En die 2 combineren ze dan..

* Wat voor telescoop heb je voor die foto's gebruikt?

Commentaar

Werken...
                              X