Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Webcam scherpstellen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Webcam scherpstellen

Hallo astro vrienden ik heb de nieuwe cam gekocht van philips spc900nc
    adapter er op filter er in op mijn C8 en hoppetee filmen maar.
    Dat valt nog wel even tegen ik krijg hem op de maan niet echt scherp
    wat moet ik doen of liever wat doe ik verkeerd kan mij iemand helpen.
    ik gebruik Iris voor capture en rigistax voor stacken.
    Alles komt goed

hoi ruud,

Krijg je andere objecten wel scherp, bijvoorbeeld een gebouw of iets op een paar honderd meter afstand?

Heb je de lens van de webcam ook verwijderd?

Als je de lens al verwijderd hebt kan je de adapter verlengen middels een kokertje van een filmrolletje.

Normaal gesproken zou je de "omgebouwde" webcam scherp moeten stellen met je focuser.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hallo B@rry
      Als ik hem op een gebouw zet krijg ik hem bijna goed niet zo scherp als door het oculair ikdoe alles zo als je op het web kan lezen de lens is er af daarna de adapter erop gezet en scherpstellen met de focuseer inrichting
      ik ga eens proberen of dat helpt het verlengen van die adapter alvast bedankt voor je hulp meschien kan je mij ook nog vertellen hoe ik de software instel want dat schijnt ook veel uit te maken gr Ruud
      Alles komt goed

Commentaar

zo scherp als je zelf het zou zien door het oculair lukt niet. de kracht van het webcammen zit in het stacken.
        Ik zie dat je een C8 gebruikt, deze hebben mirrorflop, je moet de goede kant op scherpstellen, (met de speigel naar boven als ik me niet vergis) de andere kant op wil hij wel is verder zakken. door het gewicht van de spiegel.

Probeer K3ccdtools eens als opname software, daar zit bv een lichtmeter op, en kan je je beeld een keer vergroten om nog wat beter scherp te stellen.

k3ccdtools 1 is gratis.

Commentaar

allereerst bedankt voor jullie hulp de adapter verlengen heb ik gisteren
          gedaan na het stacken met registax zijn beide resultaten het zelfde.
          Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje beter onder de knie krijg.
          Nightsky slaat toch de spijker op de kop de webcam kan niet tippen aan een oculair tenminste als je live kijkt.
          Was wel even een teleurstelling ik had toch andere verwachtingen als je ziet wat voor foto's ik maak met mijn SONY van de maan en de webcam dan gooi je die van de webcam weg maar mischien valt daar ook nog wat te leren. en nightsky mirrorflop ik ben zelf technicus en zoek naar wegen om dit te verhelpen toen ik mijn kijker kocht vorig jaar was het al vrij koud toen had ik er bijna geen last van maar nu met die warme zomer hopeloos eerst denk ik nu aan het vet dat dunner word door de warmte mischien weet daar iemand ook nog een oplossing voor ik dacht dat jij ook een C8 had of wilde kopen? maar goed even terug ik denk planeten webcam de maan digitale camera.
          want inderdaad bij saturnus of zo zal het stacken een belangrijke rol spelen.
          Als er nog meer te zeggen valt over gebruik van de webcam graag scheelt dagen en soms weken zoeken zonder hulp van jongens met ervaring hiermee groet Ruud.
          Alles komt goed

Commentaar

De oplossing voor mirrorflop is een focusser. Dan gebruik je de hoofdspiegel niet meer, maar beweeg je het oculair/camera.

Voor top resultaten is goed volgen ook belangrijk, hoe minder het beeld verschuift hoe scherper het wordt. ook is seeing, colimatie allemaal van belang om goede beelden te krijgen.

lekker blijven oefenen en laat de resulten zien !

Commentaar

Maar dan zou ik die spiegel wel vast moeten zetten ?
              Alles komt goed

Commentaar

Gewoon met de focusseerknop wiebelen tot-ie recht staat en dan niet meer aankomen.

,xtG
                .tsooJ
                Ich bin ein Kollaser.
                http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Oke mannen ik ga aan de slag bedankt
                  Alles komt goed

Commentaar

Werken...
                  X