Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

fotograferen met een digitale camara

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

fotograferen met een digitale camara

Ik heb hier op dit forum kei mooie foto`s gezien.
    en nou ben ik benieuwd of het ook lukt om redelijk mooie foto`s te maken met een camara voor het occulair? ik weet dat het bij een (fluorescentie)microscoop wel lukt.
    heeft iemand hier ervraing mee? of tips enzo?

groeten erik
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Ja het kan!!
    Kijk naar mijn zonnefoto door een telefoon camera.
    Ze worden beter als je er een speciale adapter voor koopt bv Orion Steadypix ofzoiets.

Maar verwacht geen mooie deepskyfoto's, want je kan niet zo heel lang belichten!
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

ik zag het net. wel een mooie foto en zeker voor een camaratje van je mobiel. zijn meestal niet de camara`s waar je foto`s mee kunt maken van supper kwaliteit. maar het geeft al een mooi resultaat.

ik heb een camara waarmee ik de sluitertijd kan aanpassen tot 8 minuten of is dat nog tekort?
      ik heb daar echt nog geen verstand van

groeten erik

Commentaar

Welke camera heb je? Meestal is dat nog 8 seconden... Maar zelfs als je hem 8 minuten open zet kan je bij dat soort camera's meestal door de ruis de foto niet meer zien . Maar jij zegt dat je foto's door je oculair wilt maken, dan kan je toch geen Deep-Sky doen. Voor de maan is het altijd wel leuk, heb ik ook gedaan. Saturnus zelfs ook nog, maar dat werd al weer wat minder.

Commentaar

eerst maar eens proberen om een paar mooie foto`s te maken van de maan enzo
          als het zover is zal ik ze ook wel posten hier.

mijn digitale camara: Olympus SP-320 met 7,1 megapixels.
          deze camara heeft erg veel functies en instelmogelijkheden. ik ben nog bezig met uit te vogelen hoe alles werkt want ik heb hem pas sinds afgelopen dinsdag.

oja als iemand een digitale camara gaat kopen raad ik je deze olympus erg aan!!! haarscherpe foto`s en makkelijk in het gebruik!! en kei veel mogelijkheden.
          groeten erik

Commentaar

In een ander topic had jij het over het aanschaffen van een Dobson. Daarmee kan je geen langbelichte foto's maken omdat je op die montering geen volg motoren kan zetten.

Dat is mijn twijfel ook nog.
            Bynolyt Bynostar SPN130-900
            2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

idd dat wist ik.
              het gaat me in eerste instantie om de planeten om die goed in beeld te krijgen.
              maar als ik later besluit om een scoop aan te schaffen met volgmotoren dan heb ik de camara alvast
              groeten erik

Commentaar

Als ik het zo bekijk hebben aardig wat mensen hier een Canon 350d..

Ik zelf wil binnekort ook een camera kopen en dacht daarbij aan een IXUS65 (lekker compact) maar omdat ik binnekort (6mnd-1jaar) ook wel een telescoop wil kopen en me daarna ga verdiepen in de astrofotografie vraag ik me af wat verstandig is.. Is de 350d makkelijk in gebruik? Of moet ik mij eerst gaan verdiepen in het gebruik van telescopen enz. dat ik rond die tijd eerder een betere serie kan halen.
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

De eos heeft een klik-klak standje voor automatische belichting enzo, dan gebruik je die, en in 2e instantie kun je je meer verdiepen in (astro) - fotografie. Een IXUS is erg beperkt voor astrofotografie.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als ik door een occulair wil fotograferen hoe stel ik de camara dan scherp?
                    heeft iemand daar tips voor.
                    ik heb gister een foto proberen te maken van de maan. de maan stond erop. het was maar dat ik wist dat het de maan was maar anders had ik het niet geweten.

verder heb ik nog een vraag.
                    als je een foto wilt maken van bijvoorbeeld de maan door een dobson zijn daar dan adapters voor? en is elke camara geschikt voor een adapter?

gelukkig vraag ik niet zoveel
                    alvast bedankt!
                    groeten erik

Commentaar

Voor dobsons weet ik niet maar iedere camera is geschikt voor een adapter. Een adapter werkt met T-ringen die speciaal gemaakt zijn voor de camera's. Een camera die ik je ook kan aanraden is een Nikon D50, staar je niet blind op megapixels, want dat maakt echt niet zo veel uit. De D50 is een hele goede camera die het vooral heel goed doet met de 'ruis'. De camera presteerd zelfs beter dan de Nikon D200 met ruis. Voor de rest hangt het meer af van wat je een fan bent, Nikon of Canon.

Commentaar

zijn die T-ringen universeel? of heeft elke camara zijn eigen maat T-ring?

Commentaar

Elke camera heeft een aparte t-ring. Dus Nikon, Canon, Sigma etc..

Ik hoop dat de link het doet, maar HIER heb je wat t-ringen.

* Ganymedes heeft dezelfde ringen voor 15 euro staan..

Commentaar

bedankt voor de link.

en heeft er iemand nog tips voor het fotograferen door het occulair? met scherpstellen enzo....

Commentaar

Origineel geplaatst door eriko
                              en heeft er iemand nog tips voor het fotograferen door het occulair? met scherpstellen enzo....
                              Ik zet de camera op oneindig, Nu fotografeer ik alleen de maan op deze manier want m'n f15 mak verzamelt te weinig licht om de rest onbewogen vastteleggen. Tevens zet ik de gevoeligheid (weet dat niet zeker of dat de juiste naam is, maar wordt uitgedrukt in ev's) op -1 of -2. Volgens mij wordt deze 'techniek' oculair projectie genoemd.
                              Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Werken...
                              X