Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografie met een Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografie met een Dobson

Jammergenoeg kun je niet aan astrofotografie doen als je een Dobson telescoop hebt. Heeft iemand wel ideeen hoe je enigzins foto's kunt maken met een Dobson?

Ik heb er enkele dagen een site over gevonden waarmen weldegelijk met een Dobson deepsky Foto's mee maakte....zou vlug ik ze terug heb plaats ik de link.

Commentaar

Ik heb wel een paar foto's gemaakt van onder andere de maan en dubbelsterren. Dit kan gewoon met een digi camera.

Als je deepsky wilt fotograferen door een dobson moet je een equatoriaal platvorm maken. Ik ben niet zo technisch dus hier ben ik maar niet aan begonnen :lol: . het zag er toch iets te moeilijk uit. hier een link http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...ncet/index.htm

Commentaar

je kunt met een dobson telescoop alleen aan astrofotografie doen als je een speciale montering en statief koopt. een andere dus. die zijn wel een stuk duurder... maar daarvoor zijn dus andere statieven. en dan kun je ook met een dobson foto's maken..

Commentaar

Volgens mij heb je dan ook geen dobson meer maar een gewone reflector. Hetgeen dat een telescoop een dobson maakt is de montering, wanneer je die verandert is het geen dobson meer.

Maar wat Miranda zegt klopt wel, je kunt hem ombouwen. En wanneer je niet al te lange sluitertijden toepast kan je ook met een dobson gewoon foto's maken. Deepspace zal alleen niet echt makkelijk zijn.

Commentaar

Lijkt me de volgende stap, voor me zelf dan: een eq. statief voor mn 12"kijker plus camera adapter.
            Prijzig maar wat wil je he het blijft niet bepaald een goedkope hobby,
            tot die tijd probeer ik wel de helderste objecten als de zon en planeten met de hand te volgen/fotograveren.
            Dit is wel een zware aanslag voor de portemonnee EN mn rug hah

Gr Coin
            Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
            Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
            X