Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Experimentje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Experimentje

Ik wilde vanavond bij practisch volle maan de sluiernevel door een lumicon uhc filter gaan fotograferen met mijn eos 300d.
    Kansloos?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik denk dat vele de bereikbaarheid van deepsky bij volle maan onderschatten.
    Ik zou zeggen ,als de lucht niet te vochtig is ,GO GO GO!

Commentaar

Haha! Ok. Morgen foto´s! Mislukt of niet
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wat het resultaat ook is , mislukt zal het niet zijn.
        Wel zal je een ervaring rijker zijn .

Commentaar

Eén voordeel: de maan blijft vanavond erg laag boven de horizon.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja idd! Laagste stand van het jaar.
            Zo zie je. Er is in astronomieland elke dag wel wat te vieren!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Er is in astronomieland elke dag wel wat te vieren!
              En met de sluiernevel als feestslinger kan er weinig meer mis gaan!!

Commentaar

Laagste stand van het jaar?
                Ik ben benieuwd , want enkele maanden geleden viel het mij ook al op dat de maan krankzinnig laag aan de hemel stond. iets van 9 graden: in het zuiden !

tot vanavond
                harro
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Moet te doen zijn zou ik zeggen. SLuiernevel zend sterk in H-beta en OIII. En ik daécht dat de Lumicon nog een lek had in het H-alfa gedeelte waardoor deze golflengte ook vrij goed doorkwam (ben niet zker). Ik zou toch iets moois verwachten .

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    Laagste stand van het jaar?
                    Ik ben benieuwd , want enkele maanden geleden viel het mij ook al op dat de maan krankzinnig laag aan de hemel stond. iets van 9 graden: in het zuiden !

tot vanavond
                    harro
                    Dat klopt. Ik citeer: "19 april, 05:00: De maan komt nauwelijks boven de horizon. Onze natuurlijke satelliet bereikt haar hoogste punt vandaag op slechts 8 graden boven de horizon."

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                      Ik citeer: "19 april, 05:00: De maan komt nauwelijks boven de horizon.
                      Ehh... het is vandaag 9 juni.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        Origineel geplaatst door Freek
                        Ik citeer: "19 april, 05:00: De maan komt nauwelijks boven de horizon.
                        Ehh... het is vandaag 9 juni.
                        Ik bedoelde die ene keer dat de maan ook erg laag stond, waar Arend het over had

Commentaar

Zo. Dat was een belabberde hemel. Ik vond het een wonder dat we nog iets hebben kunnen zien. In ieder geval is de sluiernevel niet gelukt. M81 en M82 wel. Maar 15seconden ZONDER filter fotograferen was genoeg voor een overbelichte plaat. De M81 en M82 is met breedbandfilter genomen, de M27 met UHC. Geen mooie foto, maar ik heb we ´geleerd´ dat je zonder filters geen kans hebt bij volle maan/slecht weer.
                          In ieder geval de moeite waard om eens te proberen
                          M27 met uhc: wazig te zien @1min 800 iso (ed80 F7.5)

En dezelfde van M81/82 met satelliet en breedband 3min zonder autoguiding

Fotos zijn belabberd, maar het geeft wel aan dat je in de slechtste seeing en beroerdste condities nog iets kunt fotograferen.

Commentaar

Ik vind die tweede foto best wat hebben, hoor. Juist omdat je de achtergrond blauw hebt (gelaten) Zijn beide foto's onbewerkt?

Commentaar

Onbewerkt inderdaad.

Commentaar

Werken...
                              X