Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips voor piggybacken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tips voor piggybacken?

Aangestoken door Roel en anderen ben ik van plan het volgende te doen: ik neem alleen de statiefkop mee van een GSO skyview, + RA motortje en poolzoeker.
    Wat zet ik erop? Een EOS 300D met een 20-200 EF -L (F4) telelens.

Iemand nog tips of suggesties? Het lijkt me nl al behoorlijk lastig om zonder telescoop de camera ergens op te richten met dat kleine rotzoekertje van de eos.

Dank jullie wel!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik ga nog proberen of een Harzmann-masker nut kan hebben op een DSLR, want dat scherpstellen is echt vreselijk lastig nu. Als ik precies weet welke horizontale rij pixels gebruikt wordt voor de autofocus kan ik ook 'op gevoel' scherpstellen op een heldere ster, maar dat luistert erg nauw denk ik.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Misschien een domme opmerking: maar voldoet standje oneindig niet?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nou ik stelde altijd scherp op jupiter of de maan. Voor op jupiter scherp te stellen moet je er wel langsafkijken in de zoeker, maar het lukt wel!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Misschien een domme opmerking: maar voldoet standje oneindig niet?
          Jazeker, maar je moet wel weten waar dat zit. bij mijn lenzen gaat oneindig net wat verder, en krijg je van die mooie donuts .

Ik gebruik toch liever een laptop om even te kijken hoe het focus is en of alles goed in beeld staat.
          Wat je ook kan doen is defractie spikes maken met visdraad daar op scherpstellen en die weer weghalen, of laten zitten wat je mooier vind.

Commentaar

Volgens mij is 'oneindig' op mijn 18/200 lens ook niet precies goed. Ik kreeg in ieder geval geen mooie puntjes/streepjes op mijn opnamen afgelopen weekend, maar een soort zachte bolletjes.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Help, dus overal komt dat focus spook tevoorschijn. Ik ga van het weekend even testen, ben alleen bang dat mijn ccd overstroomt met of regen of lichtvervuiling.

Commentaar

Re: Tips voor piggybacken?

Aangestoken door Roel en anderen ben ik van plan het volgende te doen: ik neem alleen de statiefkop mee van een GSO skyview, + RA motortje en poolzoeker.
                Wat zet ik erop? Een EOS 300D met een 20-200 EF -L (F4) telelens.

Iemand nog tips of suggesties? Het lijkt me nl al behoorlijk lastig om zonder telescoop de camera ergens op te richten met dat kleine rotzoekertje van de eos.

Dank jullie wel!
                Kan ik veronderstellen dat je een adapterplaatje hebt om de camera op het statief te zetten?
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik ga komend weekend ook aan de slag (mits toegestaan door het weer)! Ik zal mijn bevindingen uiteraard ook posten.

A MacBook user!

Commentaar

Bij mijn telelens klopte oneindig ook niet helemaal, maar ik kon gewoon goed scherpstellen op het matglas door de zoeker. Of zit er op een digicam alleen maar een schermpje?

Trouwens, een hoekzoeker is bij piggybacken op een laag statief ook geen overbodige luxe. Ik moest languit op de grond gaan liggen in zigzagvorm om door de zoeker te kunnen kijken...
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Haha, ja ossi, ik moet nog een plaatje knutselen. Ach houdt je van de straat

Commentaar

Haha, ja ossi, ik moet nog een plaatje knutselen. Ach houdt je van de straat
                        Mooi topic voor het doe-het-zelf forum gedeelte
                        Ik wil er namelijk ook een hebben, maar ik vind 20 euro in de winkel nogal wat.
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Roel, de zoeker van (de meeste?) DSLR camera's is ook gewoon optisch: je kijkt via de neergeklapte spiegel, net als bij een analoge SLR. Het probleem is alleen dat het zoekertje niet echt groot is, en je daarom al snel moeite hebt met het scherpstellen op sterren omdat je zo weinig licht vangt.

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                            Roel, de zoeker van (de meeste?) DSLR camera's is ook gewoon optisch: je kijkt via de neergeklapte spiegel, net als bij een analoge SLR. Het probleem is alleen dat het zoekertje niet echt groot is, en je daarom al snel moeite hebt met het scherpstellen op sterren omdat je zo weinig licht vangt.
                            Maar kijk je dan ook via een matglas? Zonder dat zou het inderdaad erg lastig zijn om door de zoeker scherp te stellen.
                            En als je eenmaal hebt scherpgesteld op een heldere ster, staat ie gewoon goed. Of denk ik te ouderwets met mijn roestige rolletjescam?
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dslr hebben geen matglas zoals vroeger ze hebben een lampje aan de zijkant die moet aangeven als het scherpstaat, alleen werkt dat niet zo lekker als ouderwets matglas.

Commentaar

Werken...
                              X