Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nikon versus Canon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nikon versus Canon

Ik wil voor mijn vakantie in september nog een digitale slr aanschaffen. Nu zijn er een hoop mensen met een EOS350D. Ik heb echter mijn oog laten vallen op een Nikon D200. Wel "ietsje" duurder, maar ik fotografeer al jaren met Nikon en heb een aantal mooie lenzen van Nikon. Nu hebben de fotoshops leuke aanbiedingen met de EOS350 D met twee lenzen voor nog geen 1000 eurie. Mijn vraag: is de Nikon te zwaar om later op een scoop te monteren, kiezen daarom veel astro fotografen voor de Canon. Het verschil in gewicht van de body is zo'n 400 gram. Oftewel de Nikon is twee keer zo zwaar als de Canon.
    Wie o wie heeft ervaring met de Nikon?
    Oh ja, ik heb een Meade ETX125 waar de slr op zou moeten.
    Beam me up Scotty

Wanneer je reeds over een verzameling Nikon lenzen kunt beschikken, zou ik niet zonder meer switchen naar Canon.

Er zijn eigenlijk 2 argumenten waardoor er voornamelijk voor Canon wordt gekozen.

1) De ruis is bij Canon camera's beter onder controle dan bij Nikon. (Alhoewel de D50 het heel erg goed schijnt te doen). Op zich is ruis niet echt een groot probleem, simpel een kwestie van veel foto's stacken waardoor je de signaal/ruis verhouding kunt verbeteren.

2)De voornaamste reden waarom Nikon niet veel gebruikt wordt is omdat Nikon RAW (NEF) geen "echte" RAW is.

De Nikon NEF worden namelijk ALTIJD middels een median filter bewerkt alvorens de camera de foto wegschrijft op de CF kaart. Het probleem van deze median filter (om ruis tegen te gaan) is dat ie teveel wegfiltert en er nogal wat zwakke sterren verloren gaan door de filtering.

Nou is er een work-around gevonden onder de naam "Method 3", dat wil zeggen dat de camera terwijl de median filter loopt (meteen na de opname) simpelweg uit wordt gezet. Hierdoor schrijft de camera de foto meteen weg (ter beveiliging) en wordt de median filter niet uitgevoerd.

Nadeel hiervan is wel weer dat je hiermee meteen een automatische serie van belichtingen kunt vergeten omdat de camera na iedere foto uit en weer aan gezet moet worden.

Mvg,

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Wanneer je reeds over een verzameling Nikon lenzen kunt beschikken, zou ik niet zonder meer switchen naar Canon.
      Daar ben ik het volledig mee eens .

Commentaar

Werken...
      X