Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Anaglyphs foto van Jupiter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Anaglyphs foto van Jupiter

Ik heb net op het internet zitten kijken naar Anaglyphs foto's.
    Dit zijn 3-D foto's dmv een rood en een groen(of blauw) beeld wat tov elkaar verschoven zijn opgenomen. Die foto's moet je met een 3-d bril bekijken, maar een rgb filterset werkt prima.

Dit zou dus ook mogelijk zijn met jupiter!

Als je op rood een foto maakt, en op groen of blauw een 15-30 minuten later een foto maakt. Deze combineer je en dan heb je dus een 3-D foto maken van jupiter. (niet een echte 3d , maar je gaat wel diepte zien)

Ik heb het geprobeert met foto's die ik al had. Deze bewerkt in registax met rgb-shift, door rood 5-10 punten naar rechts te verschuiven.
    Kijk je dan met een R filter op het linker oog en een G filter op het rechter oog dan zie je dus al diepte...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Dat is een erg leuke truc! Ik neem aan dat die werkt omdat er tussen de twee opnamen zoveel tijd verstrijkt dat je Jupiter effectief vanuit verschillende hoeken ziet vanwege zijn rotatie in de tussentijd? De 'rode' opname ziet Jupiter als het ware iets meer van de linkerkant en de 'blauwe' opname ziet 'm wat meer van de rechterkant.

Je kunt de truc ook uitvoeren door gewoon twee full-colour opnamen (webcam?) met een bepaalde tijdseparatie te nemen en de bekende 'staartruc' te doen. Dan heb je het meest complete beeld, zou ik denken. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd, overigens: misscien dat een mede-forummer dit kan uitproberen?
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Dat kan ook ook inderdaad.

Ik wil het wel gaan proberen, maar dat duurt nog wel even denk.
      Misschien kan iemand anders het een poging geven voor die tijd...

Commentaar

Wat een goed idee! Dit zou je bij Jupiter, Mars en de zon kunnen doen vanwege hun relatief snelle rotatie.

Geweldig, ik ben altijd al fan geweest van stereofotografie. Staren, of scheel kijken (ligt er aan hoe je de foto's plaats) geeft dan een prachtig 3d effect! Toen ik 10 jaar oud was maakte ik al stereofoto's van dinosaurier-skeletten in musea.

Wow, op mijn tiende was ik dus al nerd...

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoview
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Poging 1 op een anaglyps-jupiter:

Zet voor je linkeroog je roodfilter en voor je rechter oog je groen filter.
          En doe daarna een beetje raar met je ogen.. op een gegeven moment zie je dat jupiter daadwerkelijk dieper in de monitor staat

Commentaar

Werken...
          X