Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vixen time zone meridian offset.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vixen time zone meridian offset.

Zat vrijdag te klooien met de Vixen sphinx. Nu wilde ik de poolzoeker afstellen. Er zit een waterpasje in. Je moet eerst de meridian time zone offset instellen. Met een bereik van 10E en 10W. De handleiding geeft heel handig (niet dus) Tokio als voorbeeld. Nu heb ik een formule opgesnord op internet om de handel goed in te stellen.
    Time offset
    Divide your longitude by 15. Subtract your local civil time GMT offset
    from this value.
    If the value is plus you will use the West offset. If the value is
    minus, use the East offset. Multiply the result of the subtraction to
    give the number of degrees offset.

Example: Say at 122 degrees longitude. Dividing 122 by 15 gives 8.1333.
    Say the local offset is 8. Subtracting 8 from 8.1333 gives 0.1333. The
    value is positive, so the West offset is used. Multiplying 0.1333 by 15
    gives 2.00. The mount offset is 3 degrees West.
    Ik kom uit op -7 zomertijd en -6 wintertijd. Is dit goed?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hoi Nop,

Ik heb ben hetzelfde probleem bezig en heb ook de boevenstaande formule toegepast en dan kom ik uit op rond de -25 maar mijn schaal loopt maar tot - en + 20 dus dat vind ik wel raar.

Longitude 4.857/15=0.3238--> Timeofset -2=-1.6762 ---> x15=-25.16

Welke waarde gebruik jij?
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

veel gedoe altijd de poolzoeker instellen tijd hier en daar .. ik gebruik altijd dit programmatje geen tijd meer instellen en dat soort dingen.
      http://www.polarfinder.co.uk/

Commentaar

Hallo,

We hebben geluk dat we in Nederland wonen en dichtbij de 0-meridiaan. Als we de universele tijd aanhouden, zitten we in centraal Nederland 4 graden ten oosten van de 0-meridiaan (4 graden oosterlengte) en dus 11 graden ten westen van de 1-uur meridiaan (want 11 en 4 maakt 15; 1 tijdzone is 15 graden breed, waarmee 24 tijdzones 360 graden breed zijn: een rondje om de aarde).

Stel de poolzoeker dus in op 4 graden oost als je in universele tijd rekent en op 11 graden west als je rekent in middel Europese tijd.

Groeten,

Maurice
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Thanks Maurice! Die ga ik even bewaren.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Thanks Maurice! Die ga ik even bewaren.
            Graag gedaan! Bedenk ten alle tijden dat je nooit moet rekenen in zomertijd (MEZT) als je kiest voor 11 W, maar altijd in wintertijd. Wintertijd is eigenlijk niet de juiste benaming: het is normale tijd (MET), oftewel middel Europese tijd. Vandaar mijn voorkeur om zoveel mogelijk de universele tijd te gebruiken, ook voor notities in je logboek e.d.

De volgende website geeft e.e.a. nog eens prima op een rijtje weer:
            http://www.wodaski.com/wodaski/review_GP_DX.htm

Maurice
            Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet
              Hallo,

We hebben geluk dat we in Nederland wonen en dichtbij de 0-meridiaan. Als we de universele tijd aanhouden, zitten we in centraal Nederland 4 graden ten oosten van de 0-meridiaan (4 graden oosterlengte) en dus 11 graden ten westen van de 1-uur meridiaan (want 11 en 4 maakt 15; 1 tijdzone is 15 graden breed, waarmee 24 tijdzones 360 graden breed zijn: een rondje om de aarde).

Stel de poolzoeker dus in op 4 graden oost als je in universele tijd rekent en op 11 graden west als je rekent in middel Europese tijd.

Groeten,

Maurice
              Hoi

Bedankt voor de info, de instelling werkt goed maar hoe werkt het nu op andere plaatsen op aarde. Ik heb op de site gekeken maar ik begrijp het nog niet helemaal omdat ze daar dan weer rekenen met een tiime zone ofset?
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
              X