Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HELP !! Maxim DL en de combining mode

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HELP !! Maxim DL en de combining mode

Hallo beste mensen,

Ik heb even een vraagje over maxim DL

Ik heb gisteren geprobeerd om M51 te imagen. Ik maak altijd meerdere frames van pakweg 10 minuten. Deze combineer ik dan met elkaar in de "combining mode" van Maxim DL. Meestal houdt je dan een plaatje over met minder ruis en meer details. (je telt al het ware de belichtingstijden bij elkaar op )

Nu doet zich een probleem voor met M51. Wanneer ik mijn frames bij elkaar probeer op te tellen dan wordt alle ruis juist versterkt.!!! M51 is dan gewoon een wit uitgebrand geheel. Wanneer ik mijn darkframe erop loslaat dan wordt het nog erger.

Ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe .

Help !!

groetjes Arend

Wie kan mij helpen ?
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

ik had t ook altijd in maxim. bij mij gaat het altijd weg met color & white belans.
    ik vond maxim te langzaam en niet zo makkelijk als imagesplus die gebruik ik nu alleen nog maar . en vanwege dslr controle.

Commentaar

maximDL

Okee,

waar zitten die functie's color en whitebalanc in Maxim ?

gr arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

versie 4 ?

Onderste balk een soort weegschaal met een streep eronder en rechts ernaast zit de andere. als je met de muis erop gaat staan geeft hij het aan.

Commentaar

maxim

Okee,
          maar die kun je toch alleen gebruiken als je en kleurenfoto hebt ?

Ik maak RGB plaatjes. De afzondelijke kanalen zijn in grijswaarden.
          Het weegschaaltje is dan ook lichtgrijs. (kan hem dus niet indrukken )

gr Arend

Commentaar

das een goede opvatting Arend !

Nu wordt het wel wat lastiger om je te helpen.. zonder voorbeeld oid.

Commentaar

maxim

Hoi,

Hierbij 2 foto's

De eerste is een ruw beeldje (de gene met de minste ruis)
              De andere is een combi van 2 x 6 minuten.

Misschien heb je er wat aan.

gr Arend

Commentaar

Het is het zelfde als met de kleur foto's. op een vage manier gooit hij automatisch alle levels omhoog als je een paar beeldjes stackt.

Als je nu een paar darkframes ook zo opelkaar stackt en dan van je foto afhaalt wil het dan niet weg ?

Commentaar

Heb je ze wel eens handmatig gestack? In Photohop of painshop pro?

Hoe ging dat?

Commentaar

maxim

Origineel geplaatst door Nightsky
                    Het is het zelfde als met de kleur foto's. op een vage manier gooit hij automatisch alle levels omhoog als je een paar beeldjes stackt.

Als je nu een paar darkframes ook zo opelkaar stackt en dan van je foto afhaalt wil het dan niet weg ?
                    Morge,
                    Nee dat heb ik al geprobeert. Ik heb gisteren ook gemaild met Dominique Dierieck . Een bekende astrofotograaf. Hij zij dat het drie kunnen zijn.
                    1: mijn histogram stretch in Maxim staat op automitisch en moet op manueel staan.
                    2:Bij saven moet ik geen autostretchen gebruiken
                    3:Screen Histogram window kan te hoog ingesteld zijn.

Makkelijk gezegt maar nu nog er mee aan de slag.
                    Het klopt inderdaad dat de beelden ander worden als je met de stretch functies gaat werken. Maar tot nu toe worden ze wel donkerder maar niet mooier !

Misschien moet ik maar eens een ander programma gaan gebruiken.
                    Hij zelf gebruikte Imageplus. Hmmm niet voor niets misschien !

Commentaar

maxim

Origineel geplaatst door Arnaud
                      Heb je ze wel eens handmatig gestack? In Photohop of painshop pro?

Hoe ging dat?
                      Nee eigenlijk niet. Wat is dan de route ? En kan ik dan ook nog mijn darkframes er van aftrekken ?

gr Arend

Commentaar

In Paintshop pro en Photoshop zitten fucnties waarbij je opnamen kunt optellen en aftrekken (en vermenigvuldigen en een hoop andere bewerkingen). Op die manier kun je de images bij elkaar optellen. Je darkframes kun je van elke foto eerst aftrekken. Gaat prima, nadeel is alleen dat het handmatig gaat en dus wat langer duurt. Je moet ook alles eerst handmatig alignen (of hoeft dat niet, met die autoguider?)

Maar ik doe het regelmatig als ik een automatisch proces niet vertrouw...

Commentaar

Re: maxim

Origineel geplaatst door Arend van der Salm

Makkelijk gezegt maar nu nog er mee aan de slag.
                          Het klopt inderdaad dat de beelden ander worden als je met de stretch functies gaat werken. Maar tot nu toe worden ze wel donkerder maar niet mooier !

Misschien moet ik maar eens een ander programma gaan gebruiken.
                          Hij zelf gebruikte Imageplus. Hmmm niet voor niets misschien !

Ik hoop dat je het opgelost krijgt ..

Ik ben ook overgestapt naar Imagesplus het werkt veel makkelijker en sneller als Maxim . Tevens kan je ook je RAW Dslr beelden gelijk bewerken.Met Maxim moet ik ze eerst omzetten naar Tiff.

Commentaar

maxim dl

Hmmm,

misschien moet ik ook eens overstappen op imageplus.

gr arend

Commentaar

Werken...
                            X