Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Neximage en lange belichtingstijden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Neximage en lange belichtingstijden

Beste allemaal,
    Sinds kort (half augstus en toen sloeg het weer om) in het bezit van een Meade LXD 20cm f4 en een HEQ5 pro goto montering. Ik heb nu ook mijn eerste schreden gezet op het gebied van CCD fotografie (ja, ik ben nog uit de tijd van 45 min. belichten op TP2415!!) Begin dit jaar een Neximage CCD camera in Amerika gekocht (scheelt 50 euri) deze is echter speciaal voor planeten, maan en zon. De bijgeleverde software is AMcap voor de camera en uiteraard Registax. Met AMcap kan ik echter maar maximaal 1 seconde per frame belichten. Met mijn oude kijkertje werkte dan prima en met de nieuwe kijker moet ik het nog uitproberen, tja het weer hé.
    Kan ik met andere software (en zo ja, welke) langere belichtingstijden realiseren of is de camera/chip daar niet goed genoeg voor of blaas ik de boel dan op.
    Deepsky is ook wel een uitdaging voor me. Ik lees van alles over ombouwen van webcams ed. maar zo technische ben ik ook weer niet.
    Bedankt voor de adviezen
    Joris
    Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Echt niemand met een tip??
    Joris

Commentaar

Zat er geen software bij de camera? Bij mijn lpi zat dat er wel bij en ik kan nu maximaal 16 seconde belichten. Mischien is het ergens te downloaden?

Langer dan 30 seconde lijkt me trouwens niet echt geschikt voor je camera. De hoeveelheid ruis wordt dan te groot (of je moet deze goed gaan koelen)

(hoe bevalt je de montering trouwens? Ik zit er zelf aan te denken de eq6 pro aan te schaffen met een 200mm newt)

Commentaar

Er zit inderdaad software bij dat is Amcap, hiermeer kan ik via de instellingen niet langer dan 1 seconde belichten, dus ik dacht wellicht is er andere software beschikbaar waar ik iets langere belichtingstijden mee kan realiseren. Zelf dacht ik aan maximaal 10/15 seconde. Ik wil het gewoon uitproberen mocht het me bevallen kan ik altijd nog een aparte CCD camera kopen voor deepsky fotografie. De neximage is overigens prima voor zon, maan en planeten. Zal t.z.t wel iets op het forum zetten.

De opstelling bevalt uitstekend. Ik heb deze gekocht bij Rob (van Robtics) de 6 is mooi maar ontzettend zwaar. Daarom heb ik voor de 5 gekozen, ik kan hem zeer snel opzetten en ik heb er de Meade LXD 75 20cm (Newton) op. Alles staat als een huis. Ik draag een bril en dan tik je nog weleens met je brilleglas tegen het oculair, vroeger stond de boel dan aardig te zwaaien. Nu met een vergroting van 100x merk ik het geeneens.
        De 6 is prachtig maar je moet hem eigenlijk permanent ergens kunnen neer zetten. Wel ga ik t.z.t. het vet veranderen maar dat is geen nieuwtje.
        Joris

Commentaar

Werken...
        X